וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו לשרת החוץ של האיחוד: ההכרה בי-ם הופכת את השלום לאפשרי

טל שלו, שליחת וואלה! NEWS לבריסל

11.12.2017 / 10:02

ראש הממשלה אמר במסיבת עיתונאים משותפת בבריסל עם מוגריני כי טראמפ "שם את האמת על השולחן" וכי השלום מבוסס על הכרה במציאות. שרת החוץ של האיחוד, שמתנגדת להכרה: "נמשיך לקדם את תהליך השלום"

צילום: רויטרס, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שני) כי הוא סבור שרוב מדינות אירופה יכירו בירושלים כבירת ישראל ויעבירו את השגרירות שלהן לשם בעתיד, ברקע המתיחות סביב ההכרה של ארצות הברית.

במסיבת עיתונאים משותפת בבריסל עם שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, אמר נתניהו כי דונלד טראמפ "שם את האמת על השולחן" והפך את "השלום לאפשרי". לדבריו, השלום מבוסס על הכרה במציאות. "ירושלים היא בירת ישראל, אי אפשר להכחיש זאת". דברים דומים אמר אתמול במהלך פגישתו בפריז עם נשיא צרפת עמנואל מקרון.

שרת החוץ של האיחוד, שמתחה ביקורת חריפה על ארצות הברית אחרי ההכרזה וספגה ביקורת גם מצד משרד החוץ, אמרה היום כי האיחוד האירופי "יגביר את עבודתו לקידום תהליך השלום ולחידוש המשא ומתן גם בזמנים קשים אלה". לדבריה, "אתם יודעים איפה האיחוד עומד - שתי מדינות לשני עמים על בסיס קווי ',67 עם בירה מאוחדת. אנחנו נמשיך לא לקבוע את מעמד ירושלים עד שהוא ייקבע במשא ומתן".

היא גינתה את אירועי הטרור והתקריות האנטישמיות בישראל ובאירופה שאירעו בימים האחרונים. "הדבר הכי גרוע שיכול לקרות עכשיו זה הסלמה של מתחים ואלימות", אמרה.

ראש הממשלה יתקבל ע?י נציבת החוץ של האיחוד, מוגריני, בריסל, בלגיה, 11 בדצמבר 2017. רויטרס
ירושלים בראש שיחתם. מוגריני ונתניהו/רויטרס

אחרי פגישתו עם מוגריני, ישתתף נתניהו בארוחת בוקר עם 28 שרי החוץ של האיחוד ולאחר מכן ייפגש עם נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד יונקר. הנושא הישראלי-פלסטיני יהווה נושא מרכזי, ויופעל לחץ על ישראל להיטיב עם הפלסטינים. זהו ביקור ראשון של ראש ממשלה בבריסל זה 22 שנה.

הפגישה ביניהם התקיימה אחרי ששרת החוץ אמרה כי עמדת האיחוד היא שמעמד ירושלים צריך להיקבע רק במשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. באופן חריג משרד החוץ פרסם הודעת תגובה לדבריה, שבה נמסר שעמדתה של מוגריני "תמוהה".

נתניהו עצמו, לפני ההמראה לאירופה במוצאי שבת, תקף את מה שכינה "צביעות" ו"מוסר כפול" של הגינויים האירופים למהלך של טראמפ לעומת שתיקת האיחוד לנוכח ההתקפות על ישראל.

בלשכת ראש הממשלה הגדירו את הביקור בבריסל, שיהיה סגור לתקשורת, כ"לוע הארי". גורמים דיפלומטיים אירופיים הביעו בימים האחרונים חשש שנתניהו ינצל את הבמה כדי לתקוף את מדיניות האיחוד בנושא הישראלי-פלסטיני, בעוד האיחוד מתקשה לגבש קונצנזוס בכל הנוגע לישראל.

עוד באותו נושא

ברקע הצהרת טראמפ: נתניהו המריא לביקור באיחוד האירופי

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים מפריז לביקור בבריסל, 10 בדצמבר 2017. אבי אוחיון, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
תקף את הודעת הגינוי של שרת החוץ של האיחוד האירופי. נתניהו ורעייתו, אתמול./לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון, לע"מ

עם זאת, האיחוד עשוי להתקשות בגיבוש הקונצנזוס הנדרש להצהרה משותפת נגד המהלך של טראמפ בשל התנגדותן של מדינות מזרח אירופיות שמחזיקות במדיניות פרו-ישראלית. ביום רביעי האחרון, לדוגמה, הונגריה בלמה הודעת גינוי משותפת לכל המדינות החברות להכרזת טראמפ, ובמקום זאת מוגריני פרסמה הודעת גינוי לבדה. נושא נוסף שעשוי לעלות הוא המחאה האירופית הנמשכת מזה כמה שנים על הריסת מבנים פלסטינים בשטחי סי של הגדה המערבית.

זירת אירוע פיגוע הדקירה בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים 10 בדצמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
באיחוד מזהירים מפני הסלמה באלימות. זירת הפיגוע בירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

המתיחויות סביב הביקור באיחוד האירופי החלו עוד לפני ההתפתחויות האחרונות בעניין ירושלים. רק לאחר שליטא, אחת מידידותיה של ישראל באיחוד האירופי, הזמינה את נתניהו הוזמן לארוחת הבוקר המשותפת, מוגריני הזמינה אותו באופן רשמי.

הביקור בבריסל מגיע על רקע אסטרטגיה מדינית חדשה שנתניהו מוביל בשנים האחרונות, ששמה דגש על יצירת קשרים עם מדינות וגושים מסוימים באיחוד, במטרה לשבור את הקונצנזוס הנדרש של כל מדינות האיחוד לקבלת החלטות בנושאי מדיניות חוץ.

נתניהו עמל על חיזוק הקשרים, בין היתר עם יוון וקפריסין, וכן עם מדיניות גוש הוישיגראד - פולין, הונגריה, צ'כיה וסלובקיה. ביולי האחרון במפגש עם ראשי הממשלות של הגוש בבודפשט, נתניהו תקף בחריפות את האיחוד האירופי ואמר כי התנהגותו כלפי ישראל "מטורפת". הדברים נאמרו בשיחה סגורה אך שודרו בטעות לאוזניות של העיתונאים שישבו באולם.

דיון בנושא הברקזיט במטה האיחוד האירופי בבריסל. 31 באוגוסט 2017. AP
הונגריה בלמה הודעת גינוי משותפת לכל המדינות החברות להכרזת טראמפ. האיחוד האירופי/AP

ראש הממשלה צפוי לסיים את ביקור הבזק בפריז ובבריסל ולחזור לישראל הערב לתוך שדה קרב פוליטי בכנסת. על סדר היום מונחים שורה של חוקים שהקואליציה נדרשת לגייס 61 ח"כים או רוב רגיל להעברתם, בהם חוק המרכולים, חוק המסתננים וחוק הפריימריז. גם חוק ההמלצות המרוכך, שאינו חל על חקירות נתניהו, נמצא על סדר היום אך גורמים בכירים בקואליציה העריכו כי הוא יידחה.

(עדכון ראשון: 8:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully