וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחאה מתרחבת: יום שני של הפגנות ברחבי איראן נגד הממשלה

המפגינים התכנסו בכמה ערים שונות, ברקע העלייה במחירים והשחיתות השלטונית, על אף אזהרות הרשויות. בטהראן עצרו הרשויות כמה מפגינים. "לא רוצים רפובליקה אסלאמית", צעקו בקום, העיר הקדושה לשיעים. בתקשורת הממלכתית כינו אותם "אנטי-מהפכניים"

וידאו מתוך טוויטר

הפגנות אנטי-ממשלתיות התקיימו היום (שישי) בכמה ערים באיראן זה היום השני ברציפות, ברקע זעם גובר על יוקר המחייה והתנהלות הרשויות ברפובליקה האסלאמית, וכחלק מגל המחאה הגדול ביותר במדינה מאז 2009. בטהראן, שבה נפרסו מבעוד מועד כוחות גדולים, נעצרו כמה בני אדם אחרי פיזור כמה עשרות אנשים בודדים שהתכנסו בכיכר בעיר.

ההפגנה הגדולה ביותר נערכה בעיר הכורדית קרמנשה, שבמערב המדינה, שם נראו ברשתות החברתיות עימותים בין כוחות הביטחון לבין המפגינים. כ-300 איש צעקו "לשחרר את האסירים הפוליטיים" ו"חירות או מוות". בסוכנות הידיעות פארס, המזוהה עם המשטר, כונה המפגינים "אנטי-מהפכניים" ודווח כי הם פגעו ברכוש ציבורי.

הפגנות נוספות נרשמו גם בערים נוספות - בסארי וברשט, שבצפון המדינה, בקום, שמדרום לטהראן, ובהמאדן, שבמערב המדינה. בסרטון שפורסם בטוויטר, נראו מפגינים צועדים בקום - עיר הקדושה לשיעים - וצועקים קריאות נגד המשטר, בין היתר "מוות למנהיג העליון" ו"אנחנו לא רוצים רפובליקה אסלאמית".

אלפים הפגינו ברחבי איראן נגד יוקר המחיה והממשלה. אתר רשמי
הפגנות במשהד, אתמול/אתר רשמי

המחאה החלה אתמול בעקבות זינוק במחיר הביצים, שהוכפל בתוך שבוע, והמפגינים זעמו על הנשיא חסן רוחאני, שלא מצליח לקיים את הבטחת הבחירות שלו לשפר את המצב הכלכלי במדינה חרף הסכם הגרעין שקידם עם המעצמות ב-2015. ואולם, תוך זמן קצר הפכו ההפגנות גם למחאה פוליטית נגד ההנהגה ונגד המעורבות האיראנית בסכסוכים באזור.

חלק מהמפגינים צעקו "תעזבו את סוריה, תחשבו עלינו", ברקע התמיכה המאסיבית שמעניקה טהראן למשטרו של בשאר אסד. רבים רואים בכך בזבוז משאבים, שהיו יכולים להיות מושקעים לצמצום האבטלה הגבוהה - 12%.

הפעם האחרונה שבה נרשמה מחאה נרחבת נגד שלטון חכמי ההלכה הדיקטטורי הייתה ב-2009, אחרי הבחירות השנויות במחלוקת, שבסיומן זכה מחמוד אחמינג'אד בכהונה שנייה. הרפורמיסטים טענו לזיופים, אך המחאה שלהם דוכאה על ידי משמרות המהפכה ומיליציית הבסיג'.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, נובמבר 2017. רויטרס
קריאות נגד המנהיג העליון. חמינאי, בחודש שעבר/רויטרס

העיר משהד, השנייה בגודלה במדינה, הייתה המוקד המרכזי של ההפגנות אתמול. בפארס דווח כי 52 מפגינים נעצרו בעיר, אחת המוקדים הקדושים ביותר לשיעים, וברשתות החברתיות נראו השוטרים משתמשים בתותחי מים ובגז מדמיע כדי לפזר את ההפגנה.

בתקשורת הממלכתית ניסו להמעיט במחאה הפוליטית החריגה, וטענו כי אלו שיצאו להפגין נגד העלייה במחירים עזבו את ההפגנות כשהחלו להישמע סיסמאות נגד ההנהגה. אחד מסגניו של רוחאני טען כי גורמים במחנה השמרני הקיצוני יזמו את ההפגנות נגדו במטרה לערער על שלטונו, אך אלו יצאו מכלל שליטה.

"מי שעומד מאחורי אירועים כאלו ישרוף את האצבעות שלו בסופו של דבר", הזהיר אסחאק ג'האנגירי, בדברים שצוטטו על ידי סוכנות הידיעות IRNA.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully