וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "לא נתקלתי בסאדאת פלסטיני"; הרצוג: "צריך גם בגין ישראלי"

21.11.2017 / 17:40

ראש הממשלה נשא דברים בישיבת המליאה לציון 40 שנה לביקור נשיא מצרים. לדבריו, הוא לא נתקל עדין במנהיג פלסטיני שמוכן היה להכיר בישראל כפי שסאדאת עשה. יו"ר האופוזיציה השיב בנאומו: "אם היית עומד במקום בגין - ספק אם היה לך האומץ לחתום על ההסכם"

צילום: ערוץ הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא הערב (שלישי) דברים במליאת הכנסת לציון 40 שנה לביקור נשיא מצרים אנואר סאדאת. בנאומו, טען כי עדיין לא פגש "סאדאת פלסטיני" שתהיה הזדמנות להתחיל עמו תהליך שלום מתוך הכרה בקיומה של מדינת ישראל.

"במזרח התיכון כורתים בריתות עם החזק, לא עם החלש. סאדאת אמר: 'באתי לעשות שלום עם מנהיג חזק'. גם הוא השתכנע שישראל היא בעלת כוח רב", אמר. "חייבים להיות מספיק חזקים תמיד כדי שלא יהיה שום פקפוק לפרמננטיות של הקיום שלנו. שכנינו הפלסטינים מסרבים להכיר בזכות קיומה של ישראל, עוד לא נתקלתי בסאדאת פלסטיני שהכריז על רצונו בקץ הסכסוך, יכיר במדינת ישראל בגבולות כלשהם ובזכות לביטחון ולשלום".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ירושלים 7 בנובמבר 2017. רויטרס
נתניהו/רויטרס

עוד אמר נתניהו, כי "היום, ארבעה עשורים אחרי הביקור, חלקים גדולים מהעולם הערבי מבינים היטב לא רק את מה שהתרחש פה לפני 40 שנה, אלא את מה שיכול להתרחש פה, בזכות השינויים שמתרחשים באזור". לדבריו, "מדינות רבות יודעות שהאיום על המזרח התיכון אינו נובע מישראל, אלא להפך – היא הגורם המתון האחראי וגם התקיף שנאבק יחד איתם באיום זה. האיום הגדול לאזור נובע מהאסלאם הקיצוני והאלים, שמונהג על ידי איראן מצד אחד ודאעש מצד שני. שרומס כל מה שבדרכו.

"סאדאת עצמו נפל קורבן לקנאות אסלאמיסטית זו. הרצח שלו המם את העולם. ועם זאת, השלום נשאר עומד איתן על תלו. השלום עם מצרים ידע עליות ומורדות, אבל הוא צלח את כל המהמורות, בתקופת מובארק ולאחר מכן. בשנים האחרונות, יחסינו עם מצרים תחת הנהגת א-סיסי, זוכה לעדנה. אנחנו מקיימים ערוצי קשר פתוחים שחיוניים לביטחון ישראל ולביטחונה של מצרים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
יצחק בוז'י הרצוג בריאיון לוואלה טוק עם יעקב אילון 30.317. צילום: ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
הרצוג/ראובן קסטרו, צילום: ראובן קסטרו

מיד אחרי ראש הממשלה, עלה לדבר יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג והשיב לו. "שמחתי לשמוע את דבריך על חשיבותו ויציבותו של הסכם השלום. לא צריך רק סאדאת פלסטיני צריך גם בגין ישראלי", אמר. "יש המעידים, גם היום, שלפני ארבעה עשורים, מכובדי ראש הממשלה, התנגדת להסכם השלום עם מצרים והבעת עמדתך בגלוי כנגדו. כבר אמרתי לפני שבועיים כאן במליאה – לו אתה היית ניצב במקומו של מנחם בגין, ספק בעיני אם היית אתה מגלה את אותו אומץ לב שגילה אז. לכן – נותר לנו רק לקוות שההזדמנות לא תחמוק, שהדלתות לא תסגרנה ושלא נחמיץ את ההזדמנות עד שאנו נקבל את הגה המדינה לידינו ונוביל מהלך כזה באחריות, בנחישות ובאומץ".

עוד הוסיף: "הסוגיה הפלסטינית לא תיעלם אם תתעלם. סאדאת, בדבריו, אמר כאן משפט שמהדהד מאז ארבעים שנה: 'בכל הכנות אומר לכם, לא ייתכן שהשלום יושג בלי הפלסטינים'. היום מסביבנו מנהיגים ערביים צעירים ונחושים, המוכנים לקחת אחריות אזורית למהלך לשלום מול הפלסטינים. היום, יורשו של הנשיא סאדאת, הנשיא המצרי עבד אל-פתח אל-סיסי, המיוצג כאן בכבוד רב על ידי שגרירו בישראל, הוא מנהיג אמיץ ומפוכח, המושיט לנו יד לשלום והוא שאל אותך – הן בראיונותיו בגלוי והן בחדר סגור בנוכחותי – האם בחלוף ארבעים שנה לאותו צעד היסטורי אתה מוכן ללכת לשלום? הוא דיבר מן הלב, הוא אמיץ והוא וחבריו מוכנים למהלך".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, טקס לציון עשור למלחמת לבנון השנייה, הכנסת. 19 ביולי 2016. נועם מושקוביץ
אדלשטיין/נועם מושקוביץ

גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נשא דברים בישיבת המליאה, ואמר כי "בין מנהיגי ישראל ומצרים נחתם שלום, אבל האם שורר שלום גם בין האזרחים? ממשלות ישראל ומצרים משתפות פעול,ה אבל התשובה היא שאחרי 40 שנה, האזרחים עדיין לא". הוא קרא: "בואו נשאף לכופף עוד קצת את החרם והלרחיב את תחומי הפיוס מהממשלה לציבור, מהמנהיגים לעם. אין סיבה שלא נעמיק את שיתופי הפעולה בינינו. מה שהיה לא צריך להיות מה שיהיה. ידינו עדיין מושטת לשלום לכל שכנותינו, מזמין את ראשי הפרלמנרט ממדינות ערב להגיע לנאום בכנסת. מי שירצה, ימצא את דלתות המשכן פתוחות לרווחה. מביקור כזה אף אחד לא יפסיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully