וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי טבע הגיעו להפגין עם ילדיהם: "כחלון - תסתכל להם בעיניים"

18.12.2017 / 10:18

המפגינים חסמו את הכניסה הצפונית לאשדוד ואת הגישה למשרד האוצר בירושלים, במחאה על הפיטורים הצפויים. "מדובר בפרנסה שלנו, לא בטלוויזיות", קראו. כחלון: "הממשלה תשתמש בכל הכלים כדי לצמצם את מספר המפוטרים"

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

שר האוצר משה כחלון, שר הכלכלה אלי כהן ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נועדו הבוקר (שני) עם נציגי הוועדים של חברת טבע. "ממשלת ישראל עומדת מאחורי עובדי טבע ולא תפקיר אותם", אמר כחלון. "הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה בכדי לנסות ולהביא לצמצום מספר המפוטרים וסגירת מפעלים".

לדברי ניסנקורן, "הקרב הגדול הוא לצמצום מספרי המפוטרים. חייבים להשאיר את טבע חזקה בישראל ולהציל את מפעלי טבע בירושלים. אני לא מבדיל ולא עושה הבחנות בין עובדים, ללא קשר לזהות הייצוג שלהם. מטה טבע חייב להישאר בארץ ולא בשום מקום אחר. אנו מתמודדים כאן עם מגה אירוע שהכלכלה הישראלית לא ראתה שנים ועל הממשלה, ההסתדרות והעובדים לשלב ידיים במאבק הזה למען עתיד טבע והבטחת מעמדה של התעשייה בישראל".

לקריאה נוספת:
עובדי טבע הבעירו צמיגים וחסמו כבישים; המשק הושבת
עשרות הפגינו מחוץ למפעל טבע בי-ם; נתניהו: "אפעל למנוע את סגירתו"
1,700 עובדי טבע בישראל יפוטרו: "שיקרו לנו, רימו אותנו"

הפגנה של עובדי טבע, חסימה של הכניסה לעיר, אשדוד, 18 בדצמבר 2017. ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
עובדי טבע חוסמים את הכניסה הצפונית לאשדוד, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ההסתדרות
עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר בירושלים, 18 בדצמבר 2017. ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר בירושלים, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, ההסתדרות

במהלך הלילה התבצרו עובדי חברת התרופות "טבע" בירושלים בתוך מבנה אחד המפעלים שבהר חוצבים בניסיון לבטל את סגירת המפעלים וכדי למנוע מחברי ההנהלה לקחת מסמכים או להוציא סחורות משטח המפעל. הבוקר חוסמים עובדי מפעל טבע מדיקל באשדוד את הכניסה הצפונית לעיר, בשדרות בני ברית-פינת האורגים.

מאות מעובדי טבע הפגינו הבוקר גם מול הכנסת ומשרד האוצר, וחסמו את הכניסה למשרד. המפגינים, שהגיעו למקום עם ילדיהם ומשפחותיהם, קראו "לא ניתן לטבע להסגר", ו"מושחתים החזירו את הכספים". דובי בן 38 ממחלקת מחקר ופיתוח בפתח תקווה אמר, "עדיין קיימת אי וודאות לגבי הקיצוצים והפיטורים, באנו לפה כדי לדאוג כדי שזה לא יקרה. אני מאוד סקפטי, צריך להפעיל על שר האוצר לחץ גדול כדי שהוא יפעיל לחץ על הנהלת החברה והדירקטוריון כדי להוריד ולבטל את התוכנית של התייעלות בתוך ישראל, אין סיבה שאנחנו העובדים נשלם על הכשל הניהולי, הגיע הזמן שנדע לאן הדברים הולכים באופן קונקרטי".

המפגינים מול משרד האוצר קראו לשר האוצר "כחלון תתעורר, לא מדובר בטלפונים, לא בטלויזיות פה זה המשכורת הפרנסה שלנו. אנחנו נמשיך במאבק עד שתתעורר, לא נעזוב את המקום עד שנקבל תשובות. לפני הבחירות ידעת להבטיח הבטחות".

ועדת השרים לפתרון המשבר בטבע התכנסה היום בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרי הכלכלה, האוצר והרווחה. הדרישה העיקרית תהיה להציל בהליך התייעלות את מפעל הטבליות של טבע בירושלים. את התוכנית שיגבשו השרים יציג נתניהו מחר בפני מנכ"ל טבע קאר שולץ.

הפגנה של עובדי טבע מחוץ למשרד האוצר, ירושלים, 18 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה של עובדי טבע מחוץ למשרד האוצר, ירושלים, 18 בדצמבר 2017/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ליאור שוברט, אימא לשתיים ממפעל טבע בירושלים ספרה הבוקר, "הגעתי לפה עם המשפחה, ההחלטה שהתקבלה משפיעה על המשפחה שלי ועל כל המשפחות פה, קיבלנו את הההודעה בהפתעה גמורה אנחנו מפעל רווחי ואין שום סיבה לסגור אותנו, אם היינו מפסידים כסף לטבע אז היינו מבינים את זה. לפני הפגישה עם כחלון אני קוראת שידאג שיהיה ייצור בירושלים".

נילי שאול עובדת 33 שנים בטבע הגיעה גם היא להפגנה בירושלים "אני אם חד הורית, מפרנסת יחידה. מה אני אמורה לעשות? לא רוצה שיזרקו אותי מהבית מבלי שיהיה לי כסף לפרנסה. הבן שלי אמר שהוא יפתח קופה כדי לתת לי כסף. מה המשפחות שבהן שני בני הזוג עובדים בטבע אמורות לעשות? הולכים לזרוק אותם לרחוב. מה הם יעשו עם הילדים שלהם? אנחנו לא נסכים שיסגרו אני לא יכולה למצוא עבודה בגיל שלי אני בת 54".

נילי ובנה, עובדת טבע, בהפגנה מול משרד האוצר בירושלים, 18 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"אני אם חד הורית, מה אני אמורה לעשות?". שאול בהפגנה בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר בירושלים, 18 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ביום חמישי הודיעה החברה כי היא תפטר כרבע מכוח העבודה שלה ברחבי העולם. בישראל, טבע מתכננת לפטר 1,700 עובדים עד שנת 2019. במסגרת התכנית, ייסגרו שני מפעלי החברה בהר חוצבים שבירושלים בעוד שמרכזי החברה בקריית שמונה ובאשדוד יוצעו למכירה.

שני המפעלים בירושלים צפויים לעמוד במרכז הדרישות של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהשבית אתמול את המשק עד שעות הצהריים, של שר הכלכלה אלי כהן ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר בשבוע שעבר כי הוא יפעל למזער את הפגיעה בעובדים ולמנוע את סגירת המפעלים בבירה.

שר הרווחה חיים כץ הגיע הבוקר להפגנה בירושלים ואמר כי "אני אגיע היום למפגש עם כחלון, אני חושב שאי אפשר לדבר על כל המכלול במכה אחת. צריך לפרק את הדיונים לכל מפעל ומפעל, בכל מפעל יש בעיות אחרות. אי אפשר לערבב את הכל ביחד".

עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר בירושלים, 18 בדצמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע מול משרד האוצר בירושלים, היום/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
התבצרות עובדי טבע בירושלים 17 בדצמבר 2017. יניב לוי, דובר ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
עובדי טבע במפעל בירושלים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יניב לוי, דובר ההסתדרות

פנחס בר איתן, יו"ר ועד עובדי טבע משאפים בירושלים, אמר כי "הפגנו מהבוקר ונפגין גם בלילה, יהיו כל הזמן הפגנות, כל המפעל משולט, אין יוצא ואין נכנס. לא נעזוב עד שנבטל את רוע הגזרה שהגיעה דווקא בחג". בר איתן עובד 44 שנים במפעל, ולאורך היום אתמול היה עסוק בהפגנות. בערב התכונן למשמרות המחאה של העובדים בשעות הלילה. "העובדים מתבצרים כדי להשגיח שלא יוציאו סחורות ולא יגעו במסמכים עד שההסתדרות והממשלה יגיעו להבנות עם ההנהלה באשר לסגירת שני המפעלים בירושלים, אנחנו ישנים שם ועושים משמרות", הסביר.

בר איתן מתח ביקורת על המועד שבו בחר מנכ"ל טבע קאר שולץ להודיע על פיטורי העובדים בישראל. "הייתי רוצה לראות אותו עושה את אותו דבר בחג ההודיה בדנמרק (ארץ מוצאו של שולץ – ד"י), כל העם היה קם עליו. אבל מה אכפת לו, הוא לא ציוני, אז הוא הכה בעיר ירושלים, לאירופאים זה טוב להכות את ירושלים, כל האירופאים בעד הדבר הזה". הוא הוסיף כי חברי הוועד בירושלים דורשים שהמפעלים לא ייסגרו. "בירושלים יש עשרות משפחות, אנחנו לא מוכנים שיסגרו את המפעלים. זו ספינת הדגל שהקים אלי הורביץ, ספינת הדגל של המדינה", אמר.

הפגנת עובדי טבע, מול מפעל טבע, ירושלים, 17 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
הפגנת עובדי טבע בירושלים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

הבוקר צפוי בר איתן להגיע לפגישה במשרד האוצר יחד עם שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה, יו"ר ההסתדרות ונציגי ועד עובדי טבע, בניסיון למצוא פתרון לעובדים המפוטרים, ובעיקר לתת להם לשפוך את הלב. בפגישה צפויים לקחת חלק גם כמה ראשי רשויות שבשטחיהן ממוקמים מפעלים.

היום ממשיכה השבתה מלאה של הפעילות באתרי החברה הבאים במטה החברה הגלובלי בפתח תקווה, מפעל טבע מדיקל באשדוד, מפעל טבע פלנטקס בנתניה ובמפעלי החברה בירושלים שהעובדים מתבצרים בהם החל מאתמול.
השבתה חלקית של הפעילות תהיה באתר טבע כפר סבא, שבו תופסק הפעילות בין השעות 12:00-16:00. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן אמר כי: "המאבק למען כחול לבן והצלת התעשייה המקומית חייב להתחיל בהגנה על מקומות העבודה. על הממשלה ועל הנהלת טבע מוטלת האחריות להביא סוף למשבר הזה. פיטורים הם מוצא אחרון ועל כל הגורמים לשלב ידיים כדי למזער את הפגיעה בעובדים ולהבטיח שטבע, על כל מפעליה, תישאר בישראל".

הפגנת עובדי טבע, פתח תקווה, 17 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הפגנת עובדי טבע בפתח תקווה, אתמול/ראובן קסטרו

מחר בצהריים תתקיים פגישתם של ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה עם מנכ"ל טבע בלשכת ראש הממשלה. נציגי הממשלה וההסתדרות יודעים כי אין ביכולתם להביא לביטול החלטת טבע, והדרישה העיקרית שלהם היא להביא לצמצום מספר המפוטרים. ביטול סגירת המפעלים בירושלים ייחשב להישג.

יו"ר ההסתדרות ושר הכלכלה הצהירו שמניעת סגירת המפעלים בירושלים היא הדרישה העיקרית שלהם. לדבריהם, לאור תרומת ישראל לחברת טבע לאורך השנים, ידרשו מהמנכ"ל להעביר פסי ייצרו מחו"ל לישראל במטרה להגדיל את מספר המפוטרים בחו"ל ולהקטין את מספר המפוטרים בארץ.

הפגנה במשרדי חברת טבע במחאה על פיטורי העובדים, אשדוד 17 בדצמבר 2017. בני בן סימון
הפגנת עובדי טבע, אתמול באשדוד/בני בן סימון

נכון להיום למדינת ישראל אין תוכנית ממשלתית למניעת סגירת המפעלים. בין אם מתן מענקים או תוכנית להשמת אותם עובדים שצפויים להיות מפוטרים בחברות בתעשייה הישראלית. באין תוכנית כזו, אישי ציבור וראשי עירייות מנסים לגזור את הקרדיט ולהודיע רעיונות על הצעות עבודה. ראש עריית פתח תקווה יצחק ברוורמן הציע לקלוט את מפוטרי החברה כעובדי עירייה. יו"ר התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הודיע על הקמת צוות שימצא פתרונות לאותם מפוטרים בתעשייה הישראלית. זאת לצד פרסום של הלשכה המרכזית לסטטיסקה כי-11 אלף משרות פנויות בענף התעשייה והכרייה. טבע היא חברה עם חובות של 35 מיליארד דולר לאחר השקעה שגויה בעלות של 40 מיליארד דולר. באוצר כבר לא בטוחים שירצו להשקיע בחברה שכבר נהנתה מהטבות מס ומענקים לאורך השנים בסך של 20 מיליארד שקלים, במיוחד כשלא בטוח עד כמה תוכנית ההבראה הזו תוכל לעזור לה לעמוד על הרגליים. הפיטורים האחרונים הם אולי הסנונית הראשונה בדרך לחיסול פעילותה החברה בישראל.

יו"ר וועדת ביקורת המדינה ח"כ שלי יחימוביץ' קראה לנתניהו לא להתחנן בפני מנכ"ל טבע ולהבהיר לו כי ה"צעד הברוטלי" שלו יעלה לחברה ביוקר יותר מכפי שתרוויח מהפיטורים. לא בטוח עד כמה נתניהו, שדוגל במדיניות קפיטליסטית בלא התערבות של המדינה, יכול בשעת משבר לבקש לחזור למודל סוציאליסטי. ההסתדרות הודיעה שהיא יוצאת למאבק חברתי ארוך מתמיד, אך לא המשיכה את העיצומים במשק גם ליום השני, והשבתות ייעשו אך ורק בחברת טבע עצמה. גם בהסתדרות מבינים כי מלבד הפעלת מנגנון לחץ על ראש הממשלה וקטיפת כותרות בתקשורת אין ביכולתה לעשות הרבה כדי לבטל את ההחלטה.

(עדכון ראשון: 6:30)

התבצרות עובדי טבע בירושלים 17 בדצמבר 2017. יניב לוי, דובר ההסתדרות, מערכת וואלה! NEWS
עובדי טבע במפעל בירושלים, אמש/מערכת וואלה! NEWS, יניב לוי, דובר ההסתדרות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully