וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי "טרנסג'נדר" ו"מדע": המונחים שמרכז בקרת המחלות בארה"ב אסר

בישיבה לקראת אישור התקציב מסרו מנהלים במרכז בקרת המחלות האמריקני רשימה של מונחים אסורים לשימוש במסמכים רשמיים. עוד נאסרו המילים "גיוון" ו"עו?ב??ר". המרכז הפועל בין היתר למניעת הפצת מחלות מין ולחקר נזקים שגרם נגיף זיקה לנשים בהריון

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

(דיווח למהדורת וואלה! NEWS על האיסור שהוציא טראמפ לגיוס טרנסג'נדרים לצבא, שנהפך מאז בהחלטת בית משפט פדרלי)

המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) פרסם רשימה של מונחים אסורים בשימוש במסמכים רשמיים שמכינים אנשיו, בהם המילים "טרנסג'נדר" ו"עובר" – כך דיווח היום (שבת) העיתון "וושינגטון פוסט". על פי הדיווח אנליסטים במטה המרכז באטלנטה קיבלו בישיבת פיקוח על התקציב ביום חמישי האחרון את רשימת המילים מידי בכירים בארגון. אחד האנליסטים שנכח בישיבה, שארכה 90 דקות, סיפר בעילום שם לעיתון כי המונחים שנאסרו לשימוש הם: "פגיע", "גיוון (diversity)", "טרנסג'נדר", "עו?ב??ר", "מבוסס הוכחות" ו"מבוסס באופן מדעי". הוא הוסיף כי עבור כמה מהמונחים הוצגו חלופות רצויות; כך שבמקום לציין כי נתון מסוים הוא מבוסס על הוכחות או באופן מדעי יידרשו אנשי המרכז לכתוב כי "המלצות ה-CDC מבוססות על מדע לצד התחשבות בשיקולים קהילתיים".

בדיווח צוין כי ב-11 החודשים שחלפו מאז החלה כהונתו של דונלד טראמפ כנשיא ארצות הברית נערכו שינויים דומים בכמה גופים פדרליים, שהתמקדו במונחים הנוגעים לנטייה מינית, זהות מגדרית והזכות להפלה – כולם נושאים שהיו במוקד פעילותם תחת ממשל אובמה. כך למשל שונתה המדיניות בנושא איסוף מידע על חברי קהילת הלהט"ב במשרד המשפטים, במשרד החינוך, במשרד לשיכון ופיתוח עירוני ובמשרד הבריאות ושירותי האנוש, האחראי על ה-CDC. האחרון אף הסיר מאתר האינטרנט שלו דפים העוסקים בזכויות של חברי הקהילה, בהם בנושאי אימוץ וסיוע לנפגעי עבירות של סרסרות וסחר בבני אדם.

חוקרי המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC). אי-פי, AP
חוקרים במרכז לבקרת מחלות. אילוסטרציה/AP, אי-פי

הדיון שבו הוצגה רשימת המונחים האסורים עסק בהכנת התקציב של המרכז, הזוכה למימון פדרלי של שבעה מיליארד דולר ומעסיק 12 אלף עובדים ברחבי המדינה. בין היתר עוסקים אנשי ה-CDC במחקר של נזקי וירוס ה"זיקה" לנשים בהריון ולעוברים שלהן וכן בטיפול למניעת הפצה של מחלות מין – לרבות בקרב חברי קהילת הטרנסג'נדרים בארצות הברית. על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט" את הרשימה הציגה אליסון קלי, מנהלת בכירה בזרוע התקציבית של המרכז.

האנליסט ששוחח עם העיתון ציין כי קלי לא הסבירה מדוע המונחים שברשימה נאסרו בשימוש וכי היא אמרה שהיא רק מעבירה את המידע הלאה. האיסור נוגע לשימוש במונחים במסמכים שמוגשים לגופים שותפים של המרכז ולקונגרס ועוסקים בהכנת התקציב לשנת 2019, שאמור להיות מוגש בחודש פברואר. לדבריו, הנוכחים בישיבה הגיבו בפליאה להנחיות ולא זכור לו מקרה דומה בעבר של איסור על שימוש במונחים שהוגדרו כשנויים במחלוקת או של מגבלות שהוטלו על עבודת המרכז "משיקולים אידאולוגיים".

הפגנה בניו יורק נגד החלטת נשיא ארה"ב טראמפ לאסור על שירות טרנסג'נדרים, 26 ביולי 2017. רויטרס
הפגנה בניו יורק נגד האיסור על גיוס טרנסג'נדרים, ביולי/רויטרס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully