וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שובו של המצ'ואיזם: דרום אמריקה פונה ימינה והנשים נדחקו מהשלטון

24.12.2017 / 11:51

סוף כהונתה הקרוב של נשיאת צ'ילה יביא אל קצו דור של מנהיגות ברחבי היבשת, עם נפילת ממשלות השמאל בברזיל ובארגנטינה. עם התחזקות הגורמים השמרניים, החשש שההישגים שנרשמו בשנים האחרונות יימחקו

צילום: רויטרס

(בווידאו: צבא ברזיל ברחובות אחרי שנכשלה הדחת הנשיא בקונגרס)

כשנשיאת צ'ילה מישל בצ'לט תעזוב את לשכתה במרץ, יגיע לקצו דור המנהיגות באמריקה הלטינית, והיבשת הפונה ימינה תישאר ללא אישה בראש מדינה.

בתחילת העשור, נשים הנהיגו את ארגנטינה, ברזיל, קוסטה ריקה וצ'ילה, וייצגו ביחד 40% מאוכלוסיית האזור הידוע במצ'ואיזם שלו. עם זאת, ניצחונו של המיליארדר השמרן סבסטיאן פיניירה בבחירות לנשיאות צ'ילה הביאו את העידן הזה לסיומו.

בצ'לט הייתה הראשונה מעמיתותיה שעלתה לשלטון כחלק מגל השמאל ששטף את דרום אמריקה, בימים שבהם מחירי הסחורות הגבוהים הובילו לפריחה כלכלית. היא שימשה בתפקיד מ-2006 עד 2010 וזכתה בכהונה נוספת ב-2013.

יחד עם דילמה רוסף בברזיל וכריסטינה פרננדס דה קירשנר בארגנטינה, בצ'לט סימלה את הצעדים הגדולים שרשמו נשים באזור, עם העברת חוקים שנועדו להרתיע מפני אלימות כלפי נשים ושריינו מקומות עבור נשים כך שייצוגן בפרלמנט היה גדול יותר מזה שבאירופה.

לקריאה נוספת בנושא
הימין חזר לשלטון: הנשיא לשעבר זכה בבחירות בצ'ילה

נשיאת צ'ילה (במרכז) מישל בצ'לט, לצד נשיאת ברזיל דילמה רוסף (מימין) ונשיאת ארגטינה כריסטינה פרננדס דה קרישנר, 2014. רויטרס
סוף עידן. רוסף, בצ'לט וקירשנר, 2014/רויטרס

עתה, יש מי שחושש שההתקדמות בתחום המגדרי תיעצר. "אנחנו רואים שינוי לעבר הימין השמרני, שמטיל ספק בהתקדמות שנרשמה ב-15 עד 20 השנה האחרונות", אמרה יוג'יניה פיזה-לופז, העוסקת בתחום המגדר כחלק מתכנית הפיתוח של האו"ם באמריקה הלטינית. לדבריה, ארגונים שמרניים פועלים נגד שוויון מגדרי והפגנות נגד תכניות לימוד שנועדו להעצים את מעמדה של האישה הובילו להפלת שרי החינוך בפרו ובקולומביה.

במהלך קמפיין הבחירות ב'צילה, פיניירה הביע חשש מהצניחה בשיעורי הילודה כשביקר את השינויים שערכה בצ'לט בתחום חוקי ההפלות. היא ביטלה איסור גורף על הפלות ואפשרה לעבור את ההליך במקרים של אונס, של מומים קשים בעובר ושל סכנה ממוות לאם.

סבסטיאן פיניירה חוגג את ניצחונו בבחירות לנשיאות צ'ילה, 18 בדצמבר 2017. רויטרס
התנגד לרפורמות מרחיקות הלכת של בצ'לט. נשיא צ'ילה החדש פיניירה/רויטרס

על אף שאין מחקר שמצביע באופן חד-משמעי על כך שמנהיגות עושות יותר למען רווחתן של הנשים בהשוואה למנהיגים, פרידה ג'ללזאי, מומחית למדע המדינה מאוניברסיטת אוקלהומה סטייט, טוענת כי המחקר שלה הוכיח כי זהו אכן המקרה באמריקה הלטינית. "דילמה (רוסף), לדוגמה, לקחה מדיניות שהייתה כבר קיימת ומסגרה אותה מחדש בצורה שתבהיר כי זאת סוגיה הקשורה לנשים, בין אם נוגע לעוני או לבעלות על בתים".

לדברי פיזה-לופז, פרננדס, ששלטה בארגנטינה בין 2007 ל-2015, עזרה לצמצם את פערי העוני בין גברים לנשים בזכות מתן תקציבים נדיבים לתכניות רווחה עבור נשים.

ראש המשלחת של האיחוד האירופי לצ'ילה, סטלה זרבודקאי, ציינה את בצ'לט לטובה על כך שמינתה שרה לענייני נשים, יזמה תכניות למימון חברות שמנוהלות על ידי נשים ופעלה למען שוויון בנישואים. "אני לא בטוחה שזה היה קורה ללא אישה מנהיגה", אמר. לדבריה, בצ'לט דחפה לכלול פרק על שוויון מגדרי בעדכון הסכם הסחר של צ'ילה עם האיחוד האירופי.

בשחיתות, אין אפליה בין נשים לגברים

באזור הרווי בפרשות שחיתות, גם הנשיאות בדרום אמריקה לא חמקו מהכבוד המפוקפק הזה. רוסף הודחה מתפקידה ב-2016 בשל טענות לשימוש לא חוקי בתקציבים ממשלתיים ובהמשך הואשמה בשחיתות. בארגנטינה, בית משפט הורה להעמיד לדין את קרישנר, החשודה כבר בשחיתות, גם בגין בגידה על כך שטייחה לכאורה את מעורבותה של איראן בפיגוע ב-1994.

שתיהן הכחישו את הטענות נגדן. רוסף ביקרה לאחרונה את קירשנר בדירתה בבואנוס איירס, ואמרה כי לסקסיזם היה תפקיד בהדחתה. מחליפה בתפקיד וסגנה לשעבר, מישל טמר, מינה רק גברים לממשלתו והיא הודחה אחרי שהמחוקקים החזיקו שלטים, שבהם נכתב: "להתראות, יקירה".

בניגוד לכך, נשיא צ'ילה החדש אמר כי הוא יכריז על "הגברים והנשים" שירכיבו את ממשלתו, בסימן לכך שהוא מתכנן ליצור ממשלה מאוזנת מהבחינה המגדרית. בממשלתה הראשונה של בצ'לט חולקו שווה בשווה התיקים בין גברים לנשים. הפופולריות שלה צנחה בעקבות מעורבותה של כלתה בפרשת שחיתות.

נשיא ברזיל, טמר, פונה בעצרת הכללית של האו"ם ב -77 במטה האו"ם בניו יורק. רויטרס
מינה רק גברים לממשלתו. נשיא ברזיל טמר/רויטרס

על אף שבשנה הבאה יתקיימו שש מערכות בחירות באמריקה הלטינית - בקוסטה ריקה, בפרגוואי, בקולומביה, בוונצואלה, במקסיקו ובברזיל - הסיכויים לנשיאה נוספת נראים קלושים.

במקסיקו, המועמד המוביל אנדראס מנואל לופז, מהשמאל, מכנה את יריבתו מרגריטה זבלה "אשתו של פליפה קלדרון" - בעלה והנשיא לשעבר - ותומכיה רואים בכך סימן לשוביניזם. בברזיל, מרינה סילבה, שהפסידה כבר פעמיים, הצטרפה למרוץ אך מדורגת במקום השלישי ברוב הסקרים. גם בקולומביה יתחרו כמה נשים, אך אף אחת מהן לא צפויה לנצח.

לפי ראשת ממשלת פרו, מרסדס אראוז, הסקסיזם ותרבות ההטרדות המיניות בפוליטיקה מרתיעות נשים. "הייתי קורבן", סיפרה ראשת הממשלה, שהתמודדה בעבר בעצמה על הנשיאות בארצה. "חשוב להבין כמה זה יכול להרתיע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully