וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ מתנער מפלין ש"בגד", אך שינוי גרסתו רומז שמולר מתקרב

3.12.2017 / 18:54

נשיא ארה"ב זעם בשיחות סגורות על שהיועץ לביטחון לאומי "התהפך" כשבפומבי הוא טוען כי הוא לא חושש מדבר. למרות זאת, ההסבר האלטרנטיבי שנתן לסיבת הדחתו של פלין, שהתחייב בהסדר הטיעון שלו עם החוקר המיוחד לשתף פעולה גם ב"פעילות חשאית", מעורר שאלות - מה מסתיר הנשיא?

צילום: רויטרס

הסדר הטיעון בין הרשויות הפדרליות ליועץ לביטחון לאומי לשעבר מייקל פלין העלה ספקולציות סביב המידע שהוא אוצר באמתחתו, לנוכח הסעיף המקל שבו הואשם והודה. עדות שקר ל-FBI היא עבירה שעונשה עד חמש שנות מאסר, אך הבטחתו לשתף פעולה באופן מלא עם התובע המיוחד רוברט מולר רומזת על כך שהוא לא יישלח אל מאחורי הסורגים. זאת תמורת פרטים חיוניים להשלמת החקירה המסתעפת על מעורבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ועל התיאום שלה עם הקמפיין של דונלד טראמפ.

לפי מומחים משפטיים, החלק המשמעותי ביותר בהסדר הוא החלק האחרון שלו. הסעיף השמיני בהסדר מדבר על "שיתוף פעולה", ובו מפורט כי לצד מתן תשובות לשאלות שיישאל ועריכת בדיקות פוליגרף, שיתוף הפעולה עם פלין "עשוי לכלול השתתפות בפעילות חשאית של רשויות אכיפת החוק". פירוש הדבר שהגנרל לשעבר, שהיה מיועציו הקרובים ביותר של טראמפ, עשוי ללבוש מכשירי ציטוט או להקליט שיחות עם חשודים אחרים בפרשה.

היועץ לשעבר לביטחון לאומי בבית הלבן מייקל פלין בכניסה לדיון שבו הודה במתן עדות שקר, 1 בדצמבר 2017. רויטרס, רויטרס
קושנר צריך לחשוש. פלין בדיון בוושינגטון, שישי/רויטרס, רויטרס

זה זמן רב שפלין נחשב לדמות המפתח בחקירה, לנוכח הראיות הרבות שהצטברו נגדו, כמו שתדלנות למען ממשלת טורקיה ושיחות בעייתיות עם השגריר הרוסי בוושינגטון לאחר הבחירות. טראמפ, לפי הדיילי ביסט, התמרמר בתקופה האחרונה על כך שפלין "התהפך נגדו" וחש בגידה מצד אחד הגורמים המקורבים לו ביותר.

"אם גורמים אחרים בחקירה קיימו שיחות בחודשים האחרונים עם פלין, החלק הזה יגרום להם לרעוד", אמר לגרדיאן ג'ון פלנרי, תובע פדרלי לשעבר מהרובע הדרומי של ניו יורק. הכוונה כאן היא בעיקר לחתנו וליועצו הקרוב של הנשיא, ג'ארד קושנר. לפי דיווחים בכלי התקשורת בארצות הברית, הוא היה "הגורם הבכיר במאר א-לאגו", כפי שתיארה זאת התביעה בדיון בעניינו של פלין, שביקש ממנו בדצמבר ליצור קשר עם השגריר הרוסי. "אני חושב שהוא משותק מפחד אם הוא שוחח עם פלין לפני או אחרי שהחוקרים תדרכו אותו", הוסיף פלנרי.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם היועצים סטיב באנון וג'ארד קושנר. GettyImages, GettyImages
עוד עלול להדיח את מולר. טראמפ וקושנר/GettyImages, GettyImages

טראמפ וצוות ההגנה שלו טוענים, באופן רשמי, כי ההסדר עם פלין מוכיח כי לא הייתה כל קנוניה בין אנשי הקמפיין לבין מוסקבה וקוראים לסיים את החקירה של מולר, שאיש לא יכול להמר שלא יודח באבחת קפריזה של הנשיא. בין השורות בתגובות של טראמפ לכתב האישום הרביעי בפרשה, והראשון נגד מי שהיה חבר בממשל, ניכר שינוי בגרסתו המקורית להסבר שניתן לפיטורי היועץ בתוך פחות מחודש.

הנשיא אמר לאחר הדחתו של פלין כי היה זאת מאחר שהוא לא היה ישר עם סגן הנשיא מייק פנס על השיחות שקיים עם השגריר סרגיי קיסיליאק. אתמול, הוא כבר טען כי הוא ידע שהוא שיקר ל-FBI ולפנס – עבירה פלילית שעליה טראמפ ידע לכאורה בזמן התרחשותה על אף שטען כי לא ידע על קשריו של פלין עם השגריר הרוסי. לא הוא ולא פנס נימקו את ההחלטה להדיח את פלין בכך ששיקר לחוקרים, אלא כסוגיית אמון.

ה"פייק ניוז" נגד טראמפ לא יעצור את החקירה

ההתפתחות בעניינו של פלין מצטרפת להליך הפיטורים של ראש ה-FBI ג'יימס קומי, שסיפר כי טראמפ ביקש ממנו לסיים את החקירה סביב המעורבות הרוסית – לכאורה שיבוש מהלכי חקירה, עבירה המספקת עילה למשפט הדחה בקונגרס – ומאחר שסירב זאת, הוא הודח. טראמפ שב והכחיש זאת היום, כשכינה פעם נוספת את קומי שקרן.

"אני לא מסתיר דבר", הצהיר טראמפ אתמול כשהתייחס לראשונה להעמדתו לדין של פלין. עם זאת, הניסיון להציג עסקים כרגיל לא צלח, לנוכח ההשתלחות של טראמפ בקומי, במשרד המשפטים, ב-FBI ודמות שהוא הכי נהנה לנגח, יריבתו הדמוקרטית הילרי קלינטון.

לזכותו, הטעות הקשה שעשתה רשת ABC בדיווח שלה, על כך שפלין מוכן להעיד שטראמפ עצמו היה זה שהורה לו ליצור קשר עם רוסיה. הבעיה הייתה שכתב הרשת בריאן רוס אמר כי היה זה במהלך קמפיין הבחירות, ולאחר מכן זה תוקן לכך שהיה זה לאחר ניצחון טראמפ בבחירות.

הכתב הושעה, הרשת התנצלה וטראמפ חגג עוד "פייק ניוז" נגדו. אבל למרות שכנוע קהל תומכיו, לנשיא נותרו שתי אפשרויות, שתיהן גרועות - להמתין לסיום החקירה, שעלולה בסופו של דבר להגיע עד אליו, או להדיח את מולר ולהסתכן בחרב פיפיות משפטית, כפי שקרה לאחר פיטורי קומי.

כך או אחרת, רכבת החקירה של מולר שועטת לעבר הבית הלבן וגם דרדורה מהפסים לא תציל את טראמפ בהנחה שנאסף כבר מספיק מידע נגדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully