וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה מחבקת את ישראל - ומזהירה מרוסיה: "ביטחונכם הידרדר"

רומן רייב

28.11.2017 / 16:45

בריאיון לוואלה! NEWS, תיאר שר החוץ יחסים חמים בין קייב לירושלים, וטען כי פוטין מנהל מלחמה נגד ארצו באמצעות שכירי חרב. לדבריו, הנוכחות של רוסיה בסוריה רק הרעה את המצב עבור ישראל. "כל עוד רוסיה נמצאת במזרח התיכון, לא יהיה פה שקט"

וידאו: גדעון צנטנר, CNN ורויטרס, סטילס: נועם מושקוביץ', עריכה: יוסי אלטר ושניר דבוש

ישראל היא מודל חיקוי עבור אוקראינה למרות התעמולה הרוסית המנסה לצייר אותה כמדינה המעודדת אנטישמיות – כך אומר שר החוץ של אוקראינה פבל קלימקין, בריאיון מקיף עם וואלה! NEWS, במהלך ביקורו בישראל. לדבריו, "אנחנו אוהבים את ישראל, אנחנו דומים לכם. שנינו נלחמים בעד הערכים שלנו ונגד התוקפנות".

השר תיאר את היחסים בין קייב לירושלים כטובים וקרובים מאי פעם. כשנשאל כיצד רואים באוקראינה את הפגישות התכופות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ואת התיאום הביטחוני בין המדינות, השיב: "ראש ממשלת ישראל קובע לעצמו עם מי הוא רוצה וצריך להיפגש".

הוא אמר כי הנוכחות של רוסיה מעבר לגבול לא שיפרה את רמת היציבות באזור. "לא רק שלא שיפרה, אלא דרדרה אותו", אמר קלימקין. "עכשיו ישראל מתמודדת עם איומים חדשים באזור. כל עוד רוסיה נמצאת במזרח התיכון, לא יהיה פה שקט".

ראיון עם שר החוץ האוקראיני פאבל קלימקין 26 בנובמבר 2017. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
מודע לחלקים בעייתים בהיסטוריה של אוקראינה. שר החוץ קלימקין בריאיון/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

קלימקין, חבר הקבינט הביטחוני של אוקראינה, אמר כי יש שיתוף פעולה ביטחוני עם ישראל. "אנחנו מרבים לשתף פעולה בהרבה תחומים", אמר. "שגריר אוקראינה וישראל בארצות הברית נפגשים כמעט פעם ביומיים כדי לתאם עמדות בינלאומיות. אנחנו משתפים פעולה הרבה בתחום ההומניטרי".

הוא סיפר כי שתי המדינות רוקמות יוזמה חדשה, הקשורה לאיתור נעדרים בשטח מלחמה. "אנחנו מתכוונים ברצינות להשתמש בניסיון הישראלי בשטח הכיבוש הרוסי שלנו. יהיו עוד הרבה יוזמות, הומניטריות בעיקר", אמר.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
טנקים של צבא אוקראינה בעיירה במזרח המדינה, פברואר 2017. רויטרס
טנקים של צבא אוקראינה במזרח המדינה/רויטרס

קלימקין נולד ברוסיה, ועבר לאוקראינה, אז רפובליקה סובייטית בברית המועצות, בשנות ה-70. מאז, עברה המדינה שורת תהפוכות, בניסיונה לבסס את עצמאותה ולהתנתק מרוחה של רוסיה השכנה.

ב-2014 אוקראינה עברה מהפכה, שלא התקבלה על ידי רוסיה. נשיא אוקראינה דאז, ויקטור ינוקוביץ', ברח לרוסיה, והנשיא החדש ויקטור פורושנקו הוא פרו-מערבי שמחזיק עסקי שוקולד ברוסיה.

בהמשך, סיפחה רוסיה את את חצי האי קרים ויצרה אנרכיה בחלקה המזרחי של אוקראינה בעזרת שליחים ותומכים בשטח, שבו רוב האוכלוסייה היא רוסית אתנית או פרו-רוסית. כבר שלוש שנים מתבצעת לחימה קשה במזרח המדינה, בזמן שחצי האי קרים, סופח לרוסיה ללא כדור אחד.

אנחנו יודעים שיש הרבה "יועצים" ו"עוזרים" ישראלים שנלחמים בצד האוקראיני במזרח המדינה. יש גם יועצים ישראלים באוקראינה?

"בוא נקרא להם מתנדבים", אמר בחיוך שר החוץ. "אני אפילו לא יכול לספור אותם. יש כאלה שהם ילדי אוקראינה ויש כאלה שלא. הם עוזרים לנו כי רואים את ערכים המשותפים שלנו, את רצון שלנו לחופש ודמוקרטיה".

האם יש סיכוי למלחמה ישירה בין רוסיה לאוקראינה?

"זה קורה כבר היום, במזרח אוקראינה. מי נלחם שם בצד הרוסי? אלו שכירי חרב, עם נשקים וטנקים רוסיים ומקבלים פקודות מקצינים רוסיים".

חצי האי קרים ומזרח אוקראינה יוחזרו יום אחד לאוקראינה?

"ללא ספק. האנשים שם לא חיים טוב. כמה זמן הם יכולים להמשיך לחיות תחת חוסר חופש וחרות, ללא חופש ביטוי? הם צריכים לעשות מהלך כדי לחזור לחופש. השטחים האלה יוחזרו, עדיף לרוסיה שיוחזרו מהר. זו העצה שלי לרוסיה".

הנפת כרזה על רקע פסל של לנין בעצרת פרו רוסית בדונייצק, אוקראינה, יוני 2014. AP
קרים סופח לרוסיה ב-2014. כרזה פרו-רוסית על פסל של לניין בדונייצק/AP

רבים סבורים שאוקראינה היום חוזרת קצת אחורה. האזרחים, בעידוד הממשל, מחזירים חזרה סמלים לאומיים, חלקם גורמים אנטישמיים ששיתפו פעולה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה.

לפעמים זה נראה שבאוקראינה עושים הכול כדי לעקוץ את רוסיה, ומוכנים להחזיר "גיבורים" שכדאי אולי שיישארו ברשימה השחורה של ההיסטוריה

"ישראל כתבה ובנתה את ההיסטוריה שלה לבד. לנו יש את ההיסטוריה שלנו שכל הזמן הייתה התערבות בהיסטוריה שלנו. במיוחד התערבות קומוניסטית ורוסית שאמרה שיש רק לבן ושחור ומי שלא איתם, הוא נגדם. הם הרבה פעמים שינו את ההיסטוריה. לנו יש את ההיסטוריה שלנו, עם האירועים ואנשים טובים ופחות ואנחנו צריכים לדבר על זה. לא הכל שחור ולבן בהיסטוריה. אבל אם יש לנו קטעים שחורים בהיסטוריה, אסור להסתיר את זה, צריך לדבר על זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully