וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלטלה בזימבבואה: הצבא השתלט על הבירה, הרודן נעצר

15.11.2017 / 8:11

חיילים ונגמ"שים נפרסו בהרארה ותפסו את מטה הטלוויזיה הממלכתית, שם הוכרזה משימה נגד "הפושעים" המקיפים את מוגאבה, שנמצא ב"מקום בטוח". המשבר החל לאחר הדחת סגן הנשיא, מוותיקי הצבא ומי שנחשב ליריבה העיקרי של אשתו של מוגאבה, המתחרים על השלטון

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

צבא זימבבואה השתלט הלילה (רביעי) על המדינה והודיע כי הוא פתח במאבק נגד "הפושעים" המקיפים את הנשיא רוברט מוגאבה וגרמו למשבר הכלכלי והחברתי, אך הבטיח כי הרודן בן ה-93 ומשפחתו "בטוחים ובריאים" וכי אין מדובר בהפיכה. מוגאבה ואשתו גרייס, שצברה סמכויות רבות, נמצאים במעצר בית.

חיילים וכלי רכב משוריינים חסמו כבישים המובילים למשרדי הממשלה, לפרלמנט ולבתי המשפט במרכז הבירה הרארה. במקביל, תורים ארוכים השתרכו מחוץ לבנקים ומוניות שירות הסיעו נוסעים לעבודתם.

"אנחנו פועלים רק נגד הפושעים סביבו (מוגאבה), שביצעו פשעים שגורמים נזק כלכלי וחברתי במדינה, כדי להעמיד אותם לדין", אמר מייג'ור גנרל ס.ב מויו, ראש מטה הלוגיסטיקה, בשידור בטלוויזיה הממלכתית, עם ההשתלטות על הבירה, שאירעה במהלך הלילה. "אנחנו מצפים שהמצב ישוב לנורמליות עם השלמת המשימה".

רכב צבאי וחיילים מסיירים ברחובות בהרארה, זימבבואה 15 בנובמבר 2017. רויטרס
מתיחות גבוהה. כוחות צבא בבירה/רויטרס

לפי גורם ממשלתי, הצבא עצר את שר האוצר איגנטיוס צ'ומבו. הוא היה אחד ממנהיגי הפלג "דור40" במפלגת השלטון ZANU-PF, שבראשה עומדת גרייס מוגאבה, שנחשבה למועמדת אפשרית להחליף את בעלה לאחר מותו. בין העצורים הנוספים, לפי דיווחים שונים, גם ראש הפלג, שהזהיר אתמול את הרמטכ"ל כי "אנו מוכנים למות למען מוגאבה".

ארצות הברית ובריטניה קראו לאזרחיהן בבירה הראראה להישאר בבתים בשל "חוסר הוודאות הפוליטית". בדרום אפריקה הביעו דאגה מהמתרחש והנשיא ג'ייקוב זומה אמר כי הוא מתנגד לשינויים "לא חוקתיים" במדינה. הוא סיפר כי שוחח עם מוגאבה, ואמר כי הוא מוחזק על ידי הצבא - אך "מצבו טוב".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הנשיא רוברט מוגאבה משוחח עם הגנרל קונסטנטינו צ'וונגה בהרארה, זימבבואה 14 בנובמבר 2017. רויטרס
קרע בהנהגה. מוגאבה ורמטכ"ל הצבא/רויטרס

חיילים נפרסו ברחבי הבירה אתמול, והשתלטו על רשת השידור הציבורית, אחרי שמפלגת השלטון האשימה את מפקד הצבא בבגידה. כ-24 שעות לאחר שהרמטכ"ל קונסטנטינו צ'יוונגה איים להתערב כדי לסיים את טיהור בעלתי בריתו במפלגה, נצפו נגמ"שים בכבישים הראשיים סביב עיר הבירה.

כוחות צבא בבירת זימבבואה, הרארה, 15 בנובמבר 2017. AP
כוחות בפאתי הבירה/AP

חיילים עצבנים אמרו למכוניות חולפות להמשיך להתקדם. "אל תנסו שום דבר מתוחכם, רק תסעו", צעק אחד החיילים על כתב של רויטרס. שעתיים לאחר מכן, החיילים השתלטו על מטות רשת השידור הציבורית, הנחשבת לשופרו של מוגאבה והורו לאנשי הצוות לעזוב. כמה מהעובדים במקום נעצרו. מיד לאחר מכן, נשמעו שלושה פיצוצים שהרעידו את הבירה.

מאבקי ירושה

האופוזיציה במדינה, התנועה לשינוי דמוקרטי, קראה לחילופי שלטון דמוקרטיים, והוסיפה כי היא מקווה שההתערבות הצבאית תוביל "לביסוס מדינה יציבה, דמוקרטית ומתקדמת".

כריס מוצבנגווה, מנהיג ותיקי מלחמות העצמאות ואחד הדמויות המשפיעות ביותר במדינה, קרא לדרום אפריקה, למדינות האזור ולמערב לבסס מחדש את קשריהן עם זימבבואה, שחוותה קריסה כלכלית דרמטית בשני העשורים האחרונים. "זהו תיקון של מדינה שהתנדנדה מהצוק", אמר. "זהו סוף לתקופה עצובה וכואבת ביותר בהיסטוריה של אומה צעירה, שבה רודן מזדקן הקיף את עצמו בחבורת גנבים סביב עם אשתו".

שליט זימבבואה רוברט מוגאבה ורעייתו גרייס, נובמבר 2017. רויטרס
איבדו את השלטון. מוגאבה ורעייתו/רויטרס

מוגאבה שלט במדינה ב-37 השנים האחרונות, מאז עצמאותה מבריטניה. בניגוד למעמד הרם שממנו הוא נהנה ביבשת, הוא נחשב במערב כעריץ שגרם לאסון כלכלי ושמוכנותו להשתמש באלימות כדי לשמור על כוחו החריבה את אחת הכלכלות המבטיחות ביותר ביבשת.

מננגגוואה, מוותיקי מלחמות השחרור של זימבבואה בשנות ה-70, הוא גורם פופולרי בקרב הצבא, החושש שזהו חלק מטיהור נרחב יותר של אנשי מאבק העצמאות שמטרתו לסלול את הדרך לשלטון עבור גרייס מוגאבה.

מוגאבה בת ה-52 פיתחה בסיס תמיכה משמעותי בקרב האגף הצעיר של מפלגת השלטון. עליית כוחה גרמה להתנגשות עם ותיקי מלחמת העצמאות, שנהנו בעבר מפריבילגיות רבות במפלגת השלטון, אך סולקו מתפקידי מפתח בשנים האחרונות.

(עדכון ראשון: 23:17)

כוחות צבא בבירת זימבבואה, הרארה, 15 בנובמבר 2017. AP
האופוזיציה קראה לחילופי שלטון דמוקרטיים. כוחות הצבא בעיר הבירה/AP
רכב צבאי וחיילים מסיירים ברחובות בהרארה, זימבבואה 15 בנובמבר 2017. רויטרס
הכוחות בכבישי הרארה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully