וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יתד נאמן" פרסם את השטרות החדשים - ללא פרצופי הנשים

23.11.2017 / 0:25

העיתון המזוהה עם סיעת דגל התורה הליטאית, שבה חבר גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הסיר מהדיווח על השטרות החדשים את תמונותיהן של רחל המשוררת ולאה גולדברג. מנכ"ל עמותת חדו"ש: "אבסורד"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוגמת השטר החדש של 20 שקלים ללא תמונתה של רחל המשוררת/מערכת וואלה!, צילום מסך

קוראי העיתון החרדי "יתד נאמן" נחשפו אתמול (חמישי) לשטרות הכסף החדשים בערך של 20 ומאה שקלים שהנפיק בנק ישראל, אך בגרסה שונה מזו שמרבית אזרחי ישראל נחשפו אליה. בידיעה שפורסמה בעיתון, המייצג את סיעת דגל התורה הליטאית בכנסת, שבין חבריה גם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, לא הופיעו על השטרות הדיוקנאות של המשוררות רחל ולאה גולדברג. בעיתון פרסמו בכוונה את הצד שבו אין דיוקנאות, ובטקסט התעלמו לחלוטין מקיומן.

זו אינה הפעם הראשונה שהעיתון מתעלם מכך. בחודש פברואר דיווח העיתון על כך ש"בקרוב: בנק ישראל יחליף את שטרות ה-20 וה-100 שקל" - אך גם בידיעה הזו לא נכתב מילה על הדמויות שיופיעו על השטרות. ביום שישי האחרון פרסם העיתון ידיעה נוספת תחת הכותרת "בעוד שבוע: השטרות החדשים של 20 ו-100 שקלים". אך, שוב בלי אף מילה על הדיוקנאות שיתנוססו עליהם.

בידיעה שפורסמה אתמול נכתב בין היתר כי "השטרות החדשים, ככל שטרות הסדרה החדשה, מציגים סטנדרטים מתקדמים של ביטחון, חדשנות ונגישות ומשולבים בהם מגוון סימני ביטחון נגד זיופים". בכותרת הובאו דבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לפיהם הוא "מחכה לשטרות של חכמי ספרד שיצאו בסדרה הבאה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיוקנה של רחל המשוררת על גבי השטר החדש של 20 שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דוגמת השטר החדש של מאה שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דיוקנה של לאה גולדברג על גבי השטר החדש של מאה שקלים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעיתונות החרדית נמנעים מפרסום תמונות נשים או גוף חשוף, גם של גברים. כשהצורך בכל זאת גובר על העיקרון, למשל בתמונה המצורפת לידיעה חדשותית או במודעות שיווקיות, נמצאים פתרונות מגוונים, ובהם "עריכת התמונה" מחדש – כך שהקורא אינו מבחין בדבר. כך במקרה הזה, כשהעיתון העדיף להתעלם מדמויות הנשים, הוא פרסם רק את הצד שבו אין דיוקנאות. בעקבות חדירת הרשתות החברתיות לחברה החרדית, מוצאים "התיקונים" הנערכים בתמונות את דרכם לקבוצות הווטסאפ החרדיות, ואף הופכים לרוב לוויראליים ברשת.

היומונים בעיתונות החרדית, ובהם "יתד-נאמן", הם ממסדיים ונוקטים בקו שמרני יותר משאר העיתונים שמובילים קו עצמאי יותר. יחד עם זאת, גם בעיתונים כאלה, בתוכה גם אלה היוצאים לאור מדי סוף שבוע, נהוג לא לפרסם תמונות נשים ועור חשוף. המקום היחיד שבו נפרצה הגדר הוא זירת האינטרנט החרדי, שם בחלק מהאתרים מקובל לפרסם תמונות נשים.

"האבסורד שבהצגת השטרות החדשים בביטאונו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני הוא כפול", אמר הרב עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון. לדבריו, "בניגוד לשאר אמצעי התקשורת, 'יתד נאמן' מציג את השטרות ללא דמותן של המשוררות רחל ולאה גולדברג כחלק ממדיניותו העקבית להגן על קוראיו מפני יצר הרע שבראיית פניה של אישה. הדיווח על השטרות החדשים הוא אך דוגמה נוספת לקיצוניות הדתית המאפיינת את החוגים החרדיים אותה מייצג גפני ועיתונו, ועד כמה מוצדק רצונו של רוב הציבור לראות אותם מחוץ לממשלות ישראל".

(עדכון ראשון: 18:25)

בלי רחל ולאה גולדברג: כך סיפר העיתון החרדי לקוראיו על השטרות החדשים. -, מערכת וואלה! NEWS
הידיעה ב"יתד נאמן" על השטרות החדשים, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, -

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully