וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דחיית ההצבעה על חוק המרכולים - בעקבות ויכוח בין הליכוד לחרדים

2.1.2018 / 14:16

פרסום ראשון: חילוקי דעות בין הליכוד למפלגות החרדיות וכן בתוך המפלגות עצמן בנוגע להחרגת העיר אילת מהחוק הובילו להחלטה לדחות את ההצבעה. גורם פוליטי: "היה ניתן להשיג רוב בקואליציה להצבעה, אבל שני הצדדים התבצרו בעמדותיהם"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

ההצבעה על חוק המרכולים שהייתה אמורה להתקיים אתמול(שני) במליאת הכנסת, נדחתה לבקשת ש"ס ויהדות התורה. בהודעה שפרסמו נכתב כי הקואליציה לא השיגה רוב להצבעה "בהיעדר כל אפשרות לקיזוז מצד האופוזיציה", אולם, לוואלה! NEWS נודע כי מאחורי הקלעים התנהל ויכוח בין המפלגות החרדיות לליכוד סביב הסעיף שמבקש להחריג את העיר אילת מהחוק כך שניתן יהיה לקיים בה פעילות של עסקים בשבת.

סלע המחלוקת נוגע להחלת חוק המרכולים באילת. יו"ר הקואליציה דוד אמסלם, בגיבוי בכירים בליכוד, דרש להחריג את העיר הדרומית כך שיהיה ניתן להפעיל בה עסקים בשבת - אלא שהחרדים התנגדו לכך. גם בתוך מפלגות החרדיות נרשמו חילוקי דעות סביב סעיף זה. בזמן שיו"ר ש"ס, השר אריה דרעי שיזם את החוק, הסכים שהליכוד יחריג את אזור המלונות בעיר בלבד אך הצהיר כי יצביע נגדו, שותפיו החרדיים, בהם ח"כ ליצמן ומשה גפני התנגדו לכך באופן נחרץ.

לקריאה נוספת:
אין רוב לקואליציה: ההצבעה על חוק המרכולים נדחתה בשבוע
גורמים בקואליציה ביקשו מגליק להגיע לכנסת כדי להצביע על חוק המרכולים
ישראל ביתנו והאופוזיציה מסרבות לקזז את גליק; הקואליציה: "שפל מוסרי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחורי הקלעים - מאבק על ההחרגה. סניף סופר-יודה בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

גורם פוליטי טוען כי "היה ניתן להשיג רוב מספק לקואליציה בהצבעה אך הליכוד התעקש על הסעיף הזה וליצמן יחד עם החרדים דרשו להוריד את החוק מסדר היום".

זאת ועוד, בליכוד דרשו להחריג גם חנויות נוחות בתחנות דלק שמצויים בהן מרכזי ההפעלה של התחנה וקופת התשלום. החרדים אמרו בשיחות סגורות שיסכימו "לבלוע" את ההחרגה אך יצביעו נגד במליאה.

בעקבות זאת, בקואליציה ניסו להשיג תמיכה של האופוזיציה מתוך מחשבה שהחברים בה יתמכו בהסתייגות וייתנו יד לריכוך החוק, אך גם שם התגלו חילוקי דעות. באופוזיציה ערכו בשעות הערב התייעצות והתברר כי ביש עתיד הסכימו 11 חברי כנסת לתמוך בהחרגה זו, בעוד שבשאר הסיעות - המחנה הציוני, הרשימה המשותפת ומרצ - נטו להתנגד. כך, בצירוף חברי הכנסת החרדים, לא התקבל הרוב הדרוש להעברות החוק וההחרגות שהוכנסו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שרי הממשלה – במליאת הכנסת – פתיחת מושב החורף 2016. נועם מושקוביץ
חוסר הסכמות בתוך הקואליציה/נועם מושקוביץ

לאחר שהקואליציה לא הצליחה לגייס רוב של חברי כנסת שיתמכו בחוק, התקבלה אתמול ההחלטה לדחות את ההצבעה בשבוע. מלבד המחלוקת בין הסיעות החרדיות והליכוד, אופוזיציה ובישראל ביתנו הודיעו כי לא יתקזזו בהצבעה על החוק עם חבר הכנסת יהודה גליק (הליכוד), שרעייתו הלכה הלילה לעולמה.

אתמול נבדקה במהלך היום אפשרות ששר הדתות דוד אזולאי, הסובל מבעיה רפואית יגיע להצבעה, אך הדבר לא עלה בידי הקואליציה. מוקדם יותר אמר יו"ר ש"ס השר אריה דרעי אמר כי חברו למפלגה השר דוד אזולאי שעובר הערב טיפול בבית החולים יגיע "בכל מצב" להצבעה אם יידרש לכך. בש"ס מסרו מאוחר יותר כי הרופאים סירבו לשחרר את השר אזולאי להצבעה.

מרכז האופוזיציה ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) הודיע כי לא יאפשר קיזוזים עם גליק, כמו גם עם אזולאי. "חוק המרכולים לא דחוף, 70 שנה חיינו מצוין בלעדיו. אין קיזוזים והקואליציה יכולה לדחות את ההצבעה. זה בידיה", אמר חסון. גורמים בישראל ביתנו, החברה בקואליציה אך מתנגדת לחוק, אמרו על הקיזוז עם גליק, כי "לא יקרה". גליק עצמו כתב: "‏מתחנן בכל לשון של בקשה שלווייתה של רעייתי היקרה לא תהפוך למריבה".

IFB עם ח"כ יואל חסון על חוק המרכולים וסירוב האופוזיציה להתקזז עם ח"כ יהודה גליק. מערכת וואלה!
סירב לקיזוז. ח"כ יואל חסון/מערכת וואלה!

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בעקבות דחיית ההצבעה על החוק כי "‏אני שמח שהקואליציה דחתה את ההצבעה בשבוע, ואני מקווה שבשבוע הזה יחזרו לשפיות ויורידו בכלל את החוק הזה מסדר היום. אין שום סיבה לקדם חוק שפוגע במרקם החיים והיחסים בין דתיים לחילונים".

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, בירך גם הוא על דחיית ההצבעה ואמר כי "המאבק הנחוש שהובלנו, יחד עם חברינו לאופוזיציה, הביא לדחייה בשבוע של חוק המרכולים הדורסני והפוגע. יחד איתו נדחה החוק המופרך שאמור להחזיר את ליצמן לממשלה כסגן שר. זה נצחון אדיר במאבק נגד הממשלה הגרועה הזו, והחוקים המופרכים והמושחתים שהיא מעלה למען ההישרדות הפוליטית שלה. נמשיך להיאבק נגד היוזמות האלה בכל הכח".

יו"ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזציה ח"כ יואל חסון הוסיף כי ‏"מדיניות ה'אין קיזוזים' ושיתוף פעולה מצוין של האופוזיציה הוכיחה את עצמה שוב. הקואליציה הזיעה ועדיין נשארה ללא רוב. עכשיו יש לחברי הכנסת בקואליציה הזדמנות לסגת מהחוק הרע הזה".

בשל ההצבעה על חוק המרכולים, נדחה ביקור מתוכנן של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקפריסין. נתניהו היה אמור להשתתף ביום שני בקפריסין בפגישה משולשת עם ראש ממשלת יוון אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיידס ובשל דחיית ההצבעה הוחלט לדחות את הביקור. משרד החוץ עמל על תיאום מועד חדש בהקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully