וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטעני חבלה, ירי וחיסולים: חיפה נקלעה לכרוניקה של אימה

7.12.2017 / 17:09

שמונה תקריות פשיעה שונות צצו ברחובות חיפה רבתי בחודש האחרון, והמשטרה מתקשה לעמוד בקצב החשודים שמתווספים מיום ליום. בין החקירות להגשות כתבי אישום, התושבים מתקשים לקבל את המציאות החדשה: "הטרור הפלילי הגיע לרחובות הכרמל"

צלמים זמניים מורשים

(בווידאו: ניסיון חיסול בחיפה - רוכב קטנוע ירה לעבר מכונית נוסעת בעיר, בחודש שעבר)

השגרה השלווה שאפיינה את חיפה ופרבריה הופרה בעת האחרונה בדמותם של השלכות רימונים, הנחת מטעני חבלה וירי. רק אתמול (רביעי) הוגש בבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום נגד צעיר מאום אל-פחם, בגין השלכת רימון אל בית מגורים בכרמל. המשימה שהוטלה עליו הייתה לאיים על קשיש בן 80 שבנו עזב את הארץ והותיר מאחוריו חובות כבדים ונושים, אחרי שתקופה ארוכה קיבל אותו קשיש טלפונים מאיימים.

בלשי תחנת חיפה קיבלו מידע מודיעני מוקדם ונפרשו ב-21 בנובמבר בסמוך לבית הקשיש, במפגש הרחובות מרגלית, קדרון וליטניס, רחובות חד-סטריים ושקטים בשכונת אחוזה, כ-150 מטרים בקו אווירי מביתו של שר האוצר, משה כחלון. מעט אחרי השעה 22:30 הופיע היעד שלהם ברחוב מרגלית, כשהוא רוכב על קטנוע שחור, לבוש מעיל ירוק וחובש קסדה לבנה. מספרי הרישוי של הקטנוע טושטשו בסרט איזולירבנד והלוחיות קופלו.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד ממצלמות האבטחה: נוכל חשוד בגניבת אלפי שקלים מחנות בחיפה
חיסול בחיפה: תושב העיר בן 39 נורה למוות; סריקות אחר היורה
ניסיון חיסול שני תוך שלושה ימים: ירי לעבר רכב בחיפה; אין נפגעים

שדרות הנדיב, שכונת הכרמל, חיפה. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
קול הנפץ העז של הרימון החריד את השכונה השלווה. שכונת הכרמל, חיפה/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

הרוכב אחז ברימון הלם צה"לי, התעכב כמה שניות סמוך לאחד הבתים תוך ששוחח בטלפון הנייד ואז המשיך בנסיעתו. אחר כך סב לאחור וחזר בנסיעה נגד כיוון התנועה. הוא נעצר ליד הבית, ירד מהקטנוע, השאיר אותו חונה לאחר שהוריד את הרגלית והשעין אותו עליה בעוד המנוע ממשיך לפעול. הוא הביט ימינה-שמאלה, הלך במהירות לכניסה לבניין והשליך את הרימון. מיד אחר כך הוא רץ אל הקטנוע והסתלק מהמקום בנסיעה מהירה נגד כיוון התנועה, לעבר רחוב ליטניס. הבלשים דלקו אחריו כשהם צועקים לו "עצור, משטרה". בשלב זה התפוצץ הרימון סמוך לדלת הבניין בקול נפץ עז שהחריד את השכונה השלווה.

סמוך לרחוב מוריה הוא עלה על דוקרנים שהניחה שוטרת על הכביש. הקטנוע שעליו רכב פגע בדופן של מכונית פרטית חונה, אחר כך בניידת ובסופו של דבר התנגש במכולת אשפה. כל ההתרחשות קרתה קרוב מאד לכיכר דוד הכהן, שידועה בכינויה כיכר ספר, שם באותה עת עוד בילו אנשים במסעדות ופאבים. השוטרת תפסה את הצעיר בידו, אחזה בו וסייעה לשותפה לאזוק אותו. הרוכב, שנחבל קשות באירוע, הוא אברהים מחאג'נה בן ה-20. חבלן שהוזמן למקום איתר בחצר הבית את גוף הרימון, הנצרה ומנוף ההפעלה שלו.

מחאג'נה הובא למחרת לבית משפט השלום בעיר וטען שהוכה גם בניידת בדרך לתחנה וגם בתחנה עצמה. הטענות שלו הועברו לבדיקת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. בחקירתו הראשונה טען מחאג'נה שעצרו אותו תוך שימוש בברזל, שהשתמשו באקדח חשמל ושלא אמרו לו לעצור. לדבריו, הוא חף מפשע ורק קיבל את האופנוע מחבר כדי "לעשות איתו סיבוב" בחיפה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ואולם, בהמשך בחר לשמור על זכות השתיקה, עד שבדיון למחרת ייצגו אותו עורכי הדין יהלי שפרלינג ודורון נוי ממשרד עורכי הדין נוי סננס שפרלינג חצרוני, שמייצג כמה מבכירי ארגוני הפשיעה בישראל. מאז אותו דיון הם טוענים כ "המשטרה טעתה טעות קשה כשעצרה את האדם הלא נכון". הם חוזרים ומדגישים כי מדובר בחשוד ללא עבר פלילי, שנעצר מאות מטרים ממקום האירוע וכי אין לו כל קשר לקורבן. "חבל שמשטרת ישראל משתמשת באלימות קשה ביותר נגד עצור אחרי המעצר", הם אומרים.

מחאג'נה מואשם בעבירות בנשק, איומים, שיבוש מהלכי משפט ועבירות תנועה שונות. במקביל, ביקשה הפרקליטות את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. דיון לגופה של הבקשה יתקיים בשבוע הבא ובינתיים, תוך שהסניגורים לומדים את תיק החקירה, האריך השופט ארז פורת את מעצרו עד החלטה אחרת.

סיפורו של מחאג'נה הוא אחד מיני רבים בתקופה האחרונה, כאשר רק בסוף השבוע האחרון משטרת חיפה שוב עצרה את העבריין שלומי אסולין בן ה-30. הפעם, בחשד להשלכת רימון הלם לעבר ביתו של קשיש ברחוב סעדיה פז בשכונת קריית שפרינצק בערב שבת ובהשלכת רימון סינוור לעבר ביתו של קשיש אחר ברחוב ברוך הכהן בשכונה במוצאי שבת. למרבה המזל בשני המקרים לא היו נפגעים בנפש.

ביום ראשון בית משפט השלום בחיפה האריך את מעצרו, עד היום. עורך הדין מיכאל כרמל, שמייצג אותו אומר כי שוב מדובר במעצר שווא. "למשטרה אין כלום", קבע. "בכל פעם שמישהו משליך רימון בצד הזה של העיר עוצרים אותו". היום הוא שוחרר לביתו.

עורכי הדין דורון נוי ויהלי שפרילנג. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
"המשטרה טועה טעות קשה". עורכי הדין שפרלינג ונוי/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

גם שכונות היוקרה בעיר לא מצליחות לחמוק מהסטטיסטיקה וביום ראשון הושלך מטען צינור ברחוב הכשרת היישוב בשכונת סביוני דניה. המטען הצית רכב אחד ואחר כך רכב נוסף שעמד לידו והסב להם נזק, אולם לא היו נפגעים בנפש. על פי החשד המטרה של האירוע החבלני היא איש עסקים צעיר בשנות העשרים לחייו שמוחזק במעצר בית בבניין סמוך. איש העסקים נאשם בלקיחת חלק בייבוא אקסטזי מהולנד וגרמניה לחיפה. משטרת חיפה חוקרת את האירוע, אבל טרם נעצרו חשודים.

כמה ימים לפני אותו אירוע, ביום רביעי לעת ערב, ירו אלמונים לעבר חנות תכשיטים. שעה שבה ציר המסעדות והבילויים אח"י אילת בקריית חיים הומה אדם, הירי ניפץ את חלונות הראווה שלה וגרם נזק לחנות. השוטרים הוזעקו וערכו חיפשו אחר היורים, שהסתלקו ללא עקבות. יום קודם לכן, עסק אחר של בעלי חנות התכשיטים נפגע מיריות של רוכבי קטנוע בעיר נשר וגם שם טרם נלכדו האחראים לכך.

גבר בשנות הארבעים לחייו נפצע מירי בחוף שקמונה בחיפה 15 בנובמבר 2017. איחוד הצלה, מערכת וואלה! NEWS
זירת החיסול בה נהרג יוסף גטאס, 15.11/מערכת וואלה! NEWS, איחוד הצלה

בערב שבת של סוף שבוע אחד לפני כן, אירע בשדרות ההגנה בחיפה ניסיון חיסול סמוך לתחנת הדלק עוז-פז. היורים נמלטו על קטנוע התנגשו ברכב בצומת, נטשו אותו וברחו רגלית לכיוון שכונת עין הים הסמוכה. המשטרה ערכה אחריהם מצוד מדלת לדלת בשכונה.

שבועיים קודם, בשעת ערב, מאות מטרים משם, ליד המכון לחקר ימים ואגמים בתל שקמונה, נרצח תושב העיר שהיה מוכר למשטרה, יוסף גטאס בן ה-39.

"נורמה חברתית של פשיעה"

"מי היה מאמין שהטרור הפלילי הזה יגיע גם לרחובות הכרמל?", תמה בפני וואלה! NEWS חיפאי כבן 40, שהיה עד לפעילות המשטרתית באחוזה בתום בילוי בכיכר ספר. "אני מקווה שהמשטרה תתעשת ותשקיע בשלומם של תושבי חיפה כמו שהיא משקיעה בחקירות נתניהו וביטן", אמר.

"המצב לא טוב. נהיה מפחיד", שיתף עורך דין, תושב העיר. "אין פה תחושת ביטחון, אלא פחד מהפשיעה, שהפכה לעניין של שגרה, אבל האשמה היא על כולם". לדבריו, "כולם יודעים מי עומד מאחורי זה, אבל לא עושים כלום".

"עושה רושם שהעבריינות משתלמת. זה מה שאנשים רואים", אמר. "במעגלים מסוימים בעיר פשיעה ועבריינות הפכו להיות נורמה חברתית מקובלת וזה מחלחל לעוד מקומות. אם מוסיפים לזה את הקלות הבלתי נתפסת בהשגת נשק ואמל"ח, אפשר להבין למה ארגוני הפשיעה מושכים צעירים וכולם מחקים את כולם".

המשטרה: "המאבק בפשיעה החמורה מניב הצלחות רבות"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "לא ברור על מה נשענות הטענות, שכן המאבק המשטרתי בפשיעה החמורה מניב הצלחות רבות בתחום המניעה טרם התרחשותם, כמו גם מעצרים ופענוח מקרי פשיעה לאחר קרות האירוע. אסופת מקרים לכשעצמה אין בה בכדי לסמן מגמה כפי שהכתב מנסה לצייר, שכן כידוע לכל בר דעת לא ניתן למנוע לחלוטין מקרי פשיעה בשום מקום בארץ ובעולם.

"משטרת ישראל פועלת כל העת במישור המודיעיני והמבצעי, בכל האמצעים העומדים לרשותה, לסיכול, מניעה ופענוח אירועי פשיעה באשר הם. לאור פענוח חלק מהאירועים ופעילות המשטרה תמוהות המסקנות לגבי הטיפול המשטרתי במקרים שתוארו, שעה שמרבית המקרים נמצאים בחקירה, חלק ניכר מהם כבר פוענחו או שנעצרו בהם מעורבים ומתגבשים בתיקים אלו כתבי אישום.

"משטרת ישראל תמשיך להיאבק בפשיעה החמורה בנחישות ובמקצועיות, בכל זמן ובכל מקום, במטרה למצות את הדין עם העבריינים להגיע לחקר האמת, ולהגן על שלומם, ביטחונם ורכושם של כלל אזרחי מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully