וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70 שנות אהבה: המלכה אליזבת והנסיך פיליפ חוגגים חתונת פלטיניום

15.11.2017 / 13:38

בתו של המלך הג'ורג' השישי התחתנה עם נצר למשפחת המלוכה היוונית ב-1947, ומאז הם שרדו כל הדרך לשבירת שיאים של אליזבת. מפאת גילם המתקדם - 91 ו-96 - הם יציינו את האירוע בטקס מצומצם

צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

מלכת בריטניה אליזבת תשבור שיא מלכותי נוסף ביום שני, כשתחגוג יחד עם הנסיך פיליפ 70 שנות נישואים. הנסיכה אליזבת, כפי שהייתה אז, התחתנה לקצין הצי פיליפ מאונטבטן בווסטמיניסטר בלונדון ב-20 בנובמבר 1947, שנתיים בלבד בתום מלחמת העולם השנייה, בטקס מפואר שאליו הגיעו ראשי מדינה ובני מלוכה מכל רחבי העולם.

70 שנה לאחר מכן, אליזבת בת ה-91 ובעלה בן ה-91 יציינו את חתונת הפלטיניום שלהם באירוע משפחתי מצומצם בארמון וינזדור, ביתה של המלכה שנמצא ממערב ללונדון. דובר מטעם ארמון בקינגהאם אמר כי לא יהיה טקס פומבי לציון המאורע.

פיליפ, יליד יוון וצאצא של המלכה ויקטוריה – סבתא-רבא-רבא של אליזבת, היה לצדה של רעייתו לאורך 65 שנות שלטונה, הארוך ביותר בהיסטוריה של בריטניה. היא הייתה מי שהכריזה על כך שאביה, ג'ורג' השישי, מת וכי היא עתה המלכה החדשה.

"אחד הסודות של הנישואים הארוכים הללו, שהגיעו לציון דרך מרשים, הוא שהנסיך פיליפ תמיד ראה את תפקידו המרכזי כתמיכה במלכה, במה שהוא יכול", אמר ההיסטוריון המלכותי הוגו ויקרס. "הוא גם האדם היחיד שיכול להגיד למלכה מה הוא חושב, ואם הוא חושב שרעיון לא טוב הוא יכול לומר זאת בכל דרך שירצה".

הנסיכה אליזבת ופיליפ מאונבאטן ביום חתונתם, 20 בנובמבר 1947. AP, מערכת וואלה! NEWS
אספה שוברים לרכישת השמלה. אליזבת ופיליפ ביום חתונם/מערכת וואלה! NEWS, AP

הזוג נפגש לראשונה כשהם השתתפו בחתונת בת דודתו של פיליפ, מרינה נסיכת יוון, לדודה של אליזבת, הדוכס של קנט, ב-1934. הוא זכה לתשומת לב מצד אשתו לעתיד, כשבגיל 13 ביקרה עם הוריה באקדמיה המלכותית של הצי בדרת'מאות', שבדרום אנגליה, שם פיליפ היה צוער.

"היא אהבה אותו מההתחלה", סיפרה מרגרט רודס, בת דודתה של המלכה ואחת מהשושבינות שלה שמתה בשנה שעברה, בספר זיכרונות שלה.

האירוסים שלהם הוכרזו ביולי 1947, והם התחתנו ארבעה חודשים מאוחר יותר. כשבריטניה עוד מחלימה מפצעי המלחמה, החתונה הציעה פרץ חגיגי וצבעוני נדיר מול חיי הצנע ששררו בממלכה. הנסיכה בת ה-21, שלבשה שמלת משי בצבע שנהב שעוטרה בעשרת אלפים פנינים, נאלצה לאסוף שוברים עבור שמלתה כמו כל הכלות באותה תקופה, והזוג העביר את ירח הדבש שלו בדרום אנגליה ובסקוטלנד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
המלכה אליזבת והנסיך פיליפ בדרכם לניו יורק, אוקטובר 1957. AP
"ראה את תפקידו המרכזי כתמיכה במלכה". פיליפ ואליזבת בדרכם לניו יורק, 1957/AP
חגיגות לציון יום הולדתה של אליזבת מלכת בריטניה, 17 ביוני 2017. רויטרס
הנישואים של ילדיהם לא שרדו. אליזבת ופיליפ ויתר בני המלוכה בלונדון, יוני/רויטרס

בזמן שכשני מיליארד איש צפו בחתונה של נכדה הנסיך וויליאם עם קייט ב-2011, חתונתם שודרה בשידור חי ברדיו רק עבור כ-200 מיליון מאזינים, על אף שחלקים מאותו יום נקלטו בתיעוד שצולם בשחור ולבן.

"אני יכול לראות שאת מאושרת עם פיליפ וזה טוב, אך אביך האהוב מאחל שלא תשכחי אותנו", כתב המלך ג'ורג' לבתו אחרי החתונה.

בעוד שמי שעוקב מקרוב אחרי הזוג המלכותי תיאר עליות ומורדות בחייהם כמו אצל כל זוג נשוי, הם נמנעו מהטלטלות שעברו שלושה מארבעת ילדיהם, שהתגרשו – הנסיך צ'ארלס היה הזכור ביותר, עם גירושיו מהנסיכה דיאנה.

"ללא פיליפ, למלכה היו חיים בודדים"

ביום השנה ה-50 לחתונתם התייחסה המלכה באופן נדיר ליחסיה האישיים עם בעלה. "בפשטות, הוא היה הכוח שלי והוא נשאר כל השנים הללו", אמרה.

פיליפ, שסובל מבעיות בריאותיות בשנים האחרונות ואושפז ביוני האחרון, פרש מפעילות ציבורית באוגוסט. השניים השתתפו בטקס זיכרון ביום הזיכרון שהתקיים ביום ראשון, על אף שגורמים בארמון אמרו כי המלכה החליטה שלא להניח זר – במקומה הניח בנה, הנסיך צ'ארלס – כדי שתוכל לעמוד במפרסת הסמוכה לצד בעלה.

"ללא הנסיך פיליפ, למלכה היו חיים קשים ובודדים מאוד. הוא תמך בה לאורך כל הדרך, מהרגע שהיא עלתה לכס המלכות", אמרה הביוגרפית של הכתר קלאודיה ג'וזף.

המלכה אליזבת והנסיך פיליפ במרפסת ארמון בקינגהאם לאחר הכתרת המלכה, יוני 1953. AP
הזוג המלכותי ביום הכתרת אליזבת/AP
המלכה אליזבת והנסיך פיליפ בחצר ביתם בלונדון, אוגוסט 1950. AP
המלכה אליזבת והנסיך פיליפ בחצר ביתם בלונדון, אוגוסט 1950/AP
המלכה אליזבת ובעלה פיליפ בדקת דומייה לזכר קורבנות השריפה בבניין בלונדון 17 ביוני 2017. רויטרס
אליזבת ופיליפ, יוני האחרון/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully