וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוקנתי מחסנית של 30 כדורים - אבל באוויר": העדויות מקוסרה נחשפות

15.1.2018 / 18:20

בלעדי: אביו של נער בר המצווה, שהיה מעורב בתקרית שהסתיימה במוות של פלסטיני, תיאר בחקירה את רגעי האימה במערה, ההמתנה לחילוץ ואת הסיוע הלא צפוי מהפלסטינים. "עליי להתלונן על ניסיון רצח של 25 יהודים", אמר. ואולם, מי שנחשד כתוקף שוחרר בצל מחדלי חקירה קשים

צילום: עוצמה יהודית וסרטוני גולשים, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: תיעוד מהתקרית האלימה בקוסרה, לפני חודשיים)

אביו של אביצור ליבמן הובא לחדר החקירות משטרתי שעות ספורות אחרי טיול בר המצווה של בנו ב-30 בנובמבר, בחשד לגרימת מוות ברשלנות של מוחמד עודה, פלסטיני בן 48. ליבמן טייל עם בנו ועוד 25 נערים ומלווים ממגדלים לכיוון קידה, אולם בדרך הם חלפו על פני הכפר הפלסטיני קוסרה ותושביו יידו לעברם אבנים. ליבמן אף נפצע ואושפז בבית החולים זמן קצר לפני שהחלה חקירתו במשטרה, שנחשפת לראשונה בוואלה! NEWS.

חרף החשדות נגדו, ליבמן שב וטען בחקירתו כי לא כיוון את נשקו לעבר אף אחד מהפלסטינים שיידו עליהם אבנים, אלא ביצע ירי באוויר בלבד. הוא ציין כי ירה מחסנית שלמה מרובה M-16 שהיה בידו, עם 30 כדורים, כדי להרחיק את הפלסטינים. כשהחוקרים ניסו להבין כיצד נהרג עודה, השיב ליבמן כי "לאורך כל האירוע לא ראיתי אדם שנפגע מהירי שלי. אני לא יכול לענות על השאלה הזו".

"אני רוצה להגיש תלונה בגין ניסיון רצח של 25 יהודים ושלי", מחה ליבמן בפתח חקירתו. "אני בהלם שאני מוצא את עצמי חשוד במקום שהמשטרה תשקיע את המאמץ שלה בלמצוא את מבצעי הלינץ'".

ליבמן נחקר במקביל לש', אחד מהמלווים בטיול, שהגיע לעזור לחברו לאבטח את אביצור וחבריו. במהלך החקירה חזרו השניים על הוראות הפתיחה באש, וטענו כי פעלו לפי ההנחיה המתירה לבצע ירי במקרה של סכנת חיים. שניהם טענו כי למרות שהחוק התיר זאת, הם לא ביצעו ירי לעבר הפלסטינים, והסתפקו בירי אזהרה באוויר. שניהם מתחו ביקורת על עצם חקירתם, אף על פי שבאותה שעה אף אחד ממיידי האבנים לא נעצר.

עוד בוואלה! NEWS:
המטיילים חזרו לקוסרה: "הטיול לא מסוכן, אנחנו מרגישים בטוחים"
המשטרה: ירי המתנחל בטיול בר המצווה בקוסרה - הגנה עצמית
"אמרו שיחטפו את כולנו": הנער שחגג בר מצווה משחזר את רגעי האימה

ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"לפתע הותקפתי על ידי אבנים מכמה מוקדים". אחד המלווים אחרי התקרית בקוסרה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ליבמן הגיע לטיול מצויד ברובה M-16 ובאקדח, בעוד שחברו ש' לא היה חמוש כלל. רגע שהחלה התקרית, ש' נטל את אקדחו של ליבמן והשניים התפצלו. "ירדנו ממגדלים לכיוון מזרח כדי להתרחק מאוד ולעקוף את הכפר וללכת בשטח שקרוב לכביש אלון", סיפר ש' בחקירתו במשטרה. "אני הלכתי מאחורה. לפתע נזרק עלינו מטר אבנים וסלעים ממקור בלתי מזוהה. הצמדנו את הילדים לקיר של החציבה כדי למעט את הפגיעה בהם ולהבין מה קורה".

ליבמן התרחק כדי להבין את הסיטואציה שאליה נקלעו, בעוד שש' נותר עם הילדים. ליבמן השאיר את אקדחו אצל ש' "לצרכי אבטחה", ונעלם מטווח ראייתו. בשלב זה, הבחין ש' במערה שנמצאת בצדו המערבי של הציר, ונכנס אליה עם הילדים. בינתיים, הטלפון לא הפסיק לצלצל. אנשי צבא וביטחון ניסו ליצור קשר עם ש', כדי להגיע ולחלץ אותם ממקום המצאם.

ליבמן נותר לבדו כשחלק מהפלסטינים מנסים להתקרב אליו, בעוד שהוא ניסה במקביל לכוון את מח"ט שומרון לזירה, אל"מ גלעד עמית, ודיווח לו על המצב שבו היה נתון. אולם בעודו מנסה להזעיק תגבורת, כך סיפר בחקירה, הותקף במטח אבנים. "לפתע הותקפתי על ידי אבנים מכמה מוקדים", תיאר "זיהיתי עשרות ערבים שמתקרבים תוך כדי צעקות 'איטבח אל יהוד'. ביצעתי ירי אזהרה נוסף באוויר כדי להרחיק אותם מהמערה. למרות שהייתי רשאי על פי חוקי ההגנה העצמית לירות בתוקפים, המשכתי לירות באוויר על מנת להרחיק אותם ממני ומהמערה".

ND תקרית ירי בשומרון- תיעוד: קבוצת מתנחלים נלכדה במערה לאחר שנכנסה לכפר קוסרה באזור שכם ואבנים יודו לעברה. אתר רשמי
"חששתי שאם אפגע בהם, הם יפגעו בילדים". הילדים במערה בעת המתקפה/אתר רשמי

"בהמשך כנראה שהצטרפו עוד עשרות והקיפו אותי. נפגעתי מכמה מקומות בגוף מאבנים, גם בראש. ואז נפלתי ונפצעתי ביד ימין", שיתף ליבמן. "חששתי שאם אפגע בהם, הם יפגעו בילדים, ולכן דילגתי מפלס אחד למטה תוך כדי שאני יורה באוויר. המטרה שלי הייתה למשוך אותם אלי ולהרחיק אותם מהמערה. לצערי הם זיהו אותה".

ליבמן התלונן בחקירה על כך שבמקום לעצור את הפלסטינים, ניהל איתם המח"ט "משא ומתן ארוך" על עזיבת המקום. "לתדהמתי, בכל השלב הזה עדיין הצבא והכוחות שהגיעו לא ניסו אפילו לעצור את הפורעים הללו לדין ולזיהוי".

ש' נותר כאחראי הבלעדי לשלומם של הילדים, הוא נשאר איתם במערה, והתמודד עם הפלסטינים שהגיעו לפתחה. "אמרתי להם שיש כאן ילדים בערבית ובערבית. הם צעקו לי גם בעברית וגם בערבים שהם יהרגו אותנו. הם התקרבו, והחבורה גדלה", שיחזר ש' בחקירה. "היו שם רעולי פנים עם אלות וסלעים. הוצאתי את הנשק, דרכתי אותו וכיוונתי אותו כלפי האדמה".

ידויי אבנים מול מטיילים כפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ש' ירה, אך הפלסטינים המשיכו להגיע למערה. אזור קוסרה מיד אחרי התקרית/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

ש' סיפר בחקירה כי ירה באוויר ארבעה או חמישה כדורים, אך הפלסטינים המשיכו להגיע למערה. "המטרה שלי הייתה להרחיק אותם ולסמן לצבא איפה אנחנו נמצאים לפי הרעש. הצבא לא הצליח למצוא אותנו". תיאר ש'. "לא הבנתי למה הצבא לא מגיע. האירוע הזה נמשך המון זמן".

בזמן שהפלסטינים צובאים על המערה, סיפר ש' שהגיע פלסטיני נוסףלמקום והציע לעזור לו, אם יוריד את האקדח. "הוא אמר לי שאם אני אוריד את האקדח, הוא ירגיע את ההמון וייתן לנו ללכת בלי בלאגן". ש' היסס, אולם החליט להיענות להצעה. "היינו בסכנת חיים וממשית, היה לי צידוק לירות על מנת להרוג או לנטרל לפחות, אבל בכל זאת קיבלתי החלטה להוריד את האקדח כדי להנמיך את הלהבות. היה לי חשש שאם ייפגעו ערבים אז הסיכוי לפגיעה בילדים יגדל".
אלא שלא הכול התנהל כמתוכנן וברגע שש' וויתר על נשקו, חבורה של גברים ניסתה לחטוף אותו ממנו. "הוא הרחיק את החבר'ה רעולי הפנים, לכן שמתי את האקדח בחגורה. המטרה שלי הייתה לנהל עמו משא ומתן כדי לגמור את האירוע הזה במינימום נפגעים ושייתן לנו להסתלק משם", תיאר. "פתאום הגיעו עוד חמישה שישה חבר'ה, חלקם רעולים, התנפלו עלי וחטפו את האקדח".

בנקודה זו הותקף ש' ואיבד לזמן קצר שליטה על המצב. "בתקיפה הזו נפגעתי בראש. המכה גרמה לי לטשטוש. איבדתי את ההכרה לשתי שניות. נפלתי וקמתי. הם תקפו אותי במקלות ובעיטות ואגרופים", שיתף בחקירתו. "הייתי עסוק בלהישאר ראשון כדי שהילדים לא יחטפו. חלק מהם כן חטפו. אחד אגרוף בלסת, אחד מקל ביד. חלק סיפרו שאיימו עליהם באקדח. אני לא ראיתי את זה. הגיע אדם מבוגר, לקח לי את התיק בכוח, ואחרי זה לקח עוד תיקים של ילדים. גם פלאפונים".

כוחות צה"ל מחלצים קבוצת מתנחלים שהסתתרו במערה מפלסטינים שיידו לעברם אבנים בסמוך לכפר קוסרה, 30 בנובמבר 2017. TPS, תצפית TPS
"שני פלסטינים נאבקו בחברים שלהם כדי לשמור עלינו". המערה בקוסרה אחרי התקרית/תצפית TPS, TPS

בעדותו סיפר ש', כי ה"שבאב" (בחורים - א"ס) שנכנסו למערה ניסו להפריד בינו לבין הילדים, כשלפתע הגיע עזרה ממקור לא צפוי. "הם אמרו לי תבוא איתנו ואנחנו נשמור על הילדים. ניסו למשוך אותי. התנגדתי. אמרתי שאני נשאר עם הילדים, שצרחו. היו שם שני חבר'ה (פלסטינים – א"ס) שנאבקו בחברים שלהם, ניסו לשמור עלינו שלא יתקפו אותנו. הם הציעו מים לילדים. הם אמרו לנו שערבי נהרג, משלהם, ושעכשיו בגלל זה הצעירים רוצים להרוג אותנו".

בחקירה אחרת ציין ש' את התפקיד שמילא אחד הפלסטינים "שממש ניסה להגן על הילדים", ואף הציע להם מים וסיגריות. "הוא שאל אותי למה הרגתם, אמרתי לו שאין לי מושג על מה הוא מדבר. הוא אמר לי שכל מי שמתחת לגיל 18 הם לא יגעו בו, ושמי שמעל גיל 18 אין מה לעשות. הוא דיבר בעברית ואמר לילדים שלא יהרגו אותם ושיהיו בשקט".
בדקות אלו שני הפלסטינים חצצו למעשה בין הילדים וש' למיידי האבנים. "הם ניסו לשמור על אווירה רגועה. אחרי שחטפו לי את המשקפיים הם החזירו לי אותם", סיפר. למרות הניסיונות להנמיך את הלהבות, הילדים, באותו שלב, לא היו רגועים. "הם חשבו שלא נצא מכאן. אחד מהם צעק שמע ישראל. ניסיתי להרגיע אותם, הם דאגו לי בגלל שדיממתי".

חרף טענותיהם של ליבמן וש', חלק מרכזי מהחקירות התמקד במציאת התוקפים שלהם. כך, ש' היה מי שזיהה את מוחמד ואדי, הפלסטיני שהואשם בין היתר בניסיון לגרימת מוות בכוונה, כמי שיידה לעברו אבן במערה מטווח קצר ופצע אותו בראשו. ואדי, לעומת זאת, הכחיש בחקירתו כי יידה אבנים וכי נכח באירוע. אך, בסופו של דבר, החליטה הפרקליטות הצבאית להעמידו לדין.

בית הדין הצבאי שחרר את ואדי אתמול, ומתח ביקורת קשה על המשטרה. "התשתית הראייתי פגומה", קבע השופט הצבאי.
"למרבה הצער, בחקירה זו נעשו פעולות שבכוחן דווקא להטעות את המתלונן ולגרום לו לזהות בטעות את העורר. הוצגה בפניו תמונה אחת שהרקע שלה מרמז כי היא קשורה לאירוע, והמתלונן ידע, כי האיש המופיע בתמונה כבר עצור... הופעל על המתלונן כוח הטעיה רב לזהות את העורר כמי שהתקיפו", קבע השופט.

בית הדין הצבאי לערעורים קיבל את טענות סניגורו של ואדי, עו"ד מוחמד זחאלקה, וקבע כי בשל העובדה שכלל לא נערך מסדר זיהוי, אין למעשה ראיות להפללתו. השופט התייחס לעובדה כי תמונתו של ואדי הייתה היחידה שהוצגה לש' על ידי החוקרים – וזאת לאחר שנאמר לו כי מדובר בחשוד בביצוע המעשה. באופן זה, למעשה, "היטו" החוקרים את דעתו של ש' שזיהה בואדי את החשוד.

"לא בטוח שלא היה תיאום ביטחוני - אנשים מטיילים שם כל השנה"

סוגיה נוספת שהעסיקה את החוקרים וגם את צה"ל מיד לאחר התקרית היא סוגיית תיאום הטיול. המתיישבים טענו שלא צריך לבקש אישור לטיול מהסוג הזה וכי מפת הטיול נשלחה מראש ובצה"ל סירבו בתחילה לומר האם יש חובה כזו או לא. שאלת התיאום לא הייתה ברורה גם לחוקרים, שהזהירו את ההורים בתחילת החקירה כי הם חשודים גם באי מילוי הוראה חוקית, למרות שאין הוראה כזו.

ש' נשאל על ידי חוקריו ממשטרת שומרון מספר פעמים האם תואם הטיול עם כוחות הביטחון. "לא יודע", השיב להם. "אני לא בטוח שלא היה שם תיאום ביטחוני. לדעתי הרבש"ץ והש.ג. כן היו מודעים. הלכנו באזורים בטוחים מאוד לטיול. אנשים מטיילים שם כל השנה". לטענתו של ליבמן הוא שלח במייל בקשה לתיאום הטיול למשרד אגמ"ר שומרון, עם סרטוט של המסלול על גבי המפה, אך לא קיבל אישור בכתב, אלא מענה טלפוני. "אמרו לי שיאשרו את הטיול בערב ושאם תהיה בעיה יעדכנו אותי".

המשטרה: "החלטת ביהמ"ש שלא להאריך את מעצר החשוד עד לתום ההליכים איננה מלמדת על זיכויו, ובוודאי שאיננה מעידה על הטיפול המקצועי והנחוש בחקירת כלל המעורבים"

מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות האירוע שהתקיים ב-30 בנובמבר 2017 בסמוך לכפר קוסרה הוצג תחקיר האירוע למפקד פיקוד המרכז אלוף רוני נומה שבו צוין לחיוב פועלו של מח"ט שומרון אל"ם גלעד עמית בהגעתו ובפעולתו בזירת האירוע. האירוע נוהל באופן מושכל על ידי המח"ט ובכך נמנע מקרה קשה יותר. יש לציין שהמח"ט הגיע ראשון לזירה, ואבטח את המטיילים עד להגעת כוחות צבא נוספים אשר חילצו אותם מהמקום ופעלו לסיום הפרת הסדר. נקבע בתחקיר כי יש צורך לחדד מול הציבור ובפרט מול ההתיישבות ביהודה ושומרון ובבקעה את נוהל תיאום הטיולים במרחב במטרה לאפשר לאזרחים לטייל באופן בטוח. בנוסף לכך, לאחר האירוע נעשו בצה"ל מספר מבצעים בהם נעצרו חשודים ועד כה הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מעורבים".

מהמשטרה נמסר כי "חקירת האירוע בקוסרה לוותה מן תחילתה על ידי התביעה הצבאית שאף הגישה לאחרונה כתבי אישום כנגד חלק ניכר מהמעורבים באירוע. החקירה נוהלה במשטרה ביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם המעורבים".

לדברי המשטרה, "כלל פעולות החקירה שבוצעו בתיק זה אושרו על ידי התביעה הצבאית, לרבות אופן זיהויו של החשוד במספר תמונות וסרטונים, זיהוי שמכורח הנסיבות לא התאפשר בדרך אחרת. גם החלטת בית המשפט שלא להאריך את מעצרו של החשוד עד לתום ההליכים הפלילים המתנהלים כנגדו, איננה מלמדת על זיכויו, ובוודאי שאיננה מעידה על הטיפול המקצועי והנחוש של המשטרה בחקירת כלל המעורבים באירוע זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully