וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: יפן יוזמת מפגש בין נתניהו, אבו מאזן וקושנר בטוקיו

26.12.2017 / 15:30

על רקע הקיפאון בניסיון האמריקני לחדש את המו"מ המדיני, ראש ממשלת יפן מעוניין לכנס בחודשים הקרובים ועידה בהשתתפות ראש הממשלה, יו"ר הרשות ויועצו וחתנו של טראמפ. עם זאת, היוזמה תלויה בהסכמה של קושנר שטרם ניתנה

צילום: רויטרס, עריכה: תום זואילי

על רקע הקיפאון בניסיון האמריקני לחדש את המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, יפן מעוניינת לכנס בחודשים הקרובים ועידה מרובעת בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ויועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר. שר החוץ היפני טארו קונו ביקר אתמול (שני) בירושלים וברמאללה ולוואלה! NEWS נודע כי הוא העלה את ההצעה בפני נתניהו ואבו מאזן. עם זאת, לדברי גורמים מדיניים המעורים בנושא, קיום הוועידה מותנה בהשתתפות ארצות הברית ובהסכמת קושנר, שטרם התקבלה.

מדובר ביוזמה של ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, במסגרת רצונה של טוקיו לציין עשור לפרויקט "מסדרון השלום", מיזם כלכלי ישראלי-פלסטיני-ירדני-יפני בבקעת הירדן שהושק בטוקיו ב-2007. יפן היא אחת התורמות הגדולות לרשות הפלסטינית, ובעשור האחרון היא הגבירה את מעורבותה הכלכלית גם בישראל והביעה את רצונה לקדם יציבות אזורית והסכם שלום, על בסיס אינטרסים כלכליים. תחת אבה, ההשקעות הכלכליות של יפן בישראל נמצאים בצמיחה מתמדת, ויפן מעוניינת מזה זמן מה לנקוט תפקיד פעיל יותר בסכסוך הישראלי פלסטיני.

ראש ממשלת יפן שינזו אבה וראש הממשלה נתניהו במשרד ראש הממשלה ירושלים, ינואר 2015. עמית שאבי, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וראש ממשלת יפן אבה, 2015/מערכת וואלה! NEWS, עמית שאבי

ראש ממשלת יפן אבה נחשב לאחד המנהיגים בעולם המצוי בקשרים טובים עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ. עם זאת, טוקיו הביעה התנגדות להכרזתו על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, ובשבוע שעבר היא היתה מ-128 המדינות שתמכו בגינוי המהלך בעצרת הכללית של האו"ם. ביפן הודיעו כי הם אינם מתכוונים להעביר את השגרירות לירושלים, אך יחד עם זאת, שר החוץ קונו הביע תמיכה והערכה ב"מחויבותו של הנשיא לקידום הסדר קבע ותמיכתו בשתי המדינות".

שר החוץ קונו הגיע אתמול לישראל במסגרת מסע אזורי שכולל גם את ירדן, טורקיה ועומאן. אתמול הוא נפגש בירושלים עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה נתניהו והשר לפיתוח אזורי צחי הנגבי, ולאחר מכן המשיך לרמאללה. היום הוא צפוי לבקר ביריחו ולהצהיר על פיתוח נוסף של מסדרון השלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
ג'ארד קושנר בפורום סבן 3 בדצמבר 2017. רויטרס
הפסגה תלויה באישור ארה"ב. ג'ארד קושנר/רויטרס

בהצהרה שמסר יחד עם נתניהו לפני הפגישה לא הוזכרה היוזמה החדשה של טוקיו ובכלל לא היתה התייחסות לנושא הפלסטיני. עם זאת, ראש הממשלה הביע תמיכה בשותפות המדינית הייחודית בין שתי המדינות ואמר: "שנינו חיים באזורים מלאי אתגר, אך אנו מחוייבים בשאיפתנו לשגשוג, ביטחון ושלום, ואני חושב שקל יותר לכל אחד מאתנו להגיע לכך בעזרת האחר". קונו אמר כי הוא חושב ש"היחסים הדו-צדדים מתקדמים יפה ואנו רוצים להמשיך בתנופה הזאת".

לדברי גורמים מדיניים, בפגישות הסגורות קונו העלה את הצורך בחידוש המשא ומתן על בסיס גבולות 67' ושתי מדינות לשני עמים. ריבלין אמר לשר החוץ בפגישתם כי הוא "מכיר היטב את היחסים הטובים וההשפעה שיש לעמך על הפלסטינים. לפני הכל חשוב שהם יבינו שאנחנו כאן, שהעם היהודי חזר למולדתו ושאין לעם היהודי מולדת אחרת מלבד מדינת ישראל וארץ ישראל", והוסיף כי "מבחינתנו, טוקיו היא בהחלט בירתה של יפן בדיוק כפי שירושלים היא בירת מדינת ישראל".

עם זאת, בימים אלה תוכניותיו של הנשיא טראמפ לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים נמצאות בהקפאה בעקבות תגובתם הקשה של הפלסטינים להכרה של הבית הלבן בירושלים כבירת ישראל. לפי ההערכה בירושלים, עד שהפלסטינים לא יסיימו את הנתק מול הממשל האמריקאי לא תהיה כל התדקמות בתהליך אותו מוביל קושנר והשליח גרינבלט, וגם יוזמות אחרות עשויות להיתקל בסירוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully