וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחווה לחג המולד: אוקראינה והבדלנים בעסקת חילופי שבויים המונית

קייב והמורדים הפרו-רוסים שחררו יותר מ-300 איש, בעסקה הגדולה ביותר מאז החלה המלחמה ב-2014, שממשיכה להתנהל חרף הסכם הפסקת האש. "הבן שלי צלצל ואמר שהוא כבר כאן'"

וידאו: גדעון צנטנר, CNN ורויטרס, סטילס: נועם מושקוביץ', עריכה: יוסי אלטר ושניר דבוש

(בווידאו: ריאיון עם שר החוץ של אוקראינה)

אוקראינה והבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה ערכו היום (רביעי) את עסקת חילופי השבויים הגדולה ביותר ביניהם מאז תחילת המלחמה ב-2014. קייב העבירה יותר מ-260 איש בחזרה לשטחים שבשליטת המורדים במזרח המדינה, ואלו שחררו בתמורה 70 אסירים שהוחזקו במחוזות דונייצק ולוהנסק.

המשא ומתן על חילופי השבויים היה במעורבות נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה פטרו פורושנקו, כמו גם של ראש הכנסייה האורתודוקסית ברוסיה, ברקע ציון חג המולד והשנה החדשה.

זאת הייתה העסקה הראשונה בין ממשלת אוקראינה לשלטונות הבדלנים זה 15 חודשים, והסוגייה הייתה אחת הנקודות בהסכם הפסקת האש שנחתם ב-2015 במינסק בין אוקראינה, רוסיה, צרפת וגרמניה. יישום ההסכם נתקע מאז, וחרף השחרור ההמוני, לא צפויה התקדמות נוספת בין הצדדים, שממשיכים להילחם במזרח המדינה וממשיכים להחזיק בשבויים.

לקריאה נוספת בנושא
נשלף ממעצר - ונמלט: הנשיא חסר המדינה מתסיס את אוקראינה
חמושים ברחובות המחוז המורד: ניסיון הפיכה במזרח אוקראינה

שבוי מלחמה מהרפובליקה הבדלנית מסמן אצבע משולשת במהלך חילופי השבויים בדונייצק, אוקראינה. רויטרס
אחד האסירים המשוחררים/רויטרס

יותר מעשרת אלפים איש נהרגו מאז פרץ הסכסוך בתחילת 2014, עם סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה בתגובה להדחת נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. הבדלנים פתחו במאבק נגד ממשלת אוקראינה, כשלפי המערב וקייב הם זוכים לתמיכה ישירה של רוסיה. מוסקבה מכחישה זאת.

חילופי השבויים בדונייצק, אוקראינה 27 בדצמבר 2017. רויטרס
חילופי השבויים בדונייצק, אוקראינה 27 בדצמבר 2017/רויטרס

במהלך היום, התאספו אוטובוסים וכלי רכב אחרים, שנשאו את האסירים, במחסום מיורסק, הסמוך לעיר הורליבקה שבמחוז דונייצק. לפי התכנון המקורי, 306 אסירים היו אמורים לשוב לשטחי הבדלנים, אך חלק מהם סירבו מסיבות לא ברורות.

"הבן שלי צלצל", סיפרה אמו של אחד האסירים האוקראינים. "לא שמעתי ממנו במשך שלוש שנים וחצי, רק מכתבים. הוא אמר: 'אימא, אני כבר כאן'. אי אפשר לדמיין מה זה עבור אימא, שלא שמעה מהבן שלה שלוש שנים וחצי, מאז אוגוסט 2014".

משרד החוץ של גרמניה בירך על העסקה ומסר כי זהו צעד חשוב ביישום הסכם מינסק. "יותר מכל, זאת מחווה הומניטרית חשובה לפני השנה החדשה וחג המולד האורתודוקסי", נמסר בהודעת משרד החוץ בברלין.

חילופי השבויים בדונייצק, אוקראינה. רויטרס
חילופי השבויים בדונייצק, אוקראינה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully