וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית השלום הסעודית: "ההתנחלויות יישארו - אבו דיס בירת פלסטין"

בניו יורק טיימס דווח כי יורש העצר הציג בפני אבו מאזן יוזמה חדשה, שמיטיבה עם ישראל באופן קיצוני וכזו שהוא לא יוכל לקבל. בין השאר, הפלסטינים גם לא יקבלו את זכות השיבה

צילום: רויטרס, עריכת וידאו: ניר חן

יורש העצר של הערב הסעודית מוחמד בן סלמאן הציג ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן יוזמה חדשה, ובמסגרתה לא יקבלו הפלסטינים את מזרח ירושלים כבירת המדינה העתידית שלהם, רוב ההתנחלויות לא יפונו ולא תהיה זכות השיבה - כך דווח אתמול (ראשון) בניו יורק טיימס.

לפי גורמים פלסטיניים, ערביים ואירופיים, אבו מאזן תיאר את היוזמה שהעלה בפניו הנסיך במהלך פגישתם המסתורית בריאד בחודש שעבר, שמתוארת ככזו המיטיבה עם ישראל יותר ממה שכל ממשל אמריקני אי-פעם הציע, וכזו שיו"ר הרשות לא יוכל לקבל. בין הגורמים המוזכרים בכתבה היו ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) ומנהיג חמאס בגדה חסן יוסוף.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מאי 2017. AP
קיבל חודשיים לתמוך בתכנית. אבו מאזן/AP

במסגרת ההצעה, המדינה הפלסטינית לא תהנה מרציפות טריטוריאלית והיא תקבל ריבונות מוגבלת על שטחה. במקום מזרח ירושלים, סיפר גורם לבנוני כי ריאד הציעה את אבו דיס הסמוכה כחלופה לבירת המדינה הפלסטינית. לדברי הגורם, "שום מדינה ערבית לא יכולה לקבל הצעה שזו". עוד דווח כי כפיצוי לאובדן השטח בגדה המערבית, הציעה ריאד לספח חלק מחצי האי סיני לרצועת עזה - רעיון שכבר נדחה על ידי קהיר.

הגורמים שצוטטו בניו יורק טיימס דיווחו כי אבו מאזן קיבל בהלם ובזעם את ההצעה הסעודית, במיוחד את התנאי שלפיו אם לא יקבל את התנאים בתוך חודשיים - יופעל עליו לחץ להתפטר ולפנות את מקומו למנהיג שיוכל. כמה מהגורמים אמרו כי היורש הבטיח תמיכה כלכלית מוגברת לפלסטינים, אם יקבלו את היוזמה, ואף העלה את האפשרות לשלם ישירות לכיסו של אבו מאזן - שלפי הגורמים דחה זאת.

הבית הלבן הכחיש כי זאת התכנית והדגיש כי נותרו עוד חודשים עד לסיום גיבוש טיוטת ההסכם. גם הממשלה הסעודית הכחישה כי אלו עמדותיה. דובר הרשות הפלסטינית נביל אבו רודיינה כינה את הדיווח "פייק ניוז" והכחיש את תוכנו מכל וכל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן, בכינוס הקואליציה האסלאמית ללוחמה בטרור, 26 בנובמבר 2017. רויטרס
מוחמד בן סלמאן/רויטרס

לפי הניו יורק טיימס, ייתכן שההצעה שהגיש מוחמד בן סלמאן
הייתה קידום התכנית הנהגת בבית הלבן במטרה למצוא חן בעיניהם או שוושינגטון "שכרה את שירותיו" כדי שיפעיל לחץ על הפלסטינים או כדי שכל הצעה משודרגת וסופית תישמע נדיבה יותר מזו.

אפשרות נוספת שעלה היא שאבו מאזן, שמעמדו נחלש, מנסה לאותת שהוא נמצא תחת לחץ מריאד כדי להצדיק התפשרות שלו במשא ומתן עם ישראל בעתיד.

"העסקה האולטימטיבית"

גם אם התכנית שתיאר אבו מאזן אינה מדויקת, היא מגיעה בזמן שבו הפלסטינים חוששים מצעדי הממשל שעלולים לעצור כל תהליך עוד בטרם החל. לפי דיווחים שונים, הנשיא דונלד טראמפ עשוי להכריז ביום רביעי על הכרה בירושלים כבירת ישראל, מהלך שממנו מתריעים אבו מאזן ומנהיגי האזור.

אתמול אמר יועצו וחתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, כי טראמפ טרם החליט בנושא. קושנר, יחד עם ג'ייסון גרינבלט, מוביל את מאמצי הממשל להשיג את "העסקה האולטימטיבית" בשנה האחרונה, והם עובדים מאחורי הקלעים על פרטיה. שבועיים לפני הגעתו של אבו מאזן לריאד, נפגש קושנר עם יורש העצר הסעודי, המקדם מדיניות חוץ אגרסיבית באזור כדי לבלום את איראן.

יורש העצר הצעיר, שמבסס את שלטונו, פועל במרץ כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, למען המטרה החשובה ביותר בעיניו - עצירת איראן. לשם כך, אומרים מומחים וגורמים אזוריים, הוא מפעיל לחץ רב להגעה להסדר שיאפשר שיתוף פעולה הדוק יותר בין ערב הסעודית לישראל, כזה המתקיים בשנים האחרונות רק מאחורי הקלעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully