וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיש שרוצה לכבוש את ת"א מחולדאי: "אנחנו כמו טראמפ נגד קלינטון"

18.11.2017 / 16:30

הוא נולד בדרום העיר, חובב אופנת עילית, סלב מקומי בהתהוות ולא מוכן לדבר על הגיל שלו: יאיר צברי כבר יצא למרוץ על העיר. מצוקת החנייה? "נבטל את האדום-לבן על המדרכה". משבר הזרים? "נחזיר אותם למולדתם". חולדאי? "מתנהג כמו ארדואן. זמן למסיבת פרידה"

צלמים זמניים מורשים

בעוד שנה, יחגוג ראש עיריית תל אביב רון חולדאי 20 שנה בתפקידו - בעיצומן של הבחירות המוניציפליות. עם התפתחות העיר בשני העשורים האחרונים, העירייה לא ידעה טלטלות משמעותיות: חבר הכנסת לשעבר והעיתונאי ניצן הורביץ לא הצליח להשתחל לתפקיד, וגם השמועות על ריצה של השר לשעבר גדעון סער, ח"כ שלי יחימוביץ' או אלוף במיל' נעם תיבון לא הרעידו את אמות הספים. ואולם, מתחת לפני השטח, כבר שנתיים שאיש עסקים אנונימי מנהל קמפיין נחוש כדי להיות האיש שיירש את כסאו של חולדאי.

לא קשה לפספס את המודעות לפרסומו של יאיר צברי: דמות צבעונית במיוחד, שבלי עצם בלשון מתעקש על קו מנהיגות הריאליטי ולצאת בגלוי נגד הפוליטיקלי קורקט. הוא כבר רכש שטחי פרסום בשלטי חוצות, בעיתונים, על תחבורה ציבורית וב"דוחות" שמונחים על מכוניות וקוראים לפתרון מצוקת החנייה בעיר. צברי, או "יאיר ראש העיר" כפי שמכנים אותו חבריו, מאמין שהוא הולך לעשות את הבלתי אפשרי.

עוד בוואלה! NEWS:

יאיר צברי רץ לראשות עיריית תל אביב 12 בנובמר 2017. ראובן קסטרו
לא רק סאטירה מוניציפלית. יאיר צברי/ראובן קסטרו

מי שרואה את המודעות הגרנדיוזיות עלול לחשוב שמדובר בסאטירה מוניציפאלית, אבל צברי רציני מאוד בכוונותיו. לדבריו, עד כה השקיע בפרסום כשני מיליון שקל - וזו רק ההתחלה. הבטחות הבחירות מתמקדות ב"ביטול האדום-לבן" ובסימון מחדש של מדרכות העיר כדי לתקן את מצוקת החנייה שגרם, לדבריו, חולדאי; יצירת תו חנייה משותף לתושבי העיר ללא חלוקה לשכונות; פיזור הנתינים הזרים מדרום העיר וביטול מיזם "אוטותל" להשכרת רכבים.

לכאורה נשמע לא ריאלי ומופרך, אבל הסקרנים כבר מתחילים להתקבץ. עמוד הפייסבוק של צברי עומד על 43 אלף לייקים - ממש כמו זה של חולדאי. בין התגובות יש מי שמקווים לשינוי אמיתי - וגם מי שחושבים שצברי הוא עוד קוריוז הזוי.

צברי, נשוי עם שלושה ילדים ובשנות ה-60 המאוחרות לחייו, מתעקש לחמוק מלדבר על גילו ומתגורר ברחוב אד"ם הכהן שבשכונת הצפון הישן בעיר. הוא החל את דרכו בעולם העסקים בייבוא בעלי חיים לישראל ולחנויות חיות, ובהמשך ייסד את פארק "הצפארי" בתל אביב שנסגר בימים אלה. כיום, הוא עוסק בנדל"ן בלונדון שבבריטניה ובוורשה שבפולין.

את הצפארי הקים לאחר שקיבל את אישורו מראש העירייה דאז שלמה להט (צ'יץ'). המחשבה על הפארק, שצפוי להיסגר מאחר שחברת גני יהושע החליטה שלא לחדש את הזיכיון להפעלתו, מעוררת בו זעם על חולדאי שלא מתערב בכך. "צ'יץ מאוד חיבב אותי ונתן לי את ברכת הדרך. הקמתי פארק ציפורים ב-25 דונם ואחרי כמה שנים מכרתי אותו לחברי הטוב, סמי יחיא, הבעלים של הלונה פארק. היום אני קורא בעיתונים שהולכים לסגור אותו", סיפר. "איך ראש העיר נותן לדבר כזה לקרות? מדובר במיזם חינוכי שבזמנו שולמית אלוני המליצה לכל בתי הספר וגני הילדים. חולדאי רק מחפש את האגו שלו, שום דבר לא מעניין אותו. הוא לא רואה אנשים. הוא חושב שהוא בעל הבית של המדינה".

נעליים של גוצ'י, קולות משוק הכרמל

אנחנו נפגשים בבניין העירייה. את הלבוש המחויט שבו הוא מתהדר, הוא לא נותן לאיש לפספס: "את רואה? הנעליים זה ארמני, החולצה זה גוצ'י, הז'קט זה בוס. אני אוהב אופנה, אני אוהב להתלבש יפה, אני לא מתבייש בזה. כשהייתי ילד לא יכולתי, עכשיו אני יכול". הכניסה לבניין העירייה היא מופע כשלעצמו, כשהוא מברך את העובדים וקורא להם להצביע לו, קומות אחדות מתחת למשרדו של חולדאי.

"תראי כמה אוהבים אותי העובדים. חולדאי יורד במדרגות ואפילו שלום לא אומר להם. גם מה זה הדבר הזה שבעירייה הפסיקו עם קבלת הקהל והכול עם תורים מוזמנים? מה עושים אנשים מבוגרים?", הוא נזכר פתאום, כשאנחנו חולפים על פני עמדות קבלת השירות, שעברו לקבל קהל על פי תורים מוזמנים מראש בלבד, וללא תור לא ניתן לגשת לעמדות השירות.

מנהלי המחלקות שואלים אותו לשלומו, והוא משיב בקביעות: "אל תשכחו לבחור בי". עובדת נוספת חולפת על פניו והוא אומר לה: "תבחרי בי, אל תשכחי אותי". היא משיבה: "אבל אני גרה בחולון", והוא עונה בייאוש: "טוב, נו, אז תגידי לחברים שלך לבחור בי". ממרחק מזהים אותו שני בעלי עסקים בשוק הכרמל שהגיעו לעירייה. "מה קורה, יאיר ראש העיר?", הם שואלים, והוא מתרצה: "את רואה כמה מכירים אותי?".

רון חולדאי בוועידת הנדל"ן של גלובס תל אביב 26.2.2017. ראובן קסטרו
"מחפש רק את האגו, שום דבר לא מעניין אותו". חולדאי/ראובן קסטרו

האם הם באמת יבחרו בו? מבחינתם, התשובה היא חד משמעית. "חולדאי רצה לעשות משוק הכרמל קניון, עוד מתחם, כמו שרונה שנכשל אבל התקשורת התנפלה עליו. שוק צריך להיות אותנטי", אמרו. "יאיר הוא מוסד תל אביבי. כולם מכירים אותו, אנחנו נתקרב לבחירות ואז נעשה המון רעש בשבילו, אנחנו הרמנו את חולדאי ועכשיו נרים אותו".

צברי הוא תל-אביבי שורשי. נולד למשפחה ובה 12 ילדים בשכונת כרם התימנים - וחרף העובדה שהוא מזוהה עם שכונות הדרום, הוא הצליח לאט לאט גם לכבוש את הצפון. בכל יום שישי, הוא מתיישב ב"קפה עלמה" שבכיכר המדינה, בפרלמנט בכירי המשק שמקיף אותו: אשת העסקים תמי מוזס-בורוביץ', בעלה דדי בורוביץ', מבעלי אל על; ראש עיריית תל אביב לשעבר רוני מילוא; עמי פדרמן מרשת מלונות דן; העיתונאים ג'ודי ניר מוזס שלום ורפי גינת ועו"ד אמיר דנוס ועוד. "אני אביא את כל הדרום שיבחרו בי", הוא אומר בביטחון. על הטענה שהדרום אף פעם לא ממליך ראשי ערים, הוא אומר: "גם את הצפון אני אכבוש, כולם מכירים אותי בתל אביב".

"אקוניס? לא מכיר אותו"

"אומרים לי שאני מטורף כמו טראמפ", הוא אומר, מתגאה בהשוואה. "הם אומר: 'מי מתמודד מול ראש עיר שמכהן כבר 20 שנה? מה לך ולו? הוא גוליית ואתה דוד. יש לו תקציבים, יש לו כסף'. עניתי להם: 'די, הוא צריך ללכת הבייתה'. שימי לב שכולם מפחדים להתמודד נגדו. עובדה שאף אחד לא הכריז עדיין. מה זה הדבר הזה?". וההשוואה למערכת הבחירות האמריקנית רק מתהדקת: "גם אמרו על הילרי קלינטון שהיא תנצח ותהיה נשיאת ארצות הברית, כל האומנים והזמרים כמו גם כלי התקשורת, אפילו בישראל, התערבו בפוליטיקה. וכולם קמו למחרת בבוקר וטראמפ הפך לנשיא ארצות הברית. מה קרה? 20 שנה זה מספיק".

עוד הוסיף: "אני גם מגיע מהמגזר העסקי. אמנם לא עשיר כמוהו (כמו טראמפ, ד"י) ובילדותי באתי ממשפחה ענייה, אבל אני צמחתי מלמטה בכוחות עצמי. הגעתי לאן שהגעתי בעשר אצבעות ואני אהיה ראש העיר הכי טוב שהיה לתל אביב, כי אני בגובה העיניים. אנחנו נעשה מסיבת פרידה יפה לחולדאי ונשלח אותו הבייתה".

על האפשרות שהשר אופיר אקוניס מהליכוד יתמודד גם הוא על התפקיד, טען: "אני לא מכיר אותו, איש אפרורי". לדבריו, "אנשים מהמפלגות צריכים מימון של כסף כדי לסדר תפקידים לכל מיני אנשים. אני לא פוליטיקאי, אני בא נטו בתור אזרח שאכפת לו מהעיר ואני אפתיע בגדול. אני אקבל את התושבים יום אחד בשבוע בדלת פתוחה ומרגע לרגע אפתור את הבעיות שלהם".

יאיר צברי רץ לראשות עיריית תל אביב 12 בנובמר 2017. ראובן קסטרו
"אביא את הדרום, אכבוש את הצפון". המודעות של צברי/ראובן קסטרו

בשנת 2008 כבר ניסה צברי את מזלו בתחום המוניציפאלי, כשניסה להיבחר לתפקיד ראש מועצת העיר - אלא שהמהלך הסתיים בפרשת שחיתות שהתפוצצה. צברי נעצר בחשד שהיה מעורב בשחיתות במנהל ההנדסה בעירייה, הוא נחשד בקבלת שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון והעלמת מס במאות אלפי שקלים. באותה תקופה, הודיע יועץ התקשורת שלו כי לקה בלבו ואושפז.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שהוא עובר אירוע לב בעת חקירה. גם בשנת 1994 לקה באירוע דומה, כשנעצר בחשד להעלמות מס בצפארי. נכון להיום, התיק נסגר, לפי פרקליטות מחוז תל אביב, מאחר ש"מכלול נסיבות העניין אינו מצדיק הגשת כתב אישום". "אומרים שנתתי שוחד לעובד עיריית תל אביב", סיפר. "לא היה ולא נברא, התיק נסגר".

"כמו שג'וליאני עשה בניו יורק"

"אני הולך לבטל את האדום לבן בעיר", הכריז צברי. להערכתו, מצוקת החנייה נגרמת בשל ריבוי המקומות שבהם המדרכה מסומנת באדום-לבן. "כמה מדרכות בתקופה האחרונה נצבעו באדום לבן? אין מצוקת חנייה בתל אביב. מי שיצר את מצוקת החנייה זה ראש העיר וחבריו למעלה, המנכ"לים והסמנכ"לים. ברגע שאתה צובע מלא מדרכות בדום לבן אז מי שמרוויח הם בעלי החניונים, ראש העיר יודע לעזור לחבריו טוב מאוד". עוד הוסיף: "יהיה תו אזורי אחד לכל תושבי העיר. את חברות הגרירה אני מעביר לבעלות עיריית תל אביב, כי היום בהתקשרות מי שעושה את זה אלה חברות פרטיות שמרוויחות מיליונים. ברגע שאני אשחרר את כל האדום-לבן והעמודים הקטנים שהתחילו להתקין בכל מקום, יתפנו עשרות אלפי מקומות חנייה נוספים בעיר".

עוד הוסיף כי יבטל את מיזם "אוטו-תל" להשכרת מכוניות שמכעיס תושבים רבים בעיר זאת, לדבריו, מאחר שמדובר במיזם פרטי. "זו נבזות ממדרגה ראשונה. עיריית תל אביב השקיעה מאה מיליון שקל מכספי ציבור במיזם של אדם פרטי. באיזו רשות חולדאי עשה את זה? מי הרשה לו את זה? זה לקחת מאות מקומות חנייה בעיר ולהפקיע אותם. מה זו ההפקרות הזאת? חולדאי מתנהג כמו ארדואן. הגיע הזמן שהוא ילך הביתה אחרי 20 שנה, הוא תואם את ביבי".

לדבריו, יש "לנקות" את הפשיעה מהעיר, "כמו שעשה ג'וליאני בניו יורק. אני אעשה את זה בתל אביב". השאיפה שלו היא למנות את ניצב בדימוס אבי דותן לראש מערך השיטור העירוני. "התחנה המרכזית היא מוקד לסמים, פשע וזנות. המצב לא יכול להימשך ככה", אמר. "צריך לאסור את כל העסקים הלא חוקיים בדרום תל אביב: בתי זונות, מסעדות, סופרמרקטים. אם מישהו בצפון תל אביב היה פותח מסעדה, מיד משרד הבריאות היה מגיע לבדוק. אבל ראש העיר הנוכחי מתעלם והוא בעד המסתננים. עד היום הוא הוציא 200 מיליון שקל עליהם במקום לתת לעניי עירו. אני אעזור להם בצורה כספית לחזור לארץ מולדתם. את כל הדירות המחולקות בתל אביב, אנחנו נחזיר למצב הקודם שלהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully