וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "כואב שהכותל, סמל האחדות, הפך לסמל של מחלוקת וחוסר הסכמה"

14.11.2017 / 4:57

הנשיא נאם בפני הוועידה השנתית של ארגון הפדרציות היהודיות באמריקה שהתקיימה בלוס אנג'לס והתייחס למלחמה באנטישמיות ולמתווה הכותל. "כעם אחד עלינו להמשיך להיאבק יחד נגד אנטישמיות בכל צורותיה"

נשיא המדינה נשא דברים בטקס לציון יובל למלחמת ששת הימים ולאיחוד העיר ירושלים 23 במאי 2017. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
"דת ומדינה הן אולי הסוגייה הנפיצה מכולן". ריבלין/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

נשיא המדינה, ראובן ריבלין נאם הלילה (שלישי) בוועידה השנתית של הפדרציות היהודיות באמריקה, אשר התקיימה בלוס אנג'לס, והתייחס בהרחבה למשבר עם יהדות התפוצות על רקע המחלוקת סביב מתווה הכותל וחוק הגיור.

בדבריו כינה ריבלין את יהדות התפוצות "השבט החמישי" - בהמשך לנאומו משנת 2015 שבו דיבר על חלוקת החברה הישראלית לארבעה שבטים - ואמר כי "יצירת שותפות בין ארבעת השבטים המרכזיים, היא אחד האתגרים המשמעותיים ביותר המונחים לפתחה של מדינת ישראל היום".

עוד הוסיף הנשיא כי "זהו אתגר שכדי להתמודד אתו אנחנו זקוקים לשותפות אתכם, השבט החמישי, יהדות התפוצות. הבטחת התקווה ישראלית עבור כל צעיר וצעירה בישראל, היא גם המפתח להבטחת התקווה היהודית".

מצבות שבורות בבית קברות יהודי בעיר פילדלפיה, ארה"ב, 27 בפברואר 2017. רויטרס
הדגיש את חשיבות המאבק באנטישמיות. מצבות מנופצות בבית עלמין יהודי בפילדלפיה/רויטרס

ריבלין הוסיף עוד כי יהודי התפוצות ובמיוחד יהדות ארצות הברית, הם שותפים מלאים לא רק בייסוד המדינה אלא גם בפיתוחה: "אתם בעלי מניות בפלא הנקרא ישראל. אתם ניצבים לצידנו בעתות משבר ובעתות שמחה. אתם חולמים איתנו. אתם מאתגרים אותנו. זה לא מובן מאליו. אנחנו מודים לכם על התחושה הזו של משפחה. על התמיכה והאהבה ללא תנאים שלכם. על המסר שלכם שאנחנו היהודים דבקים יחד, שכל ערבים זה לזה". לדבריו, עם ישראל ומדינת ישראל תמיד יהיו הבית של כל יהודי ללא קשר לזרם או למוצא אליו הוא משתייך.

כמו כן, התייחס הנשיא ישירות למשבר הכותל, ואמר: "הסמל הזה של אחדות הפך לסמל של מחלוקת ואי הסכמה, וזה גורם לנו כאב רב". באשר להסכם הכותל הוסיף "פיתוח ההסכם היה תהליך רגיש שהובל על ידי הממשלה בניסיון לגשר על הפער. אני מקווה שבעתיד נוכל לחזור לשולחן המשא ומתן ולהגיע להבנות בנושא המאוד חשוב הזה. זו האחריות המשותפת שלנו והאינטרס ההדדי שלנו. דת ומדינה הן אולי הסוגייה הנפיצה מכולן".

הנשיא קרא לראשי הקהילות היהודיות שלא להתרחק מישראל והדגיש את השפעתם על החברה בארץ: "יש לכם השפעה על סדר היום. אני מבקש מכם, אל תפסיקו. עלינו לשמור על דיאלוג פתוח וכנה בין הצדדים. זו הדרך היחידה לנוע קדימה".

בהמשך התייחס למאבק באנטישמיות והדגיש כי מדובר בנושא שאין להרפות ממנו, "כעם אחד עלינו להמשיך להיאבק יחד נגד אנטישמיות בכל צורותיה. מהשחתת מצבות בבתי קברות יהודים ועד לטרור המכוון לקהילות של אחינו ברחבי העולם, מה-BDS בקמפוסים ועד לדה לגיטימציה של ישראל באו"ם. בעניין זה אין מקום לפשרה או גמגום, עלינו להמשיך את המאבק כחזית אחת מאוחדת", אמר.

ריבלין פתח את נאומו בהתייחסות לשבויים הישראליים המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה, ואמר כי "מדינת ישראל לא תנוח עד לשובם של אורון שאול, הדר גולדין, ואזרחינו ג'ומעה אבו גנימה ואברה מנגיסטו המוחזקים על ידי חמאס". בני משפחת מנגיסטו נמצאים בימים אלה בארצות הברית במסע מדיני לקידום המאמצים להשבת בנם ארצה.

בהתייחסו להסכם הגרעין עם איראן, אמר ריבלין כי "אסור להרשות שיצאנית הטרור העולמית מספר אחת, הקוראת להשמדת ישראל מעל במת האו"ם תהיה בעלת יכולת גרעינית. זה טירוף. עלינו לפעול יחד כדי למנוע זאת בכל מחיר. ההסכם הקיים מסכן את ישראל וארצות הברית ומערער את היציבות באזור כולו".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully