וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדות מההפגנות בטהראן: "כדי להשיג חופש, נצטרך גם לתת את הדם"

31.12.2017 / 21:31

רזא, אחד המפגינים בבירת איראן, סיפר לוואלה! NEWS על הקשיים שהביאו את האזרחים לצאת לרחובות. "אנחנו רוצים חירות וזכויות אדם". מסעוד, גם הוא מטהראן, אמר כי "למפגינים אין תכנית מוגדרת, אבל אולי הם יביאו לשינוי"

וידאו: ג'יי רני עמרני רדיו רן: עריכה: תום זואילי

"ההפגנות החלו כי אנחנו רוצים חירות, חופש וזכויות אדם", כך סיפר היום (ראשון) רזא, אחד המפגינים מטהראן, בשיחה עם וואלה! NEWS. "המעשים של המשטרה הביאו מצב כלכלי קשה", סיפר רזא, שהבהיר כי "המפגינים מבינים שכדי להשיג חופש ולהילחם למען האידיאולוגיה שלהם הם צריכים לתת את דמם, להיעצר ולספוג מכות". הערב חודשה המחאה בבירה, הנרחבת ביותר ברפובליקה האסלאמית מאז 2009, שבה נשמעו קריאות למותו של המנהיג העליון עלי חמינאי.

כשנשאל אם המשטר האסלאמי בסכנה, ענה רזא חד משמעית: "מאה אחוז כן", והוסיף כי "המפגינים צריכים את ההגנה של ארצות הברית וישראל, ואת ההגנה של כל העולם. כבר 40 שנה שאיראן מממנת פעילות כדי להגן על חיזבאללה, ועל טרוריסטים מסוריה, תימן ופלסטין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רזא. "אנחנו רוצים חירות"/מערכת וואלה!, צילום מסך
הפגנות באיראן נגד יוקר המחיה בטהרן, איראן 30 בדצמבר 2017. טוויטר, AP
"צריך להיעצר ולספוג מכות". ההפגנות בטהראן/AP, טוויטר

"רוב ההפגנות בבירה הן במרכז העיר", מעיד מסעוד, מהנדס מטהראן, "העימותים הגדולים הם בעיקר שם, אבל הטלוויזיה מציגה אותן ללא פרופורציות. ההפגנות הרבה יותר קטנות בפועל, והן החלו בעיקר בגלל המצב הכלכלי". מסעוד מביא ספקנות בגורל המחאות. "למפגינים אין תכנית מוגדרת, ובמצב של היום הם לא מהווים סכנה לרפובליקה האסלאמית, אבל אולי הם יביאו לשינוי".

בניגוד לרזא, מסעוד אומר כי אם ישראל תתמוך בהפגנות כי אם "יהיה בלגן רציני באיראן, וישראל תתמוך במפגינים, המשטר ירצה להראות את כוחו, וזה יוביל לשפיכות דמים ושימוש בכוח נגד המפגינים. אם ישראל תשב בשקט זה יהיה יותר טוב. אם ישראל תביע רשמית תמיכה במפגינים, זה ישחק לטובת המשטר".

מפגינים מפוזרים על ידי המשטרה בטהראן, איראן, 31 בדצמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
מפגינים באיראן, היום/צילום מסך, טוויטר

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הערב למחאה, ואמר כי לאזרחי המדינה יש זכות להפגין וכי יש צורך בשיפור חייהם, אך הבהיר כי אין לעשות שימוש באלימות.

בדברים שאמר לחברי ממשלתו, אמר רוחאני, שנבחר לכהונה שנייה ברוב גדול במאי אך אכזב גם את תומכיו בשל חוסר השיפור במצב הכלכלי, כי "האיראנים מבינים את המצב הרגיש במדינה ובאזור ויפעלו בהתאם לאינטרסים הלאומיים". זאת, ככל הנראה בהתייחסות לקריאות שהשמיעו המפגינים נגד התמיכה שמעניקה טהראן למיליציות שיעיות באזור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully