וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביוב מג'סר א-זרקא זורם לנחל תנינים: "אין לנו כסף לטפל בכל הבעיות"

19.11.2017 / 17:30

ראש המועצה מוראד עמאש אמר כי אף תאגיד מים לא מוכן לקחת על עצמו את הטיפול ביישובו. השבוע יחנוך ראש הממשלה נתניהו תחנת משטרה חדשה ביישוב, שבעיות התשתית שלו הפכו למפגע יומיומי

צלמים זמניים מורשים

הביוב של ג'סר א-זרקא זורם לנחל תנינים, וממנו לים. הרשויות יודעות, אבל פתרון קבע לבעיה - אין. ביום שישי, במהלך עבודות תשתית, פגע טרקטור של קבלן בקו סניקה סמוך לאולם הספורט החדש של היישוב וכמויות גדולות של ביוב זרמו לנחל. בשל כך הודיעה אתמול (שבת) רשות הטבע והגנים על סגירת מסלול נחל תנינים למטיילים. אתר הנחל התנינים שאותו מנהלת הרשות נותר פתוח ומאות בילו בו בחיק הטבע. מהמועצה המקומית הודיעו כי הקבלן תיקן את התקלה עוד בערב שבת.

אולם, אתמול בביקורת שערכו בכפר כוננים של המשרד להגנת הסביבה ושל איגוד ערים להגנת הסביבה שרון-כרמל, התגלה כי הביוב של ג'סר א-זרקא ממשיך לזרום למי התהום, לנחל ולים. אנשי האיגוד טוענים כי מדובר בשגרה, וידעו היכן לחפש את הזיהום. בסמוך לשפך הנחל לים ניתן לראות אשפה וגרוטאות שנסחפו לים והמומחים הצביעו על צבעם העכור של המים כעל אינדיקציה לביוב שהתערבב במי הנחל הזכים המגיעים מאזור מרמות מנשה, בין דליה לבין עין השופט.

"הביוב של ג'סר א-זרקא גולש כל יום, כל היום", אמר גורם שהיה בשטח. כך גם מעיד תושב השכונה המערבית חסן ג'והר, שביתו נושק לשטח הפתוח. "כל הזמן זה ככה", הוא מאשר, "כל הזמן סתימה בביוב. לא פותחים. כל הריח בבית. זה מפריע לאנשים לא רק לי". לשאלה אם התלונן על המצב השיב ג'והר בחיוב אך הוסיף כי נציגי הרשויות: "באים, מסתכלים והולכים". לדברי גורם באחת הרשויות המכיר את הבעיות באזור "לא יהיה לזה סוף עד שהמדינה תיקח את זה על עצמה". הגורם, שנאסר עליו להתראיין, הוסיף כי "לבד הם לא יצליחו לפתור את הבעיות. לא רק בנושאים הסביבתיים. בהכול".

ביוב זורם לים מג'יסר א זרקא 18 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
זרימת הביוב לים באזור ג'סר א-זרקא, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

במרחק של כ-500 מטרים מצחנת גלישת הביוב שמלווה את חיי היומיום בביתו של ג'והר ביישוב העני בישראל, ינאם ביום שלישי ראש הממשלה בנימין נתניהו - המתגורר ביישוב הצמוד, העשיר בארץ, קיסריה. נתניהו יגיע לג'סר א-זרקא דרך האוויר, כדי לחנוך מבנה תחנת משטרה בן שתי קומות, שבו יש אפילו מעלית, הראשונה בכפר. זהו מפגן כוח ליכולת של המדינה לפתור גם בעיות של שנים בתוך פחות מ-30 יום, כשהיא נחושה לעשות זאת.

מדובר בביקור היסטורי בכפר שמעולם לא ביקר בו ראש ממשלה ישראלי. למעשה, לא ביקר במקום ראש מדינה כלל מאז סתיו 1898 – אז הגיע קיסר גרמניה וילהלם השני, ובחן את הגשר שנבנה במיוחד לאירוע על נחל תנינים. הגשר, זיכה את הכפר בשמו – זרקא הוא שמו של נחל תנינים בערבית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

נתניהו יבקר בג'סר א-זרקא מבלי לראות את הרחובות

ראש המועצה המקומית ג'סר א-זרקא השייח מוראד עמאש טען שגלישת הביוב בסוף השבוע האחרון הייתה בכל זאת קשורה לתאונת העבודה באולם הספורט ביישוב וכי עד מוצאי שבת היא כבר נחסמה, למרות שהודה כי היא יצרה כבר "אגם" קטן סביב הנקודה שממנה זרמו השפכים. עמאש הודה כי הוא קצת נבוך מההתעסקות בכך ערב הביקור ההיסטורי של נתניהו.

לדבריו, היה רוצה לקבל את פניו של ראש הממשלה השכן בלי מפגעים סביבתיים. "אכן יש בעיה", אמר, "אבל אנחנו כל הזמן מטפלים בה למרות שאין לנו כסף לטפל בכל הבעיות". הוא הוסיף כי פנה לרשות המים ולמשרד הפנים בבקשה שיסייעו. "תזכור שאף תאגיד מים וביוב לא רוצה את היישוב ג'סר א-זרקא. תאגיד 'מי חדרה' ותאגיד 'מי עירון' סירבו לקלוט אותנו. חד וחלק", אמר.

הרבה ביוב זרם בנחל תנינים מאז שביקר במקום הקיסר הגרמני, ולא הרבה השתנה בג'סר א-זרקא. ראש הממשלה לא יוכל להתרשם מקרוב ובאופן בלתי אמצעי מהזנחת הביוב ומהזנחת המדינה את הכפר במשך כמעט 70 השנה מאז הקמתה. בתחנת המשטרה החדשה והממורקת משלימים את ההכנות באזור הסטרילי שבו ינאם נתניהו באזני מוזמנים בלבד. את דרכו על הקרקע ממנחת המסוקים המאולתר יעשה נתניהו ברכב משוריין עם חלונות מושחרים ובדרך הקצרה ביותר, כך שלא יעבור בשכונות המגורים.

ביוב זורם לים מג'יסר א זרקא 18 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
בור הביוב שעלה על גדותיו בג'סר א-זרקא בסוף השבוע/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט
תחנת המשטרה החדשה בג'יסר א זרקא 18 בנובמבר 2017. ללא קרדיט, מערכת וואלה! NEWS
ביקור ראשון של ראש ממשלה. תחנת המשטרה החדשה שתיחנך השבוע בג'סר א-זרקא/מערכת וואלה! NEWS, ללא קרדיט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully