וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל זועמים על ארדואן: "י-ם בירת ישראל, ימי הסולטאן תמו"

5.12.2017 / 16:45

בקואליציה ובאופוזיציה דחו את דבריו של נשיא טורקיה, שאיים לנתק את היחסים הדיפלומטיים בעקבות האפשרות שטראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל. "היא בירת העם היהודי זה 3,000 שנה", אמר גורם מדיני בכיר. טראמפ שוחח עם אבו מאזן בטלפון

צילום: רויטרס ו-CNN, עריכה: יאיר דניאל

בישראל זועמים בעקבות ‏הודעת נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, שקרא היום (שלישי) לארצות הברית שלא להכיר בירושלים כבירת המדינה ואיים לנתק את הקשרים עם ישראל.

"ירושלים היא בירת העם היהודי זה 3,000 שנה ובירת ישראל זה 70 שנה. בין אם ארדואן מכיר בזה או לא", אמר גורם מדיני בכיר. "מוטב ירושלים מאוחדת מאהבת ארדואן", אמר שר החינוך נפתלי בנט, ושר התחבורה ישראל כץ אמר כי "איננו מקבלים הוראות ואיומים מנשיא טורקיה. ימי הסולטאן והאימפריה העות'מאנית חלפו".

דברי של ארדואן נאמרו על רקע החלטת הממשל האמריקני לדחות את החתימה על הצו המעכב את העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והלחץ על הנשיא דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל. זאת בהמשך להודעות התנגדות מערב הסעודית, ירדן, ומצרים, ושיחת טלפון שהתקיימה אתמול בין טראמפ לנשיא צרפת עמנואל מקרון, שבה הפציר האחרון שלא לנקוט מהלכים ביחס למעמד ירושלים. בשעות אחר הצהריים שוחח טראמפ בטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בנושא.

הנשיא רג'פ טאיב ארדואן, טורקיה, 5 בדצמבר, 2017. רויטרס
ארדואן/רויטרס

בנט תקף בחריפות את ארדואן ואמר כי "לצערנו בשנים האחרונות ארדואן אינו מפספס הזדמנות לתקוף את ישראל. ישראל צריכה לקדם את יעדיה ובכללם את הכרת ירושלים המאוחדת כבירה של מדינת ישראל". שר התחבורה ישראל כץ קרא לממשל להכיר בריבונותה של ישראל על הבירה המאוחדת ואמר ש"אין מהלך צודק ונכון יותר היסטורית מאשר להכיר כעת בירושלים, בירת העם היהודי זה 3,000 שנה, כבירתה של מדינת ישראל".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון ח"כ אבי דיכטר (ליכוד) אמר כי "אין אף מנהיג שהצליח לשכנע באיומים את ישראל בסוגיות מרכזיות בהוויתה הלאומית, וארדואן לא יהיה הראשון להצליח בכך". לדברי דיכטר, "כל המאיימים בניתוק הקשרים עם ישראל בגלל שארה"ב מכירה בירושלים כבירתה ומעבירה את שגרירותה לבירת מדינת ישראל, מנסים לגבות מחיר מהמדינה ולא מהמעצמה - ארה"ב".

הודעת ארדואן גררה גם תגובות דומות באופוזיציה. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, צייץ בטוויטר כי "נשיא טורקיה, האיש שמכנה את חיילנו בשמות גנאי, מאיים שוב שינתק את היחסים איתנו. ממשלת ישראל צריכה לשלוח מסר ברור לארדואן: עלינו לא מאיימים. ירושלים היא בירתנו, והגיע הזמן שהעולם יכיר בזה. שגרירות ארצות הברית וגם השגריריות של שאר העולם צריכות לשכון בירושלים".

(עדכון ראשון: 13:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully