וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"טרור ופחד יומיומי": סיפור ההתעללות בקצין המעוטר בשב"ס

17.12.2017 / 14:55

ח', קצין מבטיח בשב"ס שנאלץ לפרוש עקב מצבו הנפשי, חושף בפני וואלה! NEWS את ההתעללות שעבר לטענתו על ידי מפקד הכלא. על אף העדויות, ארדן ונציבת שב"ס לא נקטו בצעדים משמעתיים נגד הבכיר, שיפרוש רק בעוד שנה וחודשיים. שב"ס: מפקד הכלא ביקש לפרוש לאור ממצאי הבדיקה

צילום: שי מכלוף, עריכה: ניב מעוז, צילום סטילס: ראובן קסטרו

בעוד כמה ימים יפרוש אחד הקצינים המבטיחים ששירתו במערכת הביטחון בישראל. סגן גונדר ח', שזכה בעיטור האומץ, השתתף במאות מבצעים מסוכנים וחיסל מחבל מתאבד בקרב פנים מול פנים רגע לפני שהתפוצץ עם חגורת נפץ על לוחמי ומפקדי היחידה המשטרתית המיוחדת (ימ"מ), היה אמור להמשיך בקריירה פיקודית בשב"ס. אלא שלפני ארבעה חודשים עבר סג"ד ח' התמוטטות נפשית ובריאותית, וועדה הרפואית קבעה כי הוא עבר התעללות נפשית מצד מפקד כלא קציעות, תת גונדר צביקה ימין. "הגיע הזמן שכולם יבינו שמה שהתחולל עד עכשיו בכלא קציעות היה טרור", אמר סג"ד ח' בשיחה עם וואלה! NEWS. "זאת הייתה אימה, פחד יומיומי. הפקירו אותי".

תג"ד ימין ביקש השבוע מנציבת שירות בתי הסוהר לפרוש לאלתר מהשירות, לאחר חשיפת וואלה! NEWS כי אזק חייל בשירות חובה ששירת כסוהר בכלא, לעיני אסירים חברי חמאס. בנוסף, קצין שמונה לחקור את הפרשה חשף שני מקרים נוספים בהם אזק הקצין את פקודיו. עתה מתברר כי השר לביטחון פנים גלעד ארדן ונציבת שב"ס עופרה קלינגר לא ינקטו בכל צעד משמעתי נגדו, והוא יפרוש רק בעוד כשנה וחודשיים וייצא לחופשה רק בעוד חצי שנה. "מספיק שהטיפול היה ראוי יותר, ולא מסתכם בפרישה, וזה היה נותן תחושה שההצגה נגמרה, ואסור שהיא תחזור על עצמה, בטח לא בשירות בתי הסוהר", אמר סג"ד ח'.

תלת גונדר צביקה ימין, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
ייצא לחופשה בעוד חצי שנה ברקע עדויות על התעללויות. תג"ד ימין/ראובן קסטרו

לטענת סג"ד ח', הוא מכיר לפחות עשרה מקרים דומים של התעללויות מצדו של הקצין הבכיר, אלא שהקורבנות פחדו להתלונן נגדו. "דאגו לפרנסה שלהם", הסביר. לדבריו, "זה דגל אדום שצריך להרים כדי שאף מפקד לא יתנהג ככה שוב".

סג"ד ח' שירת כלוחם ומפקד בימ"מ ובהמשך שימש כמפקד ביחידת המסתערבים של מחוז ירושלים, הקים את אחת מיחידות העילית של מג"ב ושימש כסגן מפקד יחידת מצדה של שב"ס. עתה הוא פורש מארגון בשל סעיף בריאותי ונפשי, לאחר ההתמוטטות שחווה בתום שביתת הרעב של אסירי הפתח. "לילה אחד אושפזתי בבית החולים כתוצאה מלחצים בחזה וכאבים בכל הגוף", הוא שיתף. "הסתבר שאני סובל מבעיות נפשיות שאני גורר כבר כמעט שבעה חודשים בגלל רצף האירועים שהגיע לבסוף לאותו רגע קשה".

רב-גונדר עפרה קלינגר בעת מינויה, נובמבר 2015. ראובן קסטרו
הורתה לפתוח בבדיקה. נציבת שב"ס, עפרה קלינגר/ראובן קסטרו

לדבריו, במשך שלושה חודשים שבהם שהה ביתו והתאושש מההתמוטטות, איש מהפיקוד הבכיר בשב"ס לא יצר איתו קשר, "לדעת למה קצין בכיר יושב בבית אחרי אירוע כזה". "הפעם הראשונה שבה שאלו אותי מה קרה לי הייתה בוועדה", סיפר.

"הדמעות לא הפסיקו לרדת לי. היום אני נמצא במצב לא פשוט גם מבחינה נפשית, גם מבחינה משפחתית וגם מבחינה כלכלית, ואני לא יודע למי לפנות. הכול נעלם. בוקר אחד אתה מתעורר בבוקר ולא שווה כלום, אף אחד לא מתייחס אליך".

בעקבות המקרה בו, על פי הטענות, חייל סדיר נכבל בידיו וברגליו באזיקים בעודו לובש מדים לעיני אסירי חמאס, מינתה נציבת שב"ס קצין לבדיקת התנהלות המפקד והתנהגותו. "לתחושת הבטן שלי הראו לו את הדרך, נתנו לו את הכיוון, זה מה שאני חושב, וזה התרחיש הכי פחות גרוע מבחינתו", אמר סג"ד ח'. "אתה שואל אותי מה צריך להיות? אני חושב שצריך למצות איתו את הדין. יש מספיק אנשים, מספיק אירועים ומספיק ממצאי חקירה חמורים מאוד שהתגלו בחקירה".

משירות בתי הסוהר נמסר כי "בוועדה הרפואית לא נקבע כי הקצין עבר התעללות נפשית על ידי מפקדו וכי הוועדה הרפואית קובעת את מצב הבריאות והכשירות לשירות בלבד. הקצין הועבר לבקשתו לשרת בבית סוהר קציעות והליך הבדיקה שנערך בבית הסוהר החל ביוזמת שב"ס לאחר פרישתו. בבדיקה עלו ממצאים נוספים והיא הורחבה לבדיקת נושאים נוספים. לאחר סיכום הממצאים טופל האירוע כולו פיקודית, וכפי שהודענו בעבר, מפקד בית הסוהר ביקש לפרוש משב"ס לאור ממצאי הבדיקה. בימים הקרובים יוחלט על מינוי מחליף למפקד קציעות. מטבע הדברים לא נוכל להתייחס לנושאים רפואיים פרטיים של קצין".

ND מפקד כלא קציעות השפיל חייל אתיופי מול אסירי חמאס. מערכת וואלה! NEWS
"איש לא יצר איתי קשר אחרי שהתמוטטתי". שב"ס/מערכת וואלה! NEWS
  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully