וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סערת חוק ההמלצות תמה: בכנסת חגגו את אישור ההצעה חסרת המשמעות

28.12.2017 / 8:35

לו לח"כ אמסלם היה די אומץ להודות שהחוק נתפר לנתניהו ולא "לאזרח הקטן", היה חוסך את הפיליבסטר הארוך ביותר שידעה הכנסת - עם 43 שעות דיונים וכ-300 הסתייגויות. באופוזיציה רשמו הישג סמלי לאחר הלילה, שהיה רווי גימיקים להתשת הקואליציה

צילום: רוני כנפו וערוץ הכנסת, עריכה: שניר דבוש

אחרי יומיים אינטנסיביים ועמוסים, הכנסת אישרה הלילה (חמישי) את חוק ההמלצות. החוק עבר שינויים רבים עד לנוסח הסופי שאושר בקריאה שנייה ושלישית ועיון בו מגלה שהוא כמעט לא משנה דבר: החוק מסמיך את היועץ המשפטי לממשלה לקבוע מי הם בעלי התפקידים במשטרה ובפרקליטות שיורשו לפרסם לציבור את המסמך הרשמי המפרט את התשתית הראייתית שגובשה בסיום חקירה. היועמ"ש יפרסם את הנחיותיו בעוד שלושה חודשים ולפי התנגדותו הנחרצת ניתן להעריך שהוא לא יאסור את הפרסום באופן גורף.

מטרתו המקורית של החוק נועדה לאסור את פרסום המלצות המשטרה בכל החקירות שהיא מנהלת, בעיקר על מנת לחלץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפרסום ההמלצות בעניין החקירות המתנהלות נגדו, בתיקים 1000 ו-2000. יוזם החוק ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם סימן את המטרה, הוביל את החוק בוועדת הפנים בראשותו בתקיפות, במסע שכלל גם לא מעט השתלחויות וביקורת על צמרת המשטרה, ובמיוחד של העומד בראשה - המפכ"ל רוני אלשיך. גם בקואליציה לא אהבו את החוק וחברות הכנסת רחל עזריה ומרב בן ארי הובילו נגדו מרד בתוך סיעת כולנו. אלה גרמו לחוסר יציבות בקואליציה וכשנתניהו הבין שלא יהיה לו רוב במליאה, הוא ביקש מאמסלם להחריג מהחוק את חקירותיו שלו.

ח"כים במליאת הכנסת לאחר אישור חוק ההמלצות בקריאה שנייה ושלישית, 28 בדצמבר 2017. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה!
חגיגות בקואליציה לאחר ההצבעה, הלילה/מערכת וואלה!, יצחק הררי, דוברות הכנסת

לאמסלם לא היה מספיק אומץ להודות שהחוק נתפר בדיוק למידותיו של ראש הממשלה, ועכשיו, אחרי שהוא נותר ללא משמעות - הגיע הזמן לוותר עליו. במקום זאת, בדיוני וועדת הפנים בראשותו הוא טען בלהט שהחוק דואג ל"אזרח הקטן". לו רק היה קובר את החוק חסר המשמעות - היה נחסך מהכנסת ה-20 הפיליבסטר הארוך ביותר שידעה מאז תחילתה. גם אחרי אישור החוק הכתיר אמסלם את המבחן הראשון שלו כיו"ר קואליציה כהצלחה.

עוד באותו נושא

אחרי יומיים של דיונים: הכנסת אישרה את חוק ההמלצות

לכתבה המלאה

באופוזיציה שמרו על מצב רוח מרומם – ושלפו את הגימיקים

הקואליציה אמנם אישרה את החוק אבל מי שחזרו לחייך עם אישורו היו החברים באופוזיציה. אלה ספגו במשך שנתיים ביקורת קשה מבית ומחוץ על התפשרותם מול הממשלה וגם בכלים הפרלמנטריים שעמדו לרשותם כמעט ולא עשו שימוש. הפעם האופוזיציה עשתה הכול כדי להתיש את הקואליציה ולעכב את ההצבעה על החוק.

די היה להם להסתפק במחמאות שהרעיפו עליהם שרים וחברי כנסת בקואליציה ביומיים האחרונים כדי להבין שהם בדרך הנכונה. "זו פעם הראשונה שעושים מהלך כזה נגדנו בשנתיים האחרונות", אמר השר יריב לוין במליאה, "עד היום העברנו הכול בקלות". אולי זו הביקורת שספגה בהצבעה בקריאה ראשונה אחרי שנעדרו 17 מחבריה, אולי הרוח החדשה שהביא איתו מרכז האופוזיציה ויו"ר סיעת המחנה הציוני החדש יואל חסון יחד עם ראש מפלגתו אבי גבאי או אולי בכלל היה זה שילוב הכוחות הנדיר עם מפלגת יש עתיד.

יואל חסן נואם במליאת הכנסת 25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ חסון עם תחילת הדיון, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בניגוד למה שאירע עם חוקים אחרים בעבר, נגד חוק ההמלצות יצאו יושבי ראש הסיעות חסון ועפר שלח למלחמה שבה לא הרימו ידיים. במשך 43 שעות עמדו חברי האופוזיציה מעל הדוכן ונשאו נאומים מושקעים על עניינים שבראש סדר היום, וכדי לשמור על מצב רוח מרומם גם מצאו גימיקים לא רעים בכלל.

חסון הקריא מהטלפון הודעות ששלח לו הציבור בוואטספ, חברו לסיעה ח"כ איתן כבל חבש כיפה לראשו והקריא את מגילת איכה בטעמים תימניים, ח"כ שלח הקריא קטעים מריצ'ארד השלישי של שייקספיר, ח"כ מאיר כהן נאם במרוקאית, ח"כ שלי יחימוביץ' הרצתה על מדיניות המיסוי ואי השוויון בישראל, ח"כ פרופ' יוסי יונה קיים דיון פילוסופי בנושא "מאפלטון למקיאוולי - הנחות יסוד לשלטון מושחת", ח"כ מיכל בירן סיפקה הצצה להיסטוריה של המלפפונים החמוצים במשך שעה. מיקי לוי נאם במשך שבע שעות, למעט הפסקה קצרה של חצי שעה, והתקרב לשיא הנאום הארוך ביותר – שקבע חבר הכנסת לשעבר מיקי איתן בשנת 1993.

האיום של אדלשטיין על לפיד היה מוצדק

הקואליציה לא אהבה את הפיליבסטר. לאורך היממה האחרונה חבריה האשימו את האופוזיציה בכך ששיתקה את עבודת הכנסת ומחו על כך ש"דיוני וועדות בוטלו, הצעות חוק פרטיות לא עלו להצבעה". בסופו של דבר, קשה להאשים בכך את האופוזיציה כשאלה הכלים הפרלמנטריים היחידים שנותרו בידיה.

אם בכל זאת משהו אחד צודק בביקורת של הקואליציה זו המתקפה של שרת המשפטים איילת שקד, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והשר יריב לוין נגד יש עתיד והעומד בראשה יאיר לפיד. זאת בעקבות העתירה שהגישו הבוקר לבג"ץ נגד החוק. "אתה לא נמצא כאן ולא מבין איך הכנסת עובדת", אמרה שקד ללפיד, "אחרי כזה דיון ארוך בלי שום סיבה חוקתית אתה רץ לבג"ץ. אתה משפיל את הכנסת".

אדלשטיין הודיע שלא יתערב יותר בעד או נגד הפעלת סעיף 98 המאפשר לקואליציה את ביטול הפיליבסטרים שיוזמת האופוזיציה. יש עתיד אולי מעוניינת בפסילת החוק, אבל הדבר פחות ראוי כשהיא מנהלת את המשחק מחוץ למשכן, במיוחד יומיים שלמים אחרי שניהלה את המאבק נגדו בתוך הכנסת.

מליאת הכנסת במהלך דיון  על "חוק ההמלצות" 27 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עותר לבג"ץ. לפיד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
נחמן שי ואילת שקד, במליאת הכנסת, חוק ההמלצות, ירושלים, 27 בדצמבר, 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
תקפה את יש עתיד. שקד/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
מליאת הכנסת במהלך דיון  על "חוק ההמלצות" 27 בדצמבר 2017. אוליביה פיטוסי, הארץ, מערכת וואלה! NEWS
חברי הקואליציה במהלך ההצבעה על החוק, אמש/מערכת וואלה! NEWS, אוליביה פיטוסי, הארץ
מליאת הכנסת במהלך דיון על "חוק ההמלצות". נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ ציפי לבני במליאה, אמש/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
ח"כ נחמן שי וח"כ זוהיר בהלול צופים בחיקו של דוד אמסלם בארץ נהדרת, כנסת, ירושלים  25 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
ח"כ שי וח"כ בהלול עם תחילת הדיון, שלשום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully