וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לפרשה: חיילי צה"ל לא ייחקרו בהאג בעקבות משט המרמרה

1.12.2017 / 9:30

תובעת בית הדין הפלילי הבינלאומי הגישה את החלטתה לפיה לא תפתח בחקירה בגין ביצוע פשעי מלחמה באירועי ההשתלטות על המשט ב-2010. זו הפעם השנייה שהתובעת מגישה את החלטתה, זאת בעקבות ערעור על החלטתה הקודמת. בירושלים מעריכים כי מדובר בהחלטה סופית בנושא

צילום: דובר צה"ל, עריכה: ליאור קירשנר

(בווידאו: תיעוד ההשתלטות על משט המרמרה ב-2010)

התביעה בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגישה אתמול (חמישי) את החלטתה שלא לפתוח בחקירה נגד חיילי צה''ל בדבר ביצוע פשעי מלחמה באירועי ההשתלטות על משט המרמרה בשנת 2010. מדובר בהחלטה שניה של התובעת, פאטו בנסודה, שנמסרה בהתאם לדרישה של הרכב שופטים מיוחד, בעקבות ערעור על החלטה קודמת, ולפי ההערכה בירושלים, מדובר בהחלטה סופית.

הפנייה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוגשה על ידי מדינת איי קומורו כבר ב-2013. קומורו היא חברה בבית הבינלאומי, וספינת "המאווי מרמרה" הייתה רשומה בה ונשאה את דגלה בזמן המשט. התובעת פתחה בהליך של בדיקה מקדמית, והודיעה בנובמבר 2014 שהחליטה לסגור את הבדיקה מבלי לקיים חקירה.

לקריאה נוספת:
סוף לפרשה: בית המשפט בטורקיה סגר את תביעת קורבנות המרמרה
המרמרה לא תוביל יותר משטים לעזה, אבל עוד תחזור בגדול כמלון
נתניהו: "להסכם הפיוס יהיו השלכות חיוביות על הכלכלה"

תיעוד: לוחמי שייטת 13 משתלטים על ספינת המרמרה הטורקית. דובר צה"ל
מתוך תיעוד ההשתלטות על משט המרמרה ב-2010/דובר צה"ל

התובעת התייחסה לאפשרות שהועלתה, לפיה קיים בסיס להאמין שבוצעו פשעים במסגרת ההשתלטות על המרמרה, וקבעה כי הם אינם עומדים ברף החומרה המצדיק המשך עיסוק של בית הדין בנושא. ב-2015 הרכב מיוחד של שופטי בית הדין הורה לתובעת לבחון מחדש את ההחלטה, בעקבות ערעור של איי קומורו ופניותיהן של משפחות האזרחים הטורקים שנהרגו. השופטים טענו שנפלו "כשלים מהותיים" בהליך הבחינה ושהתובעת שגתה בניתוח מבחן החומרה של המעשים שמצדיקים פתיחה בחקירה.

כעת, לאחר ששקלה את הנושא מחדש בהתאם לדרישת השופטים, התובעת החליטה בשנית כי המצב אינו חמור דיו על מנת להצדיק פתיחה בחקירה. גורמים במשרד המשפטים בישראל העריכו כי ההחלטה היא סופית.

הספינה "מאווי מרמרה" שבה הביתה. רויטרס
מאווי מרמרה לאחר אירוע ההשתלטות. טורקיה, 2010/רויטרס

ישראל טענה כל העת כי מדובר באירוע שבו פעלו כוחותיה מתוך הגנה עצמית ובהתאם לחוק הבינלאומי. בנוסף טענה המדינה כי הוא נחקר על ידי ועדה בראשות שופט בית המשפט העליון בישראל בהשתתפות משקיפים בינלאומיים וכן על ידי ועדה של מזכ"ל האו"ם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully