וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעוור את אסד, פוטין, חיזבאללה ואיראן: כך מצליחה ישראל לשלוט בשמי סוריה

16.12.2017 / 21:49

מהזינוק ביום הכיפורים, דרך המבצע הלבנוני שהרעיש את העולם ועד שמי סוריה כיום: אלו האנשים והאמצעים שמאפשרים ניצחון לחיל האוויר

"מעטים מאוד ידעו על עצם היכולת של חיל האוויר. אסור היה לי לדבר ולהגיד אף מילה עליה"

מסתורין וערפל עוטפים את הפרסומים הזרים אודות תקיפות חיל האוויר הישראלי בסוריה. פעם אחר פעם, על פי הפרסומים, מצליחים הטייסים לפעול מתחת לאפו של הצבא המקומי ולבסס לעצמם שם עולמי של רמה מקצועית גבוהה, יצירתיות בתכנון, דיוק ובעיקר תעוזה שמפתיעה את האויב בכל פעם מחדש. מה שמסייע לחיל האוויר לשמור על יתרון יחסי במלחמת המוחות הבלתי פוסקת הן, בין היתר, מערכות הלוחמה האלקטרונית - טכנולוגיה ישראלית שמסייעת לעוור את עיני הסורים ולהתגבר על מערכות הנשק המתקדמות בעולם.

כדי להבין לעומק את עולם הלוחמה האלקטרונית יש לחזור אחורה בזמן, לתקופת מלחמת ששת הימים, הזמן שבו הונחו היסודות המוצקים ללוחמת האוויר. צבאות ערב שנדהמו מההישגים האיצו תהליכי רכש של מערכות הגנה אוויריות תוצרת ברית המועצות על מנת לקזז את היתרון היחסי של צה"ל, ומכ"מים לטווחים ארוכים ידעו לזהות את מטוסי ישראל ולשגר לעברם טילים קטלניים מהם קשה מאוד לחמוק. המוסד הניח מידע מוצק אודות תהליך הרכש במדינות בדגש על סוריה ומצרים ובמקביל החל תהליך נגדי בקהילת המודיעין ובחיל האוויר שתכליתו הייתה פיתוח מענה.

אחד התחומים היה לוחמה אלקטרונית. ארה"ב העבירה לישראל מכשור ששימש אותה במלחמת וייטנאם נגד המכשור שהעבירה ברית המועצות לצפון וייטנאם והווייטקונג, אך במערכת הביטחון הבינו מהר שכדי להתמודד עם המוחות הסובייטים יש לפתח מומחיות ישראלית וייצור כחול-לבן.

חטיבת אלתא של התעשייה האווירית היא אחת מהתעשיות המפתחת ומייצרת לא מעט מהאמצעים והפתרונות המאפשרים לצה"ל לצאת למבצעים השונים. מעט אחרי מלחמת ששת הימים התגייס אלי יצחקי כהנדסאי לצה"ל והשתלב בפיתוח והפעלה של מערכות לוחמה אלקטרונית (ל.א). "מעטים מאוד ידעו על עצם היכולת של חיל האוויר. אסור היה לי לדבר ולהגיד אף מילה עליה", סיפר יצחקי, כיום מומחה בכיר בעל שם עולמי בעולמות הל.א לוואלה! NEWS.

תרגיל ה"בלו-פלאג", בבסיס עובדה 8 בנובמבר 2017. ראובן קסטרו
לא רק להגן, אלא גם להפתיע. תרגיל צה"ל בדרום/ראובן קסטרו

בצה"ל היה אז שם אחד בולט בתחום: אלוף משנה יוסק'ה נאור. הוא נולד בשנת 1925 בפולין, עלה ארצה והחל את דרכו במחלקת ציוד של חיל האוויר. "נכון מאוד לקשור לו את התואר ממקימי תחום הלוחמה האלקטרונית בצה"ל. הוא טס ללימודים באנגליה חזר לישראל והפך להיות הקטר בתחום", סיפר יצחקי.

בסוף שנות החמישים החלו בחיל האוויר לראות את ניצני המאמץ הטכנולוגי. בעיקר במשימות לאיתור גילוי מטוסים של האויב על סמך פליטות אלקטרו-מגנטיות. אנשי הל.א נערכו לאתר את מטוסי האויב מחשש להתקפות פתע. "זו הייתה תקופה מאוד חשובה בתחום. חלק מהיכולות שהומצאו באותם ימים נחשבות עד היום למסווגות", סיפר יצחקי. "השלב הבא היה לייצר מצב שבו יהיה ניתן לא רק להגן אלא גם להפתיע את האויב בלחימה".

מוקד היצירתיות

"שמירה על הפתעה זו אומנות. זה נע בין הונאה להסתרה. בין FAKE לאמתי"

לפי מילון מונחי תורת הלחימה של צה"ל קיימת אבחנה ברורה בתחום הקרינה האלקטרו-מגנטית בין הל.א ההגנתי להתקפי. התחום ההגנתי כולל פעולות ואמצעים של כוחותינו: הפעלת אמצעים אלקטרונים לשם הגנה מפני אמצעים דומים של האויב, אמצעי איסוף למטרות מודיעין שיידעו לאכן את מערכות הנשק של האויב והמכ"מים השונים ואף לבצע הונאה אלקטרונית. לדמות מצב לא קיים בעיני האויב או לשבש את עבודתו. בתחום ההתקפי מכוונות כלל הפעולות נגד האויב.

מבצעים מורכבים מאותם שנים הרחיבו את הדמיון לאן ניתן להגיע עם היצירתיות והמקצועיות של הטייסים והטכנולוגיה המתפתחת. גולת הכותרת ביניהם הוא מבצע מוקד, המבצע שפתח את מלחמת ששת הימים במכה מקדימה על חילות האוויר של מצרים, סוריה, ירדן ועיראק והביא להשמדת מאות ממטוסי האויב. "שמירה על הפתעה זו אומנות", אמר יצחק. "זה נע בין הונאה להסתרה. בין FAKE לאמתי".

יצחקי, שצבר 50 שנות ותק בתחום, בוחר את המילים בקפידה. "היה לנו איזה מוצר פלא משנת 67' שהעלה אבק באותם ימים. הוא היה מאוד מתוחכם לדור הטכנאים של אז. המוצר הזה לימים עזר לנו לעשות תרגיל הונאה גדול מאוד לצבא מצרים. זה היה הבסיס, ובמלחמת ההתשה התחלנו להתקדם לדברים אחרים. הפיתוחים סייעו לנו בקרב אוויר בין מטוסים רוסים לישראלים בסיני, ול-ל.א היה חלק בכך".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
וידאו דסק- חלק ד'- הקלטות לשכת הרמטכ"ל, 9.10.1973 / 10:00, היום הרביעי למלחמה. זחיחות ריגעית לפני הנפילה לתהומות הדיכאון וצעדי הייאוש. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
נתפסים מופתעים. בכירי צה"ל במלחמת יום הכיפורים/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

"הצלחנו לצלם מגובה של 60 אלף רגל בעומק. צילום אחד ויחיד במלחמת ההתשה, שהתאפשר באמצעות מכשיר הונאה של התעשייה האווירית ונתן לנו מידע חיוני שנעשה בו שימוש במהלך מלחמת יום הכיפורים", המשיך יצחקי לחשוף פרטים קטנים.

בקיץ 1972 יצא רס"ן אביעם סלע לגיחת צילום מורכבת ורגישה בסוריה כדי לצלם SA-6, מערכת קטנה, ניידת, בעלת יכולות גילוי לטווחים ארוכים וטיל כמעט בלתי נראה. הצבא הסורי קלט באותם ימים חמש מערכות קטלניות מסוג זה, ופרש חלק מהן בין רמת הגולן לדמשק. זו הייתה גיחה מהסוג שלא ברור אם יחזור ממנה אך סלע חזר עם ממצאים.

למרות ההישג, וההתקדמות היחסית בתחום, הפיקוד הבכיר בצה"ל שאף לשיפור נוסף. "ב-73' אנחנו לא רק נתפסים בהפתעה טקטית אסטרטגית במועד המלחמה ובכלל, אלא מופתעים גם מאיומים שהגיעו לזירה והיו בידי הצבא המצרי והסורי. תוך כדי מלחמה מנסים ללמוד את המערכת. מסמנים כמה יעדים. אין לנו מודיעין טקטי מדויק עליהם. עד אז האחריות הייתה רק על אמ"ן. לאחר מכן אנחנו מקבלים עדיפות ודרכי פעולה לא רק בזמן אמת", הסביר יצחקי. תוצאות המלחמה, לטוב ולרע, הופכות לתכנית עבודה והצטיידות.

בשמי לבנון

חיל האוויר היה עסוק בקרבות הבלימה ולא הוציא לפועל את תכניות ההשמדה של סוללות הטק"א. האתגר היה גדול והמאמץ הסב אבדות רבות, וצוות מסווג הוקם לאחר מכן כדי לאתר פתרון. אחד הקצינים הבולטים שהובילו את התהליך היה אל"מ דוד עברי, לימים מפקד החיל שיוביל, בין היתר, את "ערצב 19", אחד המבצעים האוויריים הנועזים בהיסטוריה, שפתח את מלחמת לבנון הראשונה תוך שימוש בטכנולוגיית ל.א סודית ביותר.

הנחיית מפקד חיל האוויר דאז האלוף בני פלד הייתה לא רק לפתח את התחום אלא גם לאסוף מודיעין טקטי על מנת לפתח יכולות שיאפשרו לאתר סוללות טק"א ולתקוף אותן. לא רק איסוף באמצעים אופטיים אלא גם על ידי אנשי ה- ל.א ומודיעין האותות. "באותה תנופה של הנחיות פיתחה וייצרה חברת 'אלתא' מערכות טכנולוגיות שלא היו כמותן בעולם", הוסיף יצחקי. "גם היום מדובר במערכות מסווגות מאוד, שהן מעין דור שישי לאותה מערכת".

מלחמת שלום הגליל. דובר צה"ל
אחד המבצעים האויריים הנועזים בהיסטוריה. מלחמת שלום הגליל/דובר צה"ל
"דור חדש של מערכות הגיעו לקצה גבול היכולת. זו הייתה קפיצה מטורפת בטכנולוגיה, משהו מקונספט אחר"

תחום הלוחמה האלקטרונית החל לעסוק במיפוי והבנת מערכות האויב. היכולת לאסוף מידע מודיעיני בזמן אמת ולאורך זמן על קשת האמצעים "הקורנים" שדות אלקטרו מגנטיים, מאיתור מכ"מים וסוללות טק"א, דרך אמצעי קשר ועוד, במטרה לבנות תמונה אחת שלמה. השלב הבא היה שיתוק יכולות האויב. לא רק הטעייה והונאה. לא רק שיבוש מכשירי הקשר שלא יפעלו בזמן אמת אלא גם יכולת "לעוור" את המכ"מים.

"למעשה אלתא היא ספק יכולות בתחום הזה משנת 1967. מערכת הביטחון מעדכנת אותנו על האיומים בזירות השונות ומצפה מאתנו לפתח פתרונות. לוחמת ל.א היא משחק חתול ועכבר קלאסי", הסביר יצחקי, "זו תמיד תחרות בין שני צדדים, מרוץ להיות כמה צעדים לפני האויב. לפי הערכות שלנו זמן מחזור בין תגובה להפתעה הוא עשר שנים לפחות. אנחנו מקדימים את האויב".

קיץ 1982 הביא עמו סיפור אחר. הצבא הסורי בעידן חאפז אל-אסד עיבה באופן דרמטי את היקף סוללות ההגנה האוויריות שברשותו, וכדי להרתיע את צה"ל הוא גם קידם סוללות אל בקעת הלבנון בתא שטח קטן וצפוף. תוך זמן קצר הצטברו בשטח 19 סוללות טילי קרקע אוויר, אתגר מורכב ביותר עד כדי בלתי ניתן לפיצוח.

"ערצב 19", אם כך, דרש מצה"ל להוכיח מחדש את עליונותו האווירית במזרח התיכון ולהפתיע גם בתחום הלוחמה האלקטרונית. אביעם סלע, שהתקדם לדרגת אלוף משנה, היה אמון על הפתרון, ולאחר הכנות רבות יצאו הטייסים לדרכם. החשש מהפלת מטוסים ונפילה בשבי היה עצום, אך ברגע האמת הצליח צה"ל לשבש ולהטעות את פעילות הטק"א הסורי ולא רק להשמיד אותה. היו במבצע הזה הכול: הטעייה, שיבוש תוך שימוש בכלי טיס שונים, ובהם מל"טים, הונאה, תחבולה, דיוק וקישוריות בין מערכים. התוצאה: השמדת 13 סוללות ופגיעה בשש נוספות. הצבא הסורי, שסבר תחילה כי יוכל לפגוע במטוסי ישראל, הבין כי הסוללות מושמדות בזו אחר זו והקפיץ את מטוסי הקרב שלו - וחיל האוויר השמיד 90 מטוסי אויב סורי.

"זה לא היה קורה ללא הלוחמה האלקטרונית וללא המודיעין. הפרטים הקטנים שהפכו להיות גדולים היו קריטיים", סיפר יצחקי. "הסוללות נעו תחת החשיכה והיו צריכים לדעת לאן כדי להיזהר מהן ולתקוף אותן. הניידות הייתה אתגר גדול. דור חדש של מערכות הגיעו לקצה גבול היכולת. זו הייתה קפיצה מטורפת בטכנולוגיה, משהו מקונספט אחר".

גורמים בכירים בצה"ל לשעבר סיפרו כי ברבות השנים נפגשו עם מקביליהם בצבא הרוסי שהביעו הערכה על הביצועים במבצע, מבלי לדעת שהם פונים לאלו שהשתתפו בו. יכולות צה"ל סדקו ללא ספק את הדוקטרינה הסובייטית ופתחו פתח היסטורי למבצעים עלומים עתידיים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נואם בסוצ'י, אוקטובר 2017. רויטרס
מערכות דחיפת פולסים. פוטין/רויטרס
"אין דבר כזה שהאויב לא משאיר חתימה, מה שנשאר הוא לאתר אותה"

כיום, מתמקדת "אלתא" והתעשייה האווירית בפיתוח כושר האיסוף והדיוק בנוסף ליכולת לעבד תמונה אלקטרו-מגנטית על האויב בזמן אמת, וניתוחה. המערכות יזהו את השם והמיקום של כל מה שפולט קרינה – ומשחק החתול והעכבר נמשך.

"המגמה העולמית כיום היא מזעור הרכיבים", הסביר יצחקי. "זה מעמיד בפנינו אתגרים חדשים. המכ"מים היום יותר קטנים וניידים, ואחרי שאתה מאתר אותם אתה צריך לדעת לטפל בהם. רוסיה וסין מפתחות מערכות לדחיפת פולסים בעוצמה. זה נכון לא רק לתחום המכ"ם אלא גם לתחום התקשורת. הם יודעים כיצד לדלג בין תחנות רדיו. רוסיה, על פי פרסומים, פיתחה מערכות שיודעות לדלג בין 20 אלף תחנות תוך שניות, כדי שלא יזהו אותה".

יכולות צה"ל בתחום פועלות גם על מטוסי ה"שביט", ה"אדיר" וה"עיטם", ותמונת המודיעין מתרחבת ומשתדרגת. חלק מהמערכות מובנות כבר במטוסי הקרב וכוללות מגוון תחומים ולא רק איתור וסיוע בתקיפה.

גיא אלון, מנהל שיווק ל.א וסיגינט באלתא, התייחס להשפעת מערכותיה על שדה הקרב ואמר כי "אם טיל אויב שוגר לעבר המטוס אנחנו יודעים למנוע פגיעה. השילוב בין מזעור המערכות, הטריקים ומשקל המערכת הוא פחות מק"ג. לחסום באופן מאוד ממוקד תוך מתן פרוזדור נקי לכוחותינו זה יתרון, ואנחנו יודעים גם לגלות מטרות רבות בו-זמנית, ולמעשה מסייעים לשמר את העליונות האווירית של צה"ל. אין בעולם דבר כזה".

על פי אלון, המגמות העתידיות בתחום יוסיפו להתמקד במזעור הטכנולוגיה ובפיתוח הדור הבא, בואכה סיפוק גמישות מבצעית גדולה יותר ומענה לאיומים חדשים. "הפיתוח הוא קריטי כדי לאפשר חופש פעולה בזירה, והגנה על המטוסים", הדגיש. לדבריו, שרמזו מעט לגבי פעולות צה"ל באוויר וביבשה, "אין דבר כזה שהאויב לא משאיר חתימה, מה שנשאר הוא לאתר אותה. אנחנו מביאים יותר מפתרון אחד ויודעים לעקוב אחרי האויב מכמה זוויות. עכשיו תדמיין איך זה בא לידי ביטוי בשדה הקרב ומה זה עושה".

(עדכון ראשון, 14.12, 17:00)

מעבדות משנות השמונים, התעשייה האווירית. ארכיון התעשיה האווירית, מערכת וואלה! NEWS
מעבדות התעשייה האווירית, שנות השמונים/מערכת וואלה! NEWS, ארכיון התעשיה האווירית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully