וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"קצב מבוסניה" נשלח למאסר עולם בגין פשעים נגד האנושות

22.11.2017 / 13:00

הטריבונל שהוקם לאחר מלחמות יוגוסלביה הרשיע את רטקו מלאדיץ', מפקד הכוחות הסרביים בבוסניה, באחריות לטבח סרברניצה, שבו נרצחו 8,000 גברים ונערים מוסלמים, ולמצור על סרייבו. "הוא התגלמות הרוע"

צילום: רויטרס

בית הדין המיוחד לפשעי מלחמה ביוגוסלביה לשעבר הרשיע היום (רביעי) את רטקו מלאדיץ', מפקד הכוחות הסרביים בבוסניה לשעבר ברצח עם ובפשעים נגד האנושות ונשלח למאסר עולם. זאת בשל חלקו של הגנרל לשעבר בן ה-74 בטבח סרברניצה והמצור על סרייבו בזמן המלחמה בין 1992 ל-1995.

מלאדיץ' הורשע בעשרה מתוך 11 סעיפים והכחיש את כל המיוחס לו, והוא סולק מהדיון אחרי שהתפרץ לדברי השופט. במהלך הקראת גזר הדין, הופסק הדיון מאחר שמלאדיץ' לא חש בטוב ועבר בדיקות לחץ דם. הוא צפוי לערער על עונשו.

טבח סרברניצה - שבו נרצחו 8,000 גברים ונערים מוסלמים - היה האכזרי ביותר על אדמת אירופה מאז מלחמת העולם השנייה. מלאדיץ' נמצא אחראי למצור על סרייבו, שבמהלכו נהרגו 11 אלף אזרחים מהפגזות ומאש צלפים, במשך 43 חודשים.

"הפשעים שבוצעו הם בין המחרידים ביותר שידע המין האנושי, והם כוללים רצח עם והשמדה, שהם פשעים נגד האנושות", הקריא נשיא ההרכב אלפונס אוריה במהלך הפסיקה. "רבים מהגברים והילדים ספגו קללות, עלבונות, איומים ואולצו לשיר שירים סרביים והוכו בזמן שהמתינו להוצאתם להורג".

לקריאה נוספת בנושא
מלאדיץ' התייצב בבית הדין בהאג: "אני חולה מאוד"
ניצולת הטבח: "שמחה שחייתי לראות מעצר מלאדיץ'"

בית הדין המיוחד לפשעי מלחמה ביוגוסלביה הרשיע את רטקו מלאדיץ' בפשעים נגד האנושות 22 בנובמבר 2017. AP
עבר בדיקת לחץ דם במהלך האירוע. מלאדיץ'/AP

בפסיקתו קבע הטריבונל המיוחד כי מלאדיץ' היה אחראי לרדיפה, השמדה ורצח תושבים בבוסניה וכי "התכוון להכחיד את אוכלוסייתה המוסלמית של סרברניצה". עוד פסק בית הדין כי הייתה לגנרל הסרבי "תרומה משמעותית" לרצח העם שבוצע בעיר בשנת 1995 וכי היה מעורב "באופן אישי" בהפגזתה של סרייבו.

נציב זכויות האדם של האו"ם אמר כי העונש הוא מסר לאלו המבצעים פשעים שכאלו, "שהם לא יימלטו מהצדק, לא משנה כמה חזקים הם היו ולא משנה כמה זמן זה יימשך". לדבריו, מלאדיץ' הוא "התגלמות הרוע" והרשעתו היא "התגלמות הצדק הבינלאומי".

ראשת ממשלת סרביה, אנה ברנאביץ', קראה להשאיר את העבר מאחור אחרי ההחלטה. "אנחנו צריכים לשאת עינינו לעתיד וסוף-סוף להעניק יציבות לארצנו", מסרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אישה מגיבה בשמחה לאחר החלטת בית הדין המיוחד לפשעי מלחמה ביוגוסלביה אשר הרשיע את רטקו מלאדיץ' בפשעים נגד האנושות 22 בנובמבר 2017. רויטרס
חגיגות שמחה לאחר העונש שהוטל על מלאדיץ', היום/רויטרס

סרברניצה, הסמוכה לגבול המזרחי של בוסניה עם סרביה, הוגדרה "אזור בטוח" על ידי האו"ם וזכתה להגנה מצומצמת של משקיפי האו"ם. עם זאת, הם נכנעו במהירות הם הסתערות הכוחות בפיקודו של מלאדיץ' על העיירה ב-11 ביולי 1995. המשקיפים ההולנדים עמדו מנגד חסרי אונים, כשהכוחות הסרביים הפרידו את הגברים ואת הילדים מהנשים, ואז שלחו אותם מעבר לטווח הראיה שלהם באוטובוסים או הצעידו אותם כדי לירות בהם.

מלאדיץ' השזוף והחסון תועד במחנה פליטים בסרברניצה יום למחר. "הוא נתן שוקולדים וממתקים לילדים, בזמן שהמצלמות היו במקום, וסיפר לנו ששום דבר לא יקרה לנו ואין לנו סיבה לפחד", נזכרה מונירה סובסיץ', חברת הארגון "אימהות סרברניצה".

"אחרי שהמצלמות יצאו, הוא נתן הוראה להרוג את כל מי שניתן, לאנוס את מי שניתן לאנוס ולבסוף הורה להרחיק את כולנו מסרברניצה, כך שהיא תוכל להפוך "לעיר נקייה", סיפרה לרויטרס.

שרידיהם של בנה נרמין ושל בעלה הילמו נמצאו בקבר אחים על ידי פעילים של הארגון "הנציבות הבינלאומית לאיתור נעדרים". הארגון זיהה כ-6,900 שרידים של קורבנות הטבח דרך בדיקות דנ"א.

אתר זיכרון לטבח סרברניצה, סרביה, מרץ 2015. רויטרס
אתר זיכרון לקורבנות טבח סרברניצה/רויטרס

עורכי דינו של מלאדיץ' טענו כי האחריות שלו לרצח ולטיהור האתני שבוצע על ידי הכוחות הסרביים והמיליציות מעולם לא בוסס מעבר לספק סביר, ולכן אין להטיל עליו יותר מ-15 שנות מאסר.

מלאדיץ', שכונה "הקצב מבוסניה" על ידי אויביו, נחשב עדיין לגיבור לאומי על ידי חלק מהסרבים בזכות הכיבוש המהיר של 70% משטחה של בוסניה אחרי התקוממות הסרבים נגד פרישת הקרואטים והבוסנים מיוגוסלביה.

התביעה טענה כי המטרה הסופית של מלאדיץ', של המנהיג הפוליטי של הסרבים הבוסנים רדובן קרזדיץ' ושל נשיא סרביה סלודובן מילושביץ' הייתה לטהר את בוסניה מכל מי שלא סרבים ולהקים את "סרביה הגדולה" על חורבותיה של יוגוסלביה הפדרלית.

(עדכון ראשון: 11:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully