וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות ליצמן היא בלתי נמנעת – אך מוקדם להספיד את הממשלה

24.11.2017 / 1:08

בעוד חוק המרכולים, חוק הגיוס והתקציבים לישיבות נמצאים בהליכי חקיקה, לאף מפלגה חרדית אין אינטרס ללכת לבחירות. המהלך של ליצמן מזכיר לכולם מדוע מלכתחילה התנגדו החרדים לקחת חלק בממשלה ולהתמנות לתפקידי שרים

עריכת וידאו:ניר חן

ההתפטרות הצפויה של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה) מהממשלה אתמול (שישי) לא נפלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו כרעם ביום בהיר. במהלך השיחות הליליות בלשכתו, הבהיר ליצמן לנתניהו כי האדמו"ר מגור, מנהיגו הרוחני, עומד מאחורי הדרישה לבטל את כל העבודות בשבת ושום חלופה לא תתקבל. ליצמן עזב את החדר אחרי שעתיים ונתניהו נשאר לדון עם שריו הבכירים יריב לוין, זאב אלקין וחיים כץ. כולם הבינו שיהיה קשה לפתור את המשבר. בבוקר, ליצמן הגיע לאדמו"ר להתייעצות נוספת, ובסיום הפגישה הוא הורה לליצמן: תתפטר.

ההתפטרות כמעט בלתי נמנעת. התרחיש היחיד למנוע אותה הוא שנתניהו יבטל באופן גורף את עבודות הרכבת בשבת עוד קודם כניסתה, בשעה 16:00 אחר הצהריים. הסיכויים לכך קלושים. ההיתרים לעבודות בשבת הקרובה כבר ניתנו, ומדובר בעבודות חיוניות שדחייתן עלולה להוביל לנזק כלכלי עצום ופגיעה משמעותית בציבור הנוסעים בישראל.

ראש הממשלה מסר בצהריים כי הוא "מעריך מאוד את השר יעקב ליצמן ומקווה שלא יפרוש מהממשלה". בהודעה מטעמו נכתב כי "ראשי הסיעות הבהירו שאין בכוונתם לפרוש מן הקואליציה, מה שיאפשר לגבש פתרון מיטבי, ששומר גם על השבת וגם על צרכי הציבור לתחבורה בטוחה ורצופה. הממשלה הלאומית בראשות נתניהו, בהרכבה הנוכחי, היא הממשלה הטובה ביותר לעם ישראל בכל התחומים. ראש הממשלה פועל למציאת שביל הזהב שיאפשר את המשך כהונתה כממשלה חזקה ויציבה".

שר הבריאות וחבר הכנסת בסיעת יהדות התורה יעקב ליצמן. ראובן קסטרו
ליצמן/ראובן קסטרו

נתניהו גם למד על בשרו שביטול העבודות יקפיץ דרמטית את מספר המנדטים של יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. כך קרה בקיץ אשתקד, אחרי שביום שישי נתניהו נתן הוראה דומה על עבודות רכבת שהיו אמורות להתקיים באותה שבת. לפיד המריא בסקרים, הליכוד צנח.

עם זאת, מוקדם להספיד את הממשלה הנוכחית. יהדות התורה מורכבת משתי סיעות, "דגל התורה" הליטאית שבה חברים שלושה חברי כנסת - משה גפני, אורי מקלב ויעקב אשר - ו"אגודת ישראל" החסידית שבה חברים ארבעה חברי כנסת - ליצמן, ישראל אייכלר, מנחם אליעזר מוזס ומאיר פרוש. כל אחד מהם כפוף לאדמו"ר או רב אחר. ההחלטה של ליצמן להתפטר אינה ההחלטה של כולם. גם ליצמן עצמו נשאר בינתיים בקואליציה, ולא יוצא ממנה.

בשבוע האחרון נמנעו אריה דרעי ומשה גפני, שני הקולות הדומיננטים ביותר במפלגות החרדיות, להתייצב לצדו של ליצמן במאבק מול נתניהו נגד עבודות בשבת הקרובה. הם טענו שיש צורך להתמקד בקידום החקיקה שתביא לפתרון טווח ארוך ולא להילחם על שבת ספציפית. ההערכה היא שהם יישארו בעמדתם גם עכשיו. דרעי יתקשה יותר ללכת אחרי ליצמן, משום שהתפטרותו זורקת אותו כמעט החוצה מהחיים הפוליטיים, שהרי הוא התפטר בשנה האחרונה מתפקידו כחבר כנסת.

גורם בקואליציה מעלה תרחיש נוסף ולפיו אחרי ההתפטרות של ליצמן בתחילת שבוע, יחל עמו ועם שאר חבריו החרדים משא ומתן להפסקת עבודות רכבת בשבת תוך קידום החקיקה. כשיסתיים הליך החקיקה, יוכל ליצמן לשוב לכהן כשר הבריאות בממשלה הנוכחית. בסביבתו של ליצמן דחו אפשרות זו בתוקף.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
אריה דרעי. ראובן קסטרו
יתקשה להמשיך ולתמוך בליצמן. דרעי/ראובן קסטרו

אף אחד מהחרדים לא רוצה בחירות. חוק הגיוס, חוק המרכולים והתקציבים לישיבות הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה של משימות שיושבות לפתחן של המפלגות החרדיות בשנה הקרובה. המוקש העיקרי מבחינתו של נתניהו הוא הרבנים. החשש העיקרי שעלה בליכוד בשבוע האחרון הוא שהתפטרות של ליצמן תוביל תגובת שרשרת של חבריו החרדים. הם יראו את ליצמן מגיב על חילול שבת, תהו גורמים בקואליציה, והם ישתקו? הם יהיו חייבים לעשות משהו, ואם לא הם, הרבנים או הציבור ילחץ אותם. כמו בפרשת מתווה הכותל.

במשך שנים נמנעה יהדות התורה מלקחת תפקיד שר בממשלה. ההסבר היחיד שנתנו חבריה הוא ששרים לוקחים חלק באחראיות המיניסטריאלית של החלטות הממשלה ולעתים רבות זה יוצר התנגשות מיותרת. בעקבות עתירה של יש עתיד לבג"ץ לפני שנתיים, כפו השופטים את המינוי הראשון על ליצמן שהיה עד אז בתפקיד סגן שר. היום, שנתיים אחרי, ליצמן צפוי להתפטר מתפקידו במהלך חריג שיסביר את ההתנגדות הזו באופן מוחשי.

(עדכון ראשון: 14:33)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully