וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שלוש שנים בשבי אכזרי: האחיות שדאעש הפריד באיחוד מרגש

25.12.2017 / 14:23

ההורים הוצאו להורג, האח נלקח למוסול, אבל שלוש אחיות ממשפחה יזידית בעיראק התאחדו אחרי ששרדו את התקופה הקשה, שבמהלכה הוכו ואולצו להתאסלם על ידי הארגון שאחראי להשמדת המיעוט הכורדי. "אנחנו חזקות, אבל הלב שלנו שבור"

צילום: רויטרס, עריכה: ניב מעוז

כשרוזה, כיום בת 14, שאלה את שוביה מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) מה עלה בגורלן של אחיותיה, בושרה בת ה-12 וסוהיילה בת השבע, הם אמרו לה שהן נהרגו בשל התנהגות רעה. "בשלב הזה, לא היה אכפת לי יותר מכלום, גם אם אמות", אמרה. "לא חשבתי שאראה אותן שוב". בשבוע שעבר, האחיות סוף סוף התאחדו, יותר משלוש שנים אחרי שנשבו בידי אנשי דאעש במהלך המתקפה על סינג'אר, מקום מושבם של היזידים, ב-3 באוגוסט 2014.

למרות הכרזת הניצחון של בגדאד על דאעש בתחילת החודש, את הנזק שעשה הארגון הסוני הקיצוני לא יהיה קל לתקן במהירות. הם הטילו אימה על אזרחי עיראק, חשפו את החולשות במארג החברתי הרעוע ממילא וקרעו משפחות לגזרים. עבור רוזה ואחיותיה, שלוש השנים האחרונות לא יימחקו במהירות על אף השמחה שהן חוו עם איחודן.

אנשי דאעש ירו, ערפו ראשים, שרפו בחיים וחטפו יותר מ-9,000 איש מקרב המיעוט היזידי, במה שהגדיר האו"ם כרצח עם נגד הקהילה. לפי המנהיגים המקומיים, עדיין לא ידוע מה עלה בגורלם של יותר מ-3,000 יזידים – בהם גם הוריה של רוזה. הם ככל הנראה הושלכו לקברי אחים שחפר דאעש באזור הר סינג'ר, שם שוהים באוהלים עוד אלפי יזידים.

זינאל, אחיהן בן התשע של הילדות, עדיין נעדר. הוא נתפס והוחזק לצדן בעיר תל עפר הסמוכה, ואז הועבר למוסול בכלי רכב עמוס בצעירים יזידים. הן לא שמעו ממנו מאז.

האחיות רוזה, בושרה וסוהיילה במחנה עקורים יזידים בצפון עיראק, דצמבר 2017. רויטרס
הפצעים עדיין לא הגלידו. רוזה, בושרה וסוהיילה במחנה בצפון עיראק/רויטרס

על אף שלא ניתן לאמת לחלוטין את עדויותיהן, דובר מטעם משרד ממשלתי כורדי המסייע לקליטתם מחדש של היזידים, אמר כי רוזה וסוהיילה נלקחו לסוריה ולטורקיה בהתאמה אחרי שהוחזקו בתל עפר. לדברי אמין חאלט, רוזה הושבה מסוריה על ידי לוחמי המחתרת הכורדית בטורקיה (PKK), וסוהיילה על ייד ממשלת עיראק, שקיבלה מידע ממשלת טורקיה על כך שהיא שוהה באחד ממחנות הפליטים בטורקיה. משפחתה זיהתה אותה דרך תמונתה.

רוזה סיפרה כי היא ואחיה הצעירים נמכרו על ידי דאעש ללוחם ולמשפחתו בתל עפר, שבה מתגוררת אוכלוסייה טורקמנית ומשם הגיע חלק מההנגה של דאעש. היא סיפרה כי היא עשתה את כל עבודות הבית ודאגה לאחיה וליזידים צעירים אחרים, שהוחזקו יחד עמם בשבי בחדר קטן.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
האחיות רוזה וסוהיילה במחנה עקורים יזידים בצפון עיראק, דצמבר 2017. רויטרס
שכחו את שפתן. רוזה וסוהיילה/רויטרס

אחרי שנה ביחד, זינאל נלקח למוסול, בזמן שסוהיילה ובושרה נמכרו למשפחות דאעש אחרות, שגרו קרוב אחת לשנייה, אך הן לא הורשו להיפגש. אחרי ששוביה של בושרה לקחו אותה לביתה של רוזה כדי לבקר אותה, היא שיננה את הדרך כך שהיא תוכל לשוב. "חיכיתי שכולם ישנו בשעות אחר הצהריים, העמדתי פנים שאני ישנה ואז התגנבתי לראות את רוזה", סיפרה בושרה. "הם תפסו אותי פעם ואיימו למכור אותי אם לא אפסיק לראות את אחותי, אבל לא היה לי אכפת".

בושרה נמכרה לבסוף שוב, אך לפני כשנה, היא ועוד שש נערות יזידיות הצליחו להימלט ולהגיע לסיגנ'אר, שם לוחמים כורדים עזרו להן למצוא את משפחותיהן.

רוזה נלקחה לדיר א-זור שבסוריה, ונמכרה פעמיים נוספות. היא סיפרה כי היא נקנתה בתחילה בארבעה דולר בתל עפר ובהמשך נמכרה ב-60 דולר לסוריה. "הכלבים האלו עשו רווח טוב עליי", אמרה בחיוך מר. לוחמי ה-PKK הגיעו לאידליב והביאו אותה בחזרה לעיראק ולמשפחתה.

סוהיילה נלקחה על ידי שוביה הטורקמנים למחנה פליטים בטורקיה. אחרי שהרשויות גילו את מצבה, היא הושבה לעיראק. היא התאחדה עם אחיותיה ועם קרובי משפחה נוספים ביום ראשון שעבר.

קבר אחים של יזידיות נחשף בסינג'אר שבצפון עיראק, נובמבר 2015. רויטרס
אלפים הושלכו לקברי אחים. לוחמים כורדים באתר קבורה המוני בסינג'אר/רויטרס

במהלך תקופת השבי, הן הוכו, אולצו להתאסלם ושכחו את שפתן, ואפילו שמותיהן שונו. רוזה נקראה נור, מאחר ששוביה אמרו לה ששמה המקורי הוא של כופרים. סוהיילה, שנשבתה בגיל שלוש, בקושי זיהתה את אחיותיה ומדברת בניב טורקמני משובש ובערבית.

"היא לומדת לזהות אותנו שוב", אמרה רוזה. "היא התרגלה לקרוא לזרים אימא וסבא בזמן שהיא הייתה בשבי". האחיות סיפרו כי היא סוהיילה מיעטה לדבר מאז האיחוד המשפחתי, אך היא מסתגלת למצב החדש תחת מטח של נשיקות מצד אחיותיה.

בושרה, שהייתה בת תשע כשנחטפה, מרגישה בנוח רק לצד בני משפחתה הקרובים ביותר. מאחר שהיא חזרה למשפחתה ראשונה, אחיה ביקשו ממנה לסייע לאחיותיה, אך היא הזהירה אותם כי זה לא יהיה קל. "זה נכון שאנחנו חזקות, עברנו כל כך הרבה. אבל הלב שלנו נשבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully