וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחות השכולות מרוצות מעונש המוות: "מענה הולם למחבלים, לא נקמה"

3.1.2018 / 2:19

משפחותיהם של מלאכי רוזנפלד, דני גונן, ברוך מזרחי ואלעד סלומון, שנרצחו בפיגועים בשנים האחרונות, אמרו כי מדובר בצעד משמעותי בהרתעה הישראלית מול הטרור. "למה שניתן להם את הפרס לשוב לכלא ולהישאר בחיים?"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אביעד בללי

משפחות שכולות שאיבדו את יקיריהן בפיגועי טרור בירכו אמש(רביעי) על אישורה בקריאה טרומית של הצעת חוק עונש מוות למחבלים, שהוגשה בידי ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) וקודמה בידי שר הביטחון ישראל ביתנו. ההצעה עברה בתום דיון סוער במליאה ברוב של 52 חברי כנסת תומכים מול 49 מתנגדים.

מיכל סולומון, שבעלה אלעד נרצח בבית המשפחה בהתנחלות חלמיש בשנה שעברה, אמרה כי היא מאמינה שעונש מוות הוא "המענה ההולם למחבל שנטל חיי אדם". "רצון זה אינו נובע מנקמה, אלא מהצורך למנוע את הרצח הבא, שהרי אף עונש לא יחזיר את היקרים לנו. עם זאת, איני מאמינה כי לחוק סיכוי לעבור או להתממש בעקבות המדיניות הנוכחית", אמרה.

עוד בנושא
בתום דיון סוער: הצעת חוק עונש מוות למחבלים עברה בקריאה טרומית
דיון סוער על עונש מוות למחבלים בממשלה; ליברמן תקף ועזב בזעם

זירת פיגוע הדקירה בחלמיש. 21 ביולי 2017. זק"א
בית משפחת סלומון שבו בוצע הטבח בהתנחלות חלמיש, בשנה שעברה/זק"א

אליעזר רוזנפלד, שבנו מלאכי נרצח בפיגוע ביוני 2015 סמוך להתנחלות שבות רחל, אמר כי ההצבעה הייתה "מותחת ומרגשת". "הצד שהיה בעד לא טען מספיק את הטענות האיכותיות שיש לומר, נתניהו הפעיל משקל כבד ועמד בדיבורו", אמר רוזנפלד. "זה יום היסטורי למלחמה בטרור, אפילו אם כלום לא ייצא, אבל יצאה הכרזה שדם יהודי אינו הפקר".

דבורה גונן, אמו של דני שנרצח בפיגוע סמוך להתנחלות דולב ביוני 2015, אמרה לאחר אישור הצעת החוק כי "רק קידום החוק יוכל למנוע את הרצח של הדני הבא". גונן, מראשי פורום "בוחרים בחיים" של המשפחות השכולות, הוסיפה כי "דני שלי נרצח בגלל היותו יהודי. ילד למופת, מטובי בניה של הארץ הזו. איש של אמת, יושרה ובעיקר איש של בחירות שכל אחת מהן הייתה כדי להיטיב עם החברה והחיים

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
דני גונן ומלאכי רוזנפלד. פייסבוק, עיבוד תמונה
גונן ורוזנפלד, שנרצחו ב-2015/עיבוד תמונה, פייסבוק

"אני רוצה לומר ולהדגיש שאף אחד לא רצה לקדם גזר דין מוות למחבלים כדי להעניש מישהו, אלא כדי ליצור הרתעה אמתית. כזו שאכן תשכנע את הרוצח הבא לוותר על פעולת הטרור והמוות. מטרת החוק היא להציל חיים", הוסיפה גונן. לדבריה, "אסור לחכות לרצח הבא, אלא לעשות הכול כדי למנוע אותו. אסור לנו לחכות לרצח הבא, אלא לעשות את הכול כדי למנוע אותו. זהו יום היסטורי במאבקה של מדינת ישראל בטרור".

גם הדס מזרחי, אלמנתו של ברוך שנרצח בפיגוע ירי סמוך לתרקומיא באפריל 2014, בירכה על תוצאות ההצבעה ואמרה כי מדובר בעונש חשוב, שיצליח להפחית את הטרור לאחר כניסתו לתוקף. "שהמחבלים שרוצחים את יקירינו יבינו שהם לא ייצא מורווחים, זה עונש שמיועד לאלה שהורשעו ברצח על רקע טרור", אמרה. "הרוצח של ברוך השתחרר בעסקת שליט ולא רצה למות, הוא חיפש אחרי שפגע בברוך להגן על עצמו. למה שניתן להם את הפרס לשוב לכלא ישראל ולהישאר בחיים?".

תמונות סטילס של אביגדור ליברמן וואלה טוק יעקב אילון 27.4.17. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
ייתכן רוב למתנגדי הצעת החוק בקבינט. ליברמן/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

הדין הצבאי מאפשר כבר כיום להטיל עונש מוות על מורשע ברצח כחלק מפעילות טרור, אם השופטים החליטו על כך פה אחד. החוק שיזם ח"כ אילטוב נועד להתיר לבתי המשפט הצבאיים להטיל עונש מוות על מחבלים גם ברוב רגיל בין השופטים. סעיף נוסף שלא הוכנס בהסכם הקואליציוני אך מופיע בהצעת החוק קובע כי יוכלו גם בתי משפט אזרחיים לגזור מוות על פעילי טרור שהורשעו ברצח.

הצעת החוק עברה אתמול, כאמור, בקריאה טרומית, ולפי סיכום ישראל ביתנו עם הממשלה, הוא כעת לא יקודם במשך חודש וחצי. בזמן זה, הוא יעלה להצבעה בקבינט לנוכח התנגדות השב"כ והיועץ המשפטי לממשלה אליו. רק לאחר אישורו בקבינט, תוגש הצעת חוק ממשלתית להמשך ההצבעה. לפי ההערכה בקואליציה, בקבינט עשוי להיות רוב נגד ההצעה.

ברוך מזרחי, הרוג פיגוע הירי בערב חג הפסח, מובא למנוחות בהר הרצל, אפריל 2014. נועם מושקוביץ
"שהרוצים יבינו שלא ייצאו מורווחים". הלווייתו של ברוך מזרחי בירושלים, 2014/נועם מושקוביץ

ההצעה אושרה בתום דיון סוער במליאה שבו נאמו ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו, שפעל עד הרגע האחרון לשכנוע שרים וחברי כנסת המתנגדים לחוק להגיע להצבעה. כמו כן, מוקדם יותר היום התעוררה סערה בישיבת הממשלה, שבה הביע שר האנרגיה יובל שטייניץ את הסתייגותו מהחוק, ובסיום הדיון עזב ליברמן את החדר והטיח בו ש"יפסיק לשקר".

גם סיעת יהדות התורה הודיעה כי תיעדר מההצבעה, זאת משום שקיימות עם ההצעה בעיות הלכתיות שעליה לברר לפני שתוכל לתמוך בה. ליברמן הגיב למחלוקת מול הסיעה החרדית בנאומו במליאה, ואמר כי מדובר בניסיון "לסגור חשבונות" בעקבות התנגדות מפלגתו לחוק המרכולים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו נואם בועידת הדיפלומטים ה- 6 של הג'רוזלם פוסט, 6 בדצמבר 2017. רויטרס
פעל עד הרגע האחרון כדי שההצעה לא תיפול בקריאה הטרומית. נתניהו/רויטרס

ליברמן בירך על החוק לאחר ההצבעה ואמר כי "זהו יום חשוב להרתעה הישראלית ולמלחמה בטרור". לדבריו, "עמדנו במילתנו וחוק עונש מוות למחבלים עבר בקריאה טרומית. זו התחייבותנו הערכית והמוסרית למשפחות השכולות, למצות את הדין עם המחבלים המרצחים בני העוולה. דם יהודי אינו הפקר. ההצבעה היום בכנסת מסמלת שינוי מדיניות דרמטי. כעת יש לנו את הזכות לתבוע מהתביעה הכללית והצבאית לדרוש הטלת עונש מוות על מחבלים".

לעומת זאת, שגרירות האיחוד האירופי בארץ מתחה ביקורת על ההצעה וקראה לה "מעשה לא אנושי". בחשבון הטוויטר שלה נכתב: "עונש המוות אינו תואם את הכבוד האנושי. הוא מכיל טיפול לא אנושי ומשפיל, אין לו השפעה מוכחת ושונה, והוא מאפשר לטעויות שיפוטיות להפוך בלתי הפיכות וקטלניות".

(עדכון ראשון: 19:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully