וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המשבר עם יו"ר הכנסת: נתניהו ביטל השתתפותו בטקס המשואות

16.11.2017 / 19:51

לאחר שהשרה רגב פעלה לכלול לראשונה נאום של ראש הממשלה בטקס ביום העצמאות - איים אדלשטיין להיעדר מהאירוע. כשעלו גם שיקולי הבידוק הביטחוני וההפרעה למשפחות השכולות, החליט נתניהו שהטקס יתקיים כמיטב המסורת

עריכה: נועה לוי צילום וידאו: שי מכלוף, ניב אהרונסון צילום סטילס: ראובן קסטרו

(בווידאו: יו"ר הכנסת בריאיון ליעקב אילון בוואלה! TALK)

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להשתתף בטקס הדלקת המשואות בערב יום העצמאות ה-70, והודיע לוועדת הטקסים והסמלים שמארגנת את הטקס כי הוא יתקיים במתכונתו הרגילה, ויובל על ידי יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין.

בשבועות האחרונים קידמה שרת התרבות והספורט מירי רגב תוכנית לטקס החגיגי בהר הרצל, שפותח מדי שנה את חגיגות יום העצמאות, שכללה – לראשונה אי פעם – נאום של ראש הממשלה, ושאליו כבר הוזמנו מנהיגים מכל רחבי העולם, בהם גם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראשי מדינות נוספים.

יולי אדלשטיין וניר ברקת בטקס הדלקת המשואות, הר הרצל, 1 במאי 2017. יצחק הררי, דוברות הכנסת, מערכת וואלה! NEWS
זעם על החלטת נתניהו להשתתף. יו"ר הכנסת אדלשטיין בטקס בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, יצחק הררי, דוברות הכנסת

לאחר שהובן שהגעתו של נתניהו לטקס עשויה לפגוע במשפחות השכולות, המתאחדות עם יקיריהן בערב יום הזיכרון בבית הקברות בהר הרצל, ראש הממשלה החליט שלא לפגוע ב"חופש התנועה" של המשפחות השכולות ולוותר על השתתפותו בטקס.

יו"ר הכנסת איים לא להגיע לטקס

התוכנית המקורית שקודמה על ידי רגב בתמיכת נתניהו, כחלק מההיערכות לחגיגות ה-70, היתה להפוך את הטקס המרכזי של האירוע לטקס בינלאומי, שבו ינאם ראש הממשלה, ולשבור את המסורת של הדלקת המשואות כטקס של הכנסת, שבו הדמות הבכירה ביותר היא יו"ר הכנסת. ההחלטה עוררה זעם וביקורת גדולה אצל יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ובשבוע שעבר, לאחר שגילה כי ההזמנות למנהיגי העולם כבר שוגרו - העביר מסרים קשים בנושא ללשכת ראש הממשלה ואף איים שלא להגיע לטקס, אל מול התנגדות עיקשת של רגב לפיצול האירועים.

במקביל, התקיימה אתמול ישיבה של צוותי האבטחה של ראש הממשלה יחד עם אנשי משרד התרבות ומשרד החוץ, ובה התברר שהדרישות הביטחוניות של אירוע בסדר גודל כזה ישבשו את כל טקסי הזיכרון שמתקיימים בהר הרצל, ולמעשה יפגעו בעשרות אלפי משפחות שכולות שפוקדות את ההר ביום שלפני יום העצמאות. בשל כך, בלשכת ראש הממשלה הוחלט לוותר על השתתפותו בטקס הדלקת המשואות.

טקס אזכרה ממלכתי לציון 50 שנה למלחמת ששת הימים בהר הרצל 24 במאי 2017. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הבידוק הביטחוני היה פוגע במשפחות השכולות. נתניהו בטקס לזכר חללי מלחמת ששת הימים בהר הרצל, בחודש שעבר/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לדברי גורמים בלשכת נתניהו, הכוונה היא לקיים אירוע חלופי עם המנהיגים שיבחרו להגיע לציין את יום העצמאות השבעים בישראל, אך ייתכן שזה ידרוש עוד תקציב, נושא טעון ונפיץ גם כך בכל הנוגע לחגיגות ה-70. בתחילה, רגב ביקשה לקבל תקציב של 200 מיליון שקלים למימון החגיגות, ובמשך חודשים היא נאבקה בשר האוצר משה כחלון שסירב להקצות לאירועים תקציב מיוחד.

בסופו של דבר, בהתערבות של לשכת נתניהו, הוחלט כי יוקצו כמאה מיליון שקלים לאירועים, 50 מיליון שקלים מתקציב האוצר ו-50 מיליון נוספים מקק"ל, תקציב נמוך ביחס לתקציבים של אירועי עשורים קודמים, כמו חגיגות היובל וחגיגות ה-60 למדינה.

ריטה  בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, 1 במאי 2017. נועם מושקוביץ
הטקס בהר הרצל ביום העצמאות האחרון/נועם מושקוביץ

רגב הודיעה היום כי היא עודכנה לגבי אילוצי האבטחה והוסיפה שאירועי ה-70 ייערכו על פי התכנון ובמסגרת התקציבית של מאה מיליון שקלים כפי שאושרה בממשלה.

"בשל מגבלות התקציב ייערך אירוע מרכזי וחגיגי אחד אשר יפתח את אירועי ה-70", נמסר היום ממשרד התרבות והספורט בתגובה להודעת לשכת נתניהו, כך שבמידה ויידרש תקציב לאירוע נוסף – של ראש הממשלה והמנהיגים הבינלאומיים – רגב עשויה לדרוש תקציב נוסף שיחרוג מהתקציב הנוכחי.

יו"ר ארגון אלמנות ויתומי צה"ל, תמי שלח, מסרה בתגובה כי "אנו מברכים את בנימין נתניהו על בחירתו שלא להגיע לטקס, מתוך רגישות לצרכי המשפחות השכולות הפוקדות את הר המנוחות ביום הזיכרון. ההחלטה תמנע עוגמת נפש וסרבול ממשפחות רבות, ועל כך תודתנו".

(עדכון ראשון: 17:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully