וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין טראמפ, בנט ובחירות: הלחץ האמריקני הוא אליבי מושלם לנתניהו

16.11.2017 / 19:49

"הדיל האולטימטיבי" לפתרון הסכסוך עם הפלסטינים מתגבש בחשאיות מוחלטת, וביום שבו יונח על שולחן רה"מ, יהיה זה בנט שדווקא יכריע עד כמה הקואליציה תתערער. ובין ארומת הסיגרים והשמפניות, הצעה מטלטלת מהממשל עשויה להיות המפלט הבטוח של נתניהו – לפסטיבל בחירות

צילום: גדעון צנטנר

(חוקרי המשטרה הגיעו לביתו של נתניהו, לפני שבוע)

אחד הסודות הכמוסים ביותר שמסעיר את מוחותיהם של רבים בירושלים, רמאללה וושינגטון, הולך ומתבשל בימים אלה בבית הלבן. בינואר תצוין שנה מאז שדונלד טראמפ נכנס לחדר הסגלגל, ולקראת המאורע, יועציו הקרובים ביותר מנסים להעלות הילוך ולייצר עבורו את "הדיל האולטימטיבי" לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

תחת מעטה חשאיות וברמת מידור גבוהה, הצוות הקרוב ביותר לטראמפ עמל על גיבוש נוסחה מדינית לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים, משימה שבה רבים וטובים לפניהם כבר ניסו ונכשלו.

מעט מאוד פרטים ידועים עד כה על תוכנית השלום של טראמפ, פרט לכך שהיא בדרך. "זה ממודר בצורה קיצונית", אמר השבוע גורם מדיני שהיה מעורב בעבר בשורה של סבבי משא ומתן. "בעבר, הצדדים היו יכולים להציץ למטבח והיו שותפים לבישול. פה רוקחים משהו במטבח סגור מאוד".

הדד-ליין המקורי שריחף מעל מאמצי השלום של ממשל טראמפ - עד סוף השנה - הפך בינתיים בדיווח בניו יורק טיימס השבוע ל"תחילת השנה הבאה", והעיתונאי בן כספית דיווח שתאריך היעד כבר נדחה למרץ 2018. עד אז, מה בדיוק תכלול התוכנית תהיה שאלת מיליון הדולר, אבל דבר אחד כבר הולך ונהיה ברור: הרגע שבו היא תונח על השולחן עשוי להפוך לנקודת מפנה דרמטית לקואליציית הימין של נתניהו.

ביקור טארמפ בערב הסעודית. רויטרס
מסיירים בקלחת, מחפשים דיל-ברייקרים. קושנר וטראמפ בביקור בערב הסעודית/רויטרס

במסדרונות הכנסת זה כבר זכה לכינוי "המסמך של ג'ייסון", על שמו של ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הנשיא טראמפ שהפך בשנה האחרונה לבן בית בלשכת ראש הממשלה, אבל גרינבלט הוא רק צלע אחת במעגל המצומצם של שומרי הסוד שמגבש את התוכנית. יחד איתו, חתנו של הנשיא, ג'ארד קושנר, השגריר בישראל דיוויד פרידמן וסגנית היועץ לביטחון לאומי דינה פאוול, בילו חלק ניכר זמנם במסעות, דילוגים ופגישות רמות דרג בבירות השונות במזרח התיכון ובאיסוף העמדות של נתניהו, אבו מאזן, הסעודים, המצרים, הירדנים, וכל מי שמעורב בקלחת.

כעת, הם נערכים לקראת "השלב הבא". לפי דיווח בניו יורק טיימס בשבוע שעבר, אחרי שהחליפו עמדות וניירות עם כל הצדדים, קושנר ושות' מתכוננים כעת להציג לנשיא תוכנית להנעת המשא ומתן, שתכלול גם התייחסות לנושאי ליבה נפיצים כמו התנחלויות וירושלים.

היום שבו מי שטיפס על העץ יצטרך להחליט איזה ענף לכרות

נתניהו עצמו אמר בשבועות האחרונים בכמה הזדמנויות שהוא נערך להגשה של מסמך אמריקני, אבל לשרים וח"כים בליכוד אמר שהוא לא יודע שום דבר על פרטיו או מועד הגשתו. על פניו, הקלפים שמשחקים לטובתו יותר טובים מאי פעם. מדובר בטראמפ האוהד והרפובליקני, עם בסיס תמיכה נוצרי אוונגיליסטי ושגריר שמקורב למתנחלים, ובית לבן שדלתו פתוחה לרווחה בפני אנשי ראש הממשלה, השגריר בוושינגטון רון דרמר וראש הסגל יואב הורביץ.

"זה יהיה המסמך הכי ידידותי שהיה לישראל אי פעם", אמר שר בכיר בליכוד השבוע, שהעריך כי הממשל עומד לקבל חלק מהעמדות ו"הקווים האדומים" שנתניהו ואנשיו הציגו בנושאים כמו ביטחון, בקעת הירדן, או פינוי ההתנחלויות. היחסים ההולכים ומתחממים עם מצרים (מעל השולחן) וסעודיה (מאחורי הקלעים), והחזית המשותפת מול אויבים משותפים כמו איראן וחמאס מספקת גם היא תפאורת רקע חמה לניסיון של נתניהו להפוך את התהליך לתהליך אזורי. נתניהו עצמו הציע באחרונה לבחון "דגמים חדשים" של ריבונות למדינה הפלסטינית, ובסביבתו מקווים שהממשל יאמץ את הסגנון היצירתי ויחשוב מחוץ לקופסא בעוד כמה נושאים נפיצים.

אבל בלשכת ראש הממשלה, כמו גם גם גורמים בכירים בקואליציה, מבינים שזה רק צד אחד של הסיפור. שליחי טראמפ הם מתווכים מקצוענים, שרוצים לסגור עסקה, שיש בה עוד בעלי עניין שגם להם יש קווים אדומים, ואם ברצונם ליצור תוכנית רצינית היא תהיה חייבת לכלול חלק מהדרישות של הפלסטינים ומדינות ערב ולייצר "דיל-ברייקרים" גם לצד השני – והיא בהכרח תדרוש ויתורים מישראל – ברמה ההצהרתית וברמה המעשית. "ההצעה האמריקנית תביא לטלטלה, והרבה אנשים – גם ראש הממשלה וגם השותפים שלו – יצטרכו לקבל החלטה. גם להגיד 'לא' זו החלטה, וגם החלטה שלא להגיב זו החלטה. סדר היום המדיני יביא כל אחד לטפס על עמוד או עץ בחצר ובאיזשהו שלב יצטרכו להחליט איזה ענף כורתים ואיזה עץ שורפים", אמר השבוע גורם מדיני בכיר, שהוסיף שמדובר בנושא שיביא את הקואליציה ל"נקודת רתיחה".

ישיבת סייעת הבית היהודי 23 באוקטובר 2017. נועם מושקוביץ', מערכת וואלה! NEWS
שחקן מפתח. בנט/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ'
בכיר בקואליציה: "האמריקנים מפנקים אותנו עכשיו, אבל אין מתנות חינם. הם יגישו חשבון. נתניהו יצטרך להחליט אם לאבד את בנט או את טראמפ, ועל זה – הוא מסוגל ללכת לבחירות"

אם יונח מסמך אמריקני על השולחן, אומרים בכירים בקואליציה, נתניהו יתקשה מאוד להגיד לטראמפ "לא". "אין מצב לעימות ישראלי-אמריקני", קבע בנחרצות שר בכיר בליכוד. אבל כפי שהעיר השבוע בצדק יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג לנתניהו מעל מליאת הכנסת, "אתה לא מוכן ללכת לצעדי אמון מול הפלסטינים כי נפתלי בנט לא נותן לך", יו"ר הבית היהודי הוא שחקן מפתח בתרחיש המתרקם בימים אלה, וקשיחות ההתנגדות שלו למסמך אמריקני תכריע כמה דרמטית תהיה הטלטלה הפוליטית שבעקבותיה.

אבל הבחירה האמיתית תהיה בידי נתניהו: הוא זה שייאלץ להכריע בין הבסיס הימני – שיעשה לו בעיות לא קטנות גם בליכוד – לבין הבית הלבן החם והאוהב, וכל הכרעה משמעה עימות פומבי עם הצד השני. "האמריקנים מפנקים אותנו עכשיו, אבל אין מתנות חינם, הם יגישו את החשבון", אמר אחד מבכירי הקואליציה השבוע. "נתניהו יצטרך להחליט אם לאבד את בנט או לאבד את טראמפ, ועל זה – הוא מסוגל ללכת לבחירות".

המילה "בחירות" משייטת בשיחות המסדרון בכנסת ובקואליציה בעוצמות מתגברות בשבועות האחרונים גם כך. בין החקירות הפליליות המתהדקות סביב צווארו של נתניהו וההתקוטטויות בלתי נגמרות בין סיעות הקואליציה, כולם מנסים להבין מה נתניהו רוצה. הסקאלה נמתחת בין אלה שנשבעים שהממשלה תאריך ימיה ותשלים את כהונתה, לבין כאלה שמצהירים בביטחון שהכיוון הוא בחירות מוקדמות ואפילו יודעים לנקוט בתאריכי יעד כבר בשנה הבאה, אבל שני הצדדים מסכימים שההכרעה כולה בידיו של איש אחד – ראש הממשלה.

רוה"מ במפגן התמיכה של הליכוד בו בגני התערוכה תל אביב 9 באוגוסט 2017. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
המילה "בחירות" מותירה אחריה שובל במסדרונות הכנסת - והלחץ סביב צווארו של נתניהו מתהדק/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

לוח הזמנים הנמתח של מאמץ השלום של אנשי טראמפ, שמתקתק במקביל לשעון בחדרי החקירות, דווקא עשוי לשחק לטובתו. הלחץ המדיני, שילך ויתגבר בשבועות ובחודשים הקרובים, ילווה את הפרסום המסתמן של המלצות המשטרה והכרעת היועץ המשפטי על הגשת כתב אישום בעניינו, ויכול לספק את האליבי המושלם לבחירות מוקדמות.

מחולל המשבר המושלם

הטיימינג בתרחיש הזה משתלב היטב בעוד תאוריה נפוצה במערכת הפוליטית בימים אלה, לפיה נתניהו מתכנן בחירות בסוף מאי, כחודש לאחר חגיגות יום העצמאות ה-70 – כדי לנצל את הבימות הממלכתיות והאורחים רמי הדרג שהוזמנו בימים אלה מחו"ל לסיומת חזקה לקמפיין הבחירות.

הנבואה ניתנה בעיקר לשוטים, בטח במזרח תיכון כה תזזיתי, ובוודאי בסכסוך הישראלי-פלסטיני, שם השטן נמצא בפרטים הקטנים, כך שהמאמץ המרוכז של שליחי הנשיא לגבש כעת נוסחה עוד עשוי לעבור טלטלות ותהפוכות רבות. אך את כאב הראש שהוא עומד ליצר – המערכת הפוליטית תתחיל להרגיש כבר בשבועות הקרובים. בתוך בליל הסיגרים והשמפניות, מבחינת נתניהו זו תהיה הפוגה מבורכת בסדר יום, וייתכן שגם דו-תכליתי: הוא יוכל להשתמש במסמך אמריקני כמחולל אמין של משבר קואליציוני שמוביל לבחירות ולדחייה של ההתקדמות בחקירות הפליליות, ובמקביל, לטעון בפני הממשל כי הוא מתקשה באישור התוכנית בקואליציה הנוכחית ולכן אין ברירה אלא ללכת לבחירות - ולדחות בכמה חודשים את ההכרעה הפוליטית על תוכנית שלום אמריקנית. שתי ציפורים במכה אחת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully