וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטבח במסגד בסיני חשף את חולשת המודיעין המצרי מול דאעש

27.11.2017 / 7:00

שלוחת הארגון הקיצוני בחצי האי סיני הוציאה בשנים האחרונות פיגועים רבים נגד מטרות צבאיות ואזרחיות אך קהיר מתקשה לרסנה. גופי המודיעין בישראל נערכים ליום שבו יפנו פעילי דאעש את נשקם לגבול, ולתרחיש של מתקפת פתע משטח סיני

צלמים זמניים מורשים

משולש הגבולות ישראל-מצרים-רצועת עזה נראה אתמול (ראשון) שגרתי. משאיות עמוסות בסחורות נכנסו בזו אחר זו למעבר כרם שלום ומעל מוצב צבאי סמוך לגדר המערכת והחומות התנוסס דגל מצרים. זה יותר מעשור שצבא מצרים מתמודד עם טרוריסטים ברחבי חצי האי סיני. קצב טיפול הצבא במצב הושפע ישירות מהיקף הפיגועים באזור ומידת חומרתם. פיצוץ המסגד בסיני והרג יותר מ-300 אזרחים שלשום הוא מגה-פיגוע שמצביע על התפתחות הטרור בסיני ועל חולשת המערכת הביטחונית המצרית.

בשנת 2011 החליטה קהיר לצאת למבצע "נשר" נגד פעילי אנסאר בית אל-מקדס, ארגון טרור סוני שלימים נשבע אמונים לארגון "המדינה האסלאמית" וקיבל את הכינוי "דאעש - מחוז סיני". כבר אז היה ברור כי יהיה קשה לרשום הצלחות צבאיות מכיוון שחלקים גדולים מהאוכלוסייה הבדואית בסיני תומכת בהתקפות טרור נגד המשטר. חלק מהשבטים אירחו את אותם פעילי ג'יהאד עולמי שהגיעו לסיני ממדינות רחוקות ונתנו להם רוח גבית. בחלק מהמקרים מתוך השבטים עצמם יצא הדור הבא של המחבלים. סוג של נקמה מקומית במשטר המצרי שהזניח את סיני במשך עשרות שנים והתייחס אל חצי האי כחצר אחורית - וכן לתושבים הבדואים שעסקו בעיקר הברחות. החשש העיקרי של המשטר המצרי הוא מהתפשטות הטרור לקהיר ואלכסנדריה ופגיעה בהסכם השלום, אם יתגברו התקפות הטרור על ישראל.

לשם כך עיבה הצבא המצרי את כוחותיו ביבשה ובאוויר באזור סיני בתיאום עם ישראל ובכפוף לנספח הצבאי של הסכם השלום. אבטחת המחנות בסיני שודרגה, נבנו מוצבים ממוגנים מפני התקפות הטרור ותנועות הצבא המצרי על צירים אסטרטגיים השתנו ללא היכר. השיירות הממוגנות אמנם בלטו בשטח ונחשפו לעיני כל אך בפועל הרחיבו את יכולתן להגיב למתקפות טרור משולבות. בסמוך לגבול עם ישראל הוקמו תשתיות חשמל ומוצבים המוקפים בחומות גבוהות ומצלמות. קני הרובים של החיילים הופנו לעומק שטח סיני, מתוך הבנה ברורה כי אם תתפרץ התקפה היא תגיע מהצד המצרי.

לקריאה נוספת:
גורם ביטחוני: "מוכנים לשתף פעולה עם מצרים נגד הטרור"
הטבח הקטלני ביותר במצרים: א-סיסי לא מצליח לעצור את דאעש בסיני

גבול ישראל מצרים 26 בנובמבר 2017. אמיר בוחבוט
גבול ישראל-מצרים, היום/אמיר בוחבוט

צבא מצרים פרסם מעת לעת נתונים אודות התקפות יעילות נגד הטרור בסיני אך סרטונים שהעלו לאינטרנט אנשי המדינה האסלאמית לא הותירו מקום לספק. "מחוז סיני" לא נחלש אלא התחזק ואף שיפר את קטלניות הפיגועים. זאת, באמצעות היקף עצום של חומרי נפץ, אמצעי לחימה מתקדמים, כוח רתק ושיטות של פיקוד ושליטה שאת חלקן הביא מניסיון פעילי דאעש בעיראק ובסוריה. הארגון מונה בסיני מאות בודדות של פעילים ונוקט גישה מאוד שמרנית: ירידה למחתרת לתקופה ולאחריה יציאה בהפתעה לפיגוע גדול עם היקף הרוגים משמעותי. בחלק מהמקרים הוא חטף חיילים ובאחרים לקח שלל מהצבא.

בקהיר הבינו כי יש לקדם תכנית יצירתית כדי לטפל בשורש הבעיה והחלו להרוס מנהרות בציר פילדלפי - המחברות בין רפיח המצרית לרפיח הפלסטינית, בגבול עם עזה. בפועל מהוות המנהרות קרקע פורייה לפעילות טרור בשני הצדדים. במקביל לכך נציגי המשטר המצרי ניהלו שיח מתמשך עם ראשי השבטים הבדואים בסיני כדי לקדם פרויקטים שיביאו להרגעת השטח ובכך לגדוע את התמיכה בפעילי הטרור.

הפעילות המודיעינית בסיני הועמקה ובהתאמה, היקף התקיפות האוויריות של חיל האוויר המצרי. לבסוף, כצעד חריג ביותר החלה קהיר לקדם פיוס בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית כדי לחלץ את הממשלה בעזה ממשבר כלכלי חמור ולהשכין שקט ויציבות באזור; אך גם כדי לסייע במאבק נגד "מחוז סיני". הארגון הקיצוני קיבל עד לאחרונה תמיכה מחמאס, בין היתר בהעברת פעילים מרצועת עזה דרך המנהרות ללחימה בסיני, וכן מדריכי טרור, יועצים, אמצעי לחימה ותחמושת ואף הברחת פצועי הלחימה מסיני לבתי החולים ברצועת עזה.

עוד באותו נושא

305 נהרגו בפיגוע בסיני: "הילדים צרחו, כל מי שנשם נורה"

לכתבה המלאה
כרם שלום 26 בנובמבר 2017. אמיר בוחבוט
מעבר כרם שלום, היום/אמיר בוחבוט

ההשוואה בין היכולת של צה"ל למקד אש ומודיעין נגד טרור לזו של צבא מצרים בסיני מתבקשת. זאת, למרות ששטחו של חצי האי גדול פי כמה משטחה של ישראל - נתון שמקשה מאוד על פעולות צבאיות קלאסיות. צה"ל ושב"כ הצליחו בתחילת העשור הקודם לחבר באופן הולך ומתהדק בין מודיעין ממקורות שונים - אנושי, חזותי ומודיעין אותות - לאש המדויקת והזמינה מהאוויר ומהקרקע נגד פעילי טרור, שנעים ממקום למקום במהירות באזורים מורכבים וכן בשטחים בנויים.

לסגירת מעגלי האש בזמן אמת הייתה השפעה רבה במערכה נגד הטרור הפלסטיני. בישראל מעריכים כי הצבא המצרי יצליח לאתר לאורך זמן את חולשותיו של "מחוז סיני" ולפגוע בו. הדבר תלוי בעיקר במידת הרצון בקהיר ובהיקף המשאבים שתהיה מוכנה להשקיע במערכה, בדגש על שדרוג מערכי המודיעין בסיני. בזמן שקהיר עסוקה בלהגן על מתקנים רגישים וסמלי משטר בעורף המדינה, נראה שבתקופה הקרובה לא יתרחש שינוי בסדרי העדיפויות. עד אז על צה"ל וגופי המודיעין השונים להיערך לרגע שבו יחליט הארגון הרצחני להפנות את מרבית כוחו לגבול הישראלי, כולל תרחיש של הפתעה גמורה. במקרה כזה, גדר מערכת חזקה וגבוהה ככל שתהיה ומערכי האיסוף בגבול יהוו רק מכשול זמני.

זירת הפיגוע במסגד בחצי האי סיני, נובמבר 2017. רויטרס
זירת הפיגוע במסגד, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully