וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג'יהאד מעכבים את התגובה לפיצוץ המנהרה מחשש מצה"ל - ומחמאס

14.11.2017 / 6:30

צה"ל ממשיך לשמור על דריכות גבוהה לקראת תגובה אפשרית לפיצוץ מנהרת הטרור ליד כיסופים, אך בג'יהאד האסלאמי מנסים להימנע מפעולה שתדרדר את האזור לעימות צבאי - למרות הלחצים האיראניים

צלמים זמניים מורשים

צה"ל ממשיך לשמור על רמת דריכות גבוהה על רקע החשש שארגון הג'יהאד האסלמי ינסה להגיב בירי רקטות לעורף ישראל או בפיגועים על הגבול. הג'יהאד האסלמי, שנתמך כלכלית על ידי איראן ומחובר היטב לציר הרדיקלי הכולל גם את סוריה, חיזבאללה וחמאס, לא ממהר לעבור לסדר היום על הפצצת המנהרה והרג 14 הפעילים והמפקדים. מעבר ליוקרתו האישית וקריאות נקם מתוך הארגון, הוא נתון גם ללחצים איראניים להגיב.

הערכות גורמים במערכת הביטחון הן שארגון הג'יהאד האסלאמי מבין היטב שהתגובה של צה"ל לכל פעולה תהיה קשה ולכן הוא מחפש תגובה "מתחת לרף ההסלמה", או במילים אחרות פעולה שלא תדרדר את האזור לעימות צבאי רחב היקף עם צה"ל. בינתיים הרמטכ"ל גדי איזנקוט לא נוטל סיכונים מיותרים ומרחיב את שכבות ההגנה על העורף וסמוך לגדר המערכת כדי למנוע הפתעות. פעולות נוספות ננקטות גם בערוצים מדיניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיצוץ המנהרה בכיסופים/מערכת וואלה!, צילום מסך

לא בכדי במוצאי שבת כיוון מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב מרדכי איום ישיר וחריג על החמאס והג'יהאד האסלאמי והטיל את האחריות על מזכ"ל הג'יהאד רמדאן שלח וסגנו זיאד נחאלה. שלח מכתיב את מדיניות הארגון ממקום מושבו בדמשק ולמיקום זה יש רגישות גבוהה. משטר אסד לא יהיה מעוניין בעת הנוכחית לספוג פעולה ישראלית בלב סוריה בתגובה לפיגוע טרור של הג'יהאד בעורף ישראל; כשאלוף במטה הכללי מאיים באופן יש משקל למידת הרציניות וההיתכנות שפעולה כזו תצא אל הפועל.

נקודה נוספת שבגינה מזכ"ל הג'יהאד מעכב את התגובה הוא תהליך הפיוס. דרדור רצועת עזה לעימות עשוי לקבור את תהליך הפיוס בתיווך מצרים אותו רוצה החמאס מאוד כדי להיחלץ מהבעיות הכלכליות הקשות. יחיא סינואר, הדמות החזקה ביותר ברצועת עזה, איים בפומבי לפני מספר שבועות כי מי שיכשיל את התהליך ישלם מחיר כבד. לא נראה שכרגע הוא עושה לג'יהאד הנחות על רקע הרג מפקדיו ופעיליו בפיצוץ המנהרה והאיום חל גם עליהם.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, בתדרוך כתבים וכלי התקשורת בעולם הערבי. אוקטובר 2015. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
האלוף יואב מרדכי/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי השבועות הקרובים יהיו קריטיים לא רק עקב החשש מתגובת הג'יהאד האסלאמי, אלא בגלל תהליך הפיוס הפלסטיני. למרות העברת האחריות על מעברי הגבול ארז וכרם שלום מידי החמאס לידי הרשות הפלסטינית, לא הסיר יו"ר הרשות אבו מאזן את הסנקציות על רצועת עזה. לפי המתווה אמור אבו מאזן להעביר כספים לעשרות אלפי פקידים ברצועת עזה על מנת לשלם את חשבונות החשמל. הגירעון של חמאס מכביד על צמרת הארגון ומהווה איום ממשי על יכולת המשילות שלו.

אבו מאזן, כך נראה, זיהה את נקודת החולשה של החמאס ומנסה להביא את הארגון אל הקצה. ייתכן שבדרך הוא יצליח לסחוט הישגים אישיים מארצות הברית שמאוד מעוניינת בתהליך הפיוס. לכן, אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון עשוי תהליך הפיוס הזה להצטרף אל שבעת התהליכים הקודמים שנכשלו מסיבות שונות. במערכת הביטחון יש כבר גורמים שמגדירים את המצב המתוח בין החמאס לרשות הפלסטינית כ"מבוי סתום", ולמרות שלרוב הצדדים מאשימים אחד את השני עשויה ישראל לשלם את המחיר. הדריכות סביב רצועת עזה תימשך בטווח הנראה לעין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully