וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המוקש המדיני הבא? חוק "ירושלים המאוחדת" יעלה להצבעה בשבוע הבא בכנסת

6.12.2017 / 9:30

ברקע הסערה סביב החלטת טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל, צפוי החוק לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאה. לפי החוק, כל שינוי במעמד העיר או מסירת שטח ממנה ידרוש רוב מיוחד של 80 חברי כנסת, במה שבפועל יקשה על כל ראש ממשלה לנהל משא ומתן עתידי על העיר

מסיבת עיתונאים בבית הלבן, וושינגטון

בעוד הפלסטינים והעולם הערבי במהומת עולם סביב החלטתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, להכיר בירושלים כבירת ישראל, גם הכנסת עשויה בקרוב מאוד להוסיף למתיחות המדינית ולהקשות עוד יותר על כל אופק מדיני בין ישראל והפלסטינים.

חוק "ירושלים המאוחדת", שקובע כי כל שינוי במעמד הבירה או החלטה על מסירת שטחים ממנה במסגרת הסכם מדיני ידרוש אישור של רוב מיוחד של 80 חברי הכנסת, ולא רוב רגיל, צפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ביום שני הקרוב.

החוק, במהותו, מייצר חזית פוליטית כמעט בלתי אפשרית עבור כל ראש ממשלה שיבקש לשאת ולתת עם הפלסטינים על מעמדה של ירושלים ומונע, הלכה למעשה, אפשרות לנהל משא ומתן על העיר.

פתיחת מושב הכנסת מליאה 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
עוד מוקש בדרך למשא ומתן. החוק צפוי לעלות במליאה ביום שני/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ
sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

גורמים בקואליציה: נכון לעכשיו, החוק צפוי לעלות להצבעה

מדובר בתיקון לחוק יסוד ירושלים, שיזם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עם יו"ר סיעתו, ח"כ שולי מועלם. כבר כיום החוק קובע כי העיר לא תעבור לגורם מדיני או שלטוני זר, אך התיקון יעלה את הרוב הנדרש בכנסת לאישור המהלך.

ועידת הבית היהודי 26.9.17. ראובן קסטרו
יזם את תיקון החוק עם ח"כ מועלם. בנט/ראובן קסטרו

החוק, אושר בקריאה טרומית כבר ביולי האחרון, ובשבוע שעבר הסתיימו הדיונים שוועדת חוקה, חוק ומשפט קיימה עליו והוא צפוי לעלות ביום שני הקרוב במליאה. כיוון שמדובר בשינוי בחוק יסוד, להצבעה נדרש רוב של 61 ח"כים, והוא שובץ במסגרת יום הצבעות מרתוני במליאה על מספר חוקים שכאלה. גורמים בקואליציה אמרו לוואלה! NEWS כי נכון לעכשיו, החוק צפוי לעלות להצבעה.

בנט הציג את החוק באמצע יוני, כמה שבועות לאחר ביקורו הראשון של טראמפ בישראל, כחלק ממה שהגדיר "מהלך אסטרטגי" שנועד לחזק את נתניהו לאור השינויים במדיניות עם כניסתו של הנשיא לבית הלבן, ו"לבצר את ירושלים כך שלעולם לא יהיה אפשר לחלקה". ראש הממשלה, שחתם בעצמו ב-2007 על הצעת חוק זהה של ח"כ גדעון סער כשהיה ראש אופוזיציה, הביע תמיכה בחוק, אך במשך שבועות החוק נקלע למאבק קרדיטים תוקפני בין הליכוד לבית היהודי ועוכב.

ראש הממשלה בינימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה 3 בדצמבר 2017. רויטרס
החוק יערים קשיים על כל ראש ממשלה במשא ומתן עתידי. נתניהו/רויטרס

בליכוד הערימו קשיים על קידום החוק ודרשו לקדם במקביל גם את חוק הלאום, ונתניהו אפילו השתמש באופן חריג ביותר בזכות הווטו שלו בוועדת שרים לחקיקה כדי למנוע את קידומו. בסופו של דבר, הושגה פשרה, ובנט גיבש את החוק מחדש יחד עם השר לענייני ירושלים, זאב אלקין, שבין היתר, שילב בחוק סעיפים שמיועדים בסופו של דבר לאפשר תוכנית לניתוק שכונות פלסטינית מסביב לירושלים והוצאתן משטחה המוניציפלי למועצה אזורית חדשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully