וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקים שנויים במחלוקת וכעס מבית: האתגרים של יו"ר הקואליציה החדש

22.12.2017 / 14:19

אישור חוק ההמלצות לא יהיה קל, ויהיה זה רק המבחן הראשון שבו יצטרך לעמוד ח"כ דוד אמסלם בתפקידו החדש. בהמשך יצטרך להתמודד עם חוק המרכולים, והאתגר הגדול ביותר: חוק הלאום. ח"כים בקואליציה: "אם הוא לא ייקח נשימה ארוכה זה יגיע מהר לוויכוחים ומחלוקות"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יוסי אלטר

אחרי שח"כ דוד אמסלם מונה ליו"ר הקואליציה החדש הכנסת נערכת לכמה ימי דיון והצבעה מרתוניים ואינטנסיביים בשבוע הבא על חוק ההמלצות, שאוסר על המשטרה לפרסם את סיכומי חקירותיה. מדובר במבחן הראשון של ח"כ אמסלם והוא לא יהיה קל.

הדיון בהצעת החוק שצפויה לעלות לאישור בקריאה שניה ושלישית צפוי להימשך עד 45 שעות. המכשול העיקרי הוא שהאופוזיציה תוכל לקבוע בכל שעה - בבוקר, בצהריים או בלילה - שהיא מקיימת הצבעה, זאת ללא התראה מראש לקואליציה. מצב כזה יחייב את אמסלם להישאר עם יד על הדופק למשך כמעט יומיים כשבשעה הנדרשת, ככל הנראה באישון לילה, ייאלץ לגייס את חבריו להצבעה.

לחוק ההמלצות השנוי במחלוקת נותרו כמה מתנגדים בודדים בתוך הקואליציה, אך אלה לא ישפיעו על ההצבעה אם השאר יתייצבו אליה כנדרש. חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יושפעו מהחוק שיזם אמסלם, זאת לאחר שנתניהו ביקש להחריג את עצמו ממנו, אבל לפחות עם אישורו אמסלם יוכל להתנחם שהעביר חוק שנוי במחלוקת תחת הכובע של יו"ר הקואליציה.

דיון על חוק ההמלצות בועדת הפנים של הכנסת 3 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
חייב להישאר עם יד על הדופק. אמסלם/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

אחרי אישור חוק ההמלצות מונח לפתחו של אמסלם אתגר נוסף: חוק המרכולים. החוק שהגיש שר הפנים אריה דרעי נועד למנוע פתיחת עסקים בשבת ברחבי הארץ. החוק אושר בקריאה ראשונה, אך על הקואליציה לאשר אותו בחודש הקרוב בקריאה שניה ושלישית. די היה לעקוב אחר ההצבעה הקודמת בכנסת כדי להבין כמה הסיטואציה קשה בתוך הקואליציה. ישראל ביתנו הכריזה שהיא מצביעה נגד ומספיק שיצטרפו אליה כמה חברי כנסת נוספים בליכוד שמרגישים באותו זמן ממורמרים כי לא קיבלו את שדרשו, והחוק לא יאושר.

אמסלם לא יוכל לסמוך על חברי הכנסת הערביים שייעדרו מההצבעה משום שאלה נפגעו השבוע עד עמקי נשמתם מהח"כים החרדים שהצביעו בעד הצעת חוק שנועדה לאפשר ייצוג הולם בשירות הציבורי למי שסיים שירות בצה"ל – הצעה שפוגעת בהם משמעותית. גם במקרה הזה אמסלם ייאלץ לעשות עבודה שבמסגרתה יאסוף אצבע ועוד אצבע, וכשהאופוזיציה הכריזה שהיא לא תאפשר קיזוזים, אז המלאכה נעשית קשה יותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר הקואליציה דוד ביטן במליאת הכנסת, 11 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
שלט בקואליציה ביד רמה. ביטן/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

גם חוק הלאום הוא אתגר קשה שאותו ייאלץ אמסלם לצלוח כבר בתקופה הקרובה. קודמו בתפקיד ח"כ דוד ביטן הרים ידיים לפני כחודש כשבמהלך ישיבת ראשי הקואליציה הודיע לנתניהו שהוא מפסיק את קידומו במושב הנוכחי לאור חילוקי דעות בתוך הקואליציה. נתניהו והשר יריב לוין סירבו.

השניים דורשים לקדם אותו בקריאה ראשונה במושב הנוכחי של הכנסת, אף שהנוסח הנוכחי מעורר התנגדות מצד כולנו וישראל ביתנו ואלה לא מוכנות להתפשר. נתניהו אמר השבוע כי קידום החוק הוא "משימתו הראשונה של ח"כ אמסלם" ושהוא רואה בחוק מ"החשובים בחוקים שייכנסו לדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל". אבל ההתנגדות בהחלט הופכת אותו למשימה קשה יותר.

המבחן הגדול של אמסלם - אישור התקציב בכנסת

ביטן ניחן בקסם אישי שקשה להתעלם ממנו. הוא שלט בקואליציה ביד רמה, כמעט ולא נזקק לעזרה של גדולים ממנו ואף שמדי פעם התנהל בכוחניות הוא זכה ליחסי עבודה טובים עם כולם. אהבו אותו ולא בכדי אף אחד מחברי הכנסת לא השמיע מילה על הפרשה שבגללה נאלץ השבוע לעזוב את התפקיד. הוא לא היסס להתמודד עם ביקורת, יצא להגנתו של נתניהו בתקשורת ובעיקר הצליח למלא את משימתו - לנהל את הקואליציה. גם באופוזיציה שמרו לו כבוד שקודמיו בתפקיד לא זכו לו.

אמסלם שונה ממנו. הוא מתעצבן מהר יותר וחברי כנסת בקואליציה טענו השבוע כי אם "הוא לא ייקח נשימה ארוכה זה יגיע מהר מאוד לוויכוחים ומחלוקות". גם התנהלותו בדיונים של ועדת הפנים שבראשה עמד, בעיקר באלה על חוק ההמלצות, לא הוסיפה לו אהבה גדולה מצד חברי הכנסת. אלה כועסים על האופן שבו התנהל וחלקם תיארו את התנהגותו "אגרסיבית". השבוע טענו בדיעבד כי היה ניתן ללמוד מכך דבר על האופן שבו ינהל את הקואליציה.

יריב לוין, מחוץ לפגישת אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו, לשכת ראש הממשלה. מאי 2016. נועם מושקוביץ
פעל מאחורי הקלעים לצמצם פערים. לוין/נועם מושקוביץ

מול חסרונותיו של אמסלם, יש גם יתרונות. "הוא חבר כנסת חזק", אמרו בכירים בקואליציה. "יש לו יכולת ניהול טובה מאוד והוא גם חבר כנסת מקובל בהשוואה לאחרים בליכוד. אם הוא ינקוט בגישה נכונה, הוא יוכל למלא את תפקידו בהצלחה".

המבחן הגדול של אמסלם יהיה אישור התקציב בכנסת. נתניהו ושר האוצר משה כחלון מעוניינים להביא לאישור בכנסת של התקציב לשנת 2019, בסוף חודש מרץ 2018. אמסלם יהיה הגורם היחיד שייאלץ לספוג את הכאוס סביב העברת התקציב. מדרישותיהם של הח"כים כתנאי לתמיכתם בתקציב ועד הדיונים שנמשכים ימים ארוכים בוועדת הכספים. אם ייצלח את התקציב, הוא ודאי יקבל את הקרדיט גם מאלה שפחות אוהבים אותו.

אם אמסלם לא ממש יצליח לגשר על הפערים בקואליציה, לא יקרה דבר. יהיו רבים שיסייעו לו, ביניהם השר לוין. האחרון הוא השר המקשר בין הממשלה לכנסת שמילא כמעט באופן מלא את תפקיד יו"ר הקואליציה מאז נפתחה החקירה נגד ביטן. האחראיות נפלה על כתפיו והוא פעל מאחורי הקלעים לצמצם פערים בכל הזדמנות שרק היה ניתן. לא מן הנמנע שהוא וחברים נוספים בליכוד ייאלצו לעזור גם בתקופה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully