וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגואנות קפואות נופלות מהעצים: "פצצת הציקלון" מכה בארה"ב

5.1.2018 / 14:29

נהר הפוטומק המחבר את וושינגטון לווירג'יניה קפא, צנרות התפוצצו והטמפרטורות מטפסות מעל לאפס רק לשעות בודדות. לדברי החזאים מזג האוויר בארה"ב "קר מאוד, אבל זה לא חריג". קונסול ישראל בניו יורק: "עם כל הכבוד לסופה בארץ, 'ציקלון הפצצה' שמה אותה בכיס הקטן"

צילום: רויטרס

כשעולים בוושינגטון הבירה על הכביש המקביל לנהר הפוטומק מתגלה תמונה מרהיבה: הנהר קפא סמוך לגשר המחבר את וושינגטון עם וירג'יניה, ועשרות סקרנים עוצרים את רכבם כדי לצלם. לא רחוק משם, ב"נשיונל מול" שלמרגלות האנדרטה לזכר אברהם לינקולן, קפאה גם בריכת הענק המלבנית, ותושבים החלו לצעוד עליה, עד שהגיע למקום משמר הפארקים הלאומי והציב שלטים שאוסרים לעשות זאת.

כבר עשרה ימים נמשך גל הקור, שהלילה הגיע לשיאו עם טמפרטורה של מינוס 12 מעלות. הקור הזה הופך כל פעולה יומיומית למסורבלת במקרה הטוב וללא-בטוחה במקרה הפחות טוב. כל טיול עם הכלב הוא אתגר (לשני הצדדים) וכל נסיעה קצרה ברכב נשקלת בכובד ראש.

מזג האוויר הסוער שפקד את ארה"ב. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
כל טיול הוא אתגר. הסופה בארה"ב/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

וושינגטון, כמו ערים רבות אחרות בארצות הברית מורגלת גם בקור וגם במשקעים, אבל העובדה שבשבועיים האחרונים טיפסו המעלות רק לשעות בודדות מעל האפס גררו איתן לא מעט נזקים וסיטואציות לא שגרתיות. בדרום מזרח העיר, למשל, עלו כמה דירות באש, וכוחות הכיבוי שנשלחו לשם התקשו להתמודד עם משימת הכיבוי.

בראש ובראשונה, הצינור אשר משמש לכיבוי השריפות קפא והתקשה, ולכן במקום לגלול אותו על סליל היה צריך להעמיס אותו במיוחד על טנדר. אבל גם אחרי שהתגברו על המכשול הזה, חיכתה לכבאים בעיה אחרת: הסולם קפא לחלוטין, וכדי להחזיר אותו למקומו על רכב הכיבוי, היו צריכים הכבאים לעבוד דקות ארוכות עם להביור. שש דירות עלו באש, ו-14 איש נותרו ללא קורת גג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כבאים מתיכים סולם שקפא בוושינגטון

טופר שאט, החזאי הראשי של תחנת הטלוויזיה WUSA9 המקומית אמר לוואלה! NEWS כי "זאת הפעם הראשונה מאז חורף 1994 שבה הטמפרטורה המינימלית בוושינגטון תהיה מתחת למינוס עשר במשך יומיים ברציפות". שאט החל לשמש חזאי בשנת 1988, והוא משווה את המערכת החורפית הנוכחית לזו של חורף 1994 ולחורף 1978.

על סופת "פצצת הציקלון" הוא אומר כי היא הייתה "בהחלט מאורע חריג. אם הוריקן 'סנדי' הייתה בלחץ של 945 מיליבר, הסערה הזו הייתה בלחץ של 950. כמובן שכאן לא מדובר בהוריקן, אבל אלו העוצמות שחווינו - זו סערה מאוד חזקה". לדבריו, "זה לא רק שמאוד קר בתשעת הימים האחרונים, יש מקומות כמו שדה התעופה הבינלאומי דאלאס שבפרברי וושינגטון שלא עלו מעל קו האפס מאז 26 בדצמבר. במונחים של וושינגטון, זה נחשב להרבה זמן". עם זאת, חשוב לו להכניס את הדברים לפרופורציות. "זה בהחלט קר מאוד, אבל זה לא חריג בצורה משוגעת", הוא מסכם.

מראות ביזאריים ומבצעי חילוץ

ולא רק בוושינגטון, כמובן. בחלקים נרחבים של ארצות הברית נרשמו טמפרטורות קיצוניות שהביאו עמן מחזות ביזאריים. בפלורידה, למשל, נפלו איגואנות קפואות מן העצים במקומות רבים. בדייטון, אוהיו, נרשמו הטמפרטורות הנמוכות מאז 1898. במקומות רבים תועדו מבצעי חילוץ להוצאת בני אדם ובעלי חיים שנלכדו בנהרות קפואים.

בקצה הצפון-מזרחי של ארצות הברית, הטמפרטורות יגיעו בסוף השבוע למינוס 25. בר פלד, סטודנטית באוניברסיטת הרווארד שמתגוררת בקיימברידג', מסצ'וסטס, חזרה מביקור משפחתי בישראל היישר למראות של צינורות שהתפוצצו במקלחת ובשירותים. "כשנחתתי, היו מינוס 14 מעלות. השותפה שלי עדכנה אותי שהצינורות לא עובדים והזמנו שרברב שפירק את כל הקיר", סיפרה.

איגואנות קפואות נופלות מהעצים: "פצצת הציקלון" מכה במזרח ארה"ב  5 בינואר 2018. AP
איגואנות קפואות נפלו מהעצים בפלורידה/AP

קפיאת הצינורות מהווה אתגר רציני בבתים ישנים, ולדבריה בתוך ימים ספורים הצטברו ברחוב בו היא גרה כמה מקרים קשים אף יותר: "השכנים המתגוררים בשתי דירות לידינו חוו פיצוץ בצינורות לאחר שניסו להפעיל מייבש כביסה. הם רצו החוצה יחפים מהבית ולא יכלו להישאר בפנים, הזמנו אותם להישאר אצלנו בבית בזמן הזה. עכשיו הסתבר שמעבר לקיר התפוצץ עוד צינור אצל השכנים, ומחלקת המים הגיעה הנה כדי לסגור את הזרם".

היא סיפרה כי בכדי להתמודד עם הקור היא משתדלת כמעט שלא לצאת מן הבית, ואלו שכן בוחרים לצאת מהבית מתנהלים ברחובות עם מגלשי סקי. "הכול סגור, גם הלימודים באוניברסיטה בוטלו". עם זאת, יש בכל זאת תרחיש אחד שדווקא כן מאלץ אותה לצאת מהבית.

פיצוץ אמבטיה בעקבות סופה שפקדה את קיימברידג', מסצ'וסטס, ארה"ב 5 בינואר 2018. בר פלד, מערכת וואלה! NEWS
"הצינורות לא עבדו, הזמנו שרברב שפירק את כל הקיר"/מערכת וואלה! NEWS, בר פלד

"יש בחוץ בערך מטר שלג. לפי החוקים העירוניים אתה צריך לפתוח את הנתיב על המדרכה מחוץ לבית שלך, אחרת תקבל קנס מדי יום. לכן פיזרנו בחוץ מלח ויצאנו לפני כמה שעות לעבוד עם את חפירה כדי לפנות שלג", אמרה. "מה שחריג פה זה לא השלג אלא שמאוד מאוד קר ויש הרבה נזקים בגלל זה. מי שלא השאיר את החימום פועל, יכול למצוא עצמו עכשיו במצב של צינורות מתפוצצים, מערכות חימום שקורסות ודברים מן הסוג הזה".

עדי אביבי, פסיכולוגית תושבת ניו יורק אמרה כי "הסוד להתמודדות עם מזג האוויר הוא ציוד טוב". לדבריה, "הצטיידתי במכנסי סקי, מגפי שלג, סלילי ברזל שמתלבשות על הנעליים כדי לא להחליק וכל אלו מקלים מאוד על ההתמודדות".

בסוף השבוע האחרון היא הייתה בוורמונט הצפונית, שם הגיעו המעלות למינוס 25. "אין לתאר כמה שהיה קר", אמרה. "זה מטורף. אם אתה בחוץ יותר מ-20 דקות יכולות להיות לך כוויות קור ונזק לרקמה באזורים מסוימים".

אדם עושה סקי ברחובות קיימברידג', מסצ'וסטס, ארה"ב בעת תנאי מזג האוויר הקשים שפקדו את ארה"ב. בר פלד, מערכת וואלה! NEWS
"מה שחריג פה זה לא השלג אלא שמאוד מאוד קר"/מערכת וואלה! NEWS, בר פלד

בעוד שבאופן כללי היא סיפרה כי העיר שלעולם לא עוצרת ממשיכה להתנהל במתכונת רגילה, הקצב איטי יותר. "אתמול, למשל, נתקענו ברכבת התחתית למשך שעה בזמן שהם ככל הנראה עשו עבודת תשתית כלשהי. אני פסיכולוגית במנהטן בבית חולים, וכמעט אף מטופל לא בא. הם הופתעו לשמוע שבכלל אנחנו פתוחים". בחדר המיון של בית החולים, לעומת זאת, המחלקה הייתה מלאה עד אפס מקום, בעיקר בחסרי בית שסבלו מהקור.

גם קונסול ישראל בניו יורק, דני דיין, מתרגל לקור. "האמת שקרה משהו מוזר, אפילו מצחיק: ה-'פושים' (הודעות דחיפה – ע"נ) שהתקבלו מאתרי החדשות בארץ על 'סופה נוראית' שמתקרבת לחופי ישראל - התערבבו במראות סופת השלג והרוח שניבטה מבעד לחלון בניו יורק. ולרגע התבלבלת ולא הבנת היכן אתה נמצא. אבל עם כל הכבוד לסופה הישראלית – 'ציקלון הפצצה' הניו יורקית שמה אותה בכיס הקטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully