וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לקיזוז משכורות מחבלים תקוע: "צריך עבודת מטה רצינית"

13.11.2017 / 12:38

הצעת החוק של ח"כ שטרן להפחית את הכספים שישראל מעבירה לרשות אושרה כבר בטרומית, אך הממשלה מעכבת את המשך קידומה ונציגי משרד הביטחון טוענים כי צריך לחשוף "תמונה עובדתית מלאה". יו"ר ועדת חוץ וביטחון זועם: "זה נמשך כבר 23 שנה"

צילום: דוברות משטרה

(בווידאו: מבצע של כוחות הביטחון להחרמת כספים שהועברו למשפחות מחבלים, אוגוסט)

הממשלה מעכבת את החוק לקיזוז משכורות מחבלים מהכספים שישראל מעבירה לרשות הפלסטינית – כך עולה מתוך דיון שהתקיים הבוקר (שני) בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אושרה לפני חמישה חודשים בקריאה טרומית, אז סוכם בישיבת ראשי הקואליציה כי היא תקודם הלאה בכפוף להסכמת הממשלה בלבד. נציגי משרד הביטחון טענו בדיון כי טרם החלו בניסוח החוק וכי נערכת "עבודת מטה" שמטרתה לחשוף "תמונה עובדתית מלאה" קודם קידום הצעת החוק.

ההצעה, המכונה "הפסקת תשלומי משכורות למחבלים", הוגשה על ידי שטרן יחד עם חברי כנסת מכל סיעות הקואליציה. היא קובעת כי יש לנכות מכל סכום המועבר לרשות הפלסטינית את שיעור התמיכה בטרור במהלך השנה החולפת. השיעור המוצע ייקבע בדוח שיפרסם שר הביטחון, על בסיס נתונים המתפרסמים ברשות הפלסטינית בסיומה של כל שנת כספים.

כיום, חלק מתקציב הרשות הפלסטינית, שרובו הגדול ממומן על ידי סיוע אמריקני ואירופי, מופנה למשכורות ולמימון הטבות למחבלים הכלואים בישראל, ולקצבאות למשפחות שבניהן נהרגו או נפצעו בהקשר לסכסוך, רבים מהם מחבלים. היקף תשלומים אלה עומד על יותר ממיליארד שקלים לשנה. על פי החוק הפלסטיני, ככל שהעונש שהושת על המחבל הפלסטיני חמור יותר – כך שנגרמה פגיעה גדולה יותר במטרות ישראליות – כך גדלה המשכורת שלה הוא זוכה.

לקריאה נוספת בנושא
בניסיון להתניע את המו"מ: מאמץ ישראלי-אמריקני לבטל משכורות למחבלים

מרואן ברגותי, 2012. AP
חלק מתקציב הרשות מופנה למימון אסירים. ברגותי/AP

בדיון השתתפו נציגי משרד הביטחון, בהם עו"ד גל כהן, מהלשכה המשפטית במשרד. הוא טען כי "בטרם ניסוח הצעת החוק, נדרשת עבודת מטה רצינית לגיבוש כל הנתונים והמנגנונים הנדרשים. כרגע לא בטוח שהמנגנון הקיים יספקו את מה שהחוק רוצה להשיג". כהן העלה בעיות משפטיות שקיימות עם נוסח החוק הנוכחי, בהן האפשרות לקיזוז: "אי אפשר לעשות קיזוז", טען. "צריך לעבוד על הקפאה או משהו דומה".

בין חברי הכנסת מהקואליציה והאופוזיציה שהשתתפו בדיון, התעורר ויכוח סביב קידומה של הצעת החוק. ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ביקש לעכב את קידום ההצעה הפרטית של שטרן לאור הסיכום שתקודם הצעה ממשלתית, ויו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) זעם כל השיהוי הממושך.

"אין מחלוקת על העובדה שמחבל פלסטיני בין אם נמצא בכלא הישראלי או בקבר הפלסטיני, מקבל משכורת חודשית הוא או משפחתו", אמר ח"כ דיכטר. "זה נמשך 23 שנים. אני מנסה רגע להבין את ההיגיון של איך אנחנו אמורים לפעול ככנסת? כמה זמן לדעתכם השריפה תמשיך להתפשט? אני לא מזהה שום הצעה אופרטיבית שלכם".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) הוסיפה כי "בחוק הזה יש בהילות. אל תבקשו מאיתנו לא לעשות את עבודתנו הפרלמנטרית מחד, ולא תתחייבו ללוח זמנים מאידך".

טיילור פורס, אזרח אמריקני שנרצח בפיגוע בטיילת בתל אביב, בטיול בישראל ובירדן. ספק 500
בסנאט מקדמים חוק על שמו. טיילור פורס, שנהרג בפיגוע ביפו בשנה שעברה/ספק 500

קיזוז משכורות מחבלים הוא תופעה שגם הממשלה בישראל וגם הבית הלבן רואות בחומרה רבה, והיא מייצרת עניין פוליטי לא קטן גם מעבר לים. בסוף חודש פברואר השנה הונח על שולחן הסנאט חוק "טיילור פורס", הקרוי על שמו של האזרח האמריקני שנהרג בפיגוע ביפו בשנה שעברה.

החקיקה, המקודמת על ידי קבוצת סנאטורים רפובליקנים בראשות לינדזי גרהאם הפרו-ישראלי, מתנה את הסיוע הכלכלי שארצות הברית מעבירה מדי שנה לרשות הפלסטינית בכך שתנקוט צעדים לסיום האלימות, תגנה את הטרור באופן פומבי ותפסיק לשלם משכורות למחבלים ולמשפחותיהם. בארצות הברית התקיים בחודשים האחרונים מאמץ רפובליקני נרחב לגייס תמיכה דו-מפלגתית לחוק.

מלשכת משרד הביטחון נמסר כי המשרד מקדם בהנחיית השר אביגדור ליברמן הצעת חוק ממשלתית "להקפאה של כספים שמעבירה הרשות הפלסטינית לאסירים ביטחוניים, למשפחותיהם ולמשפחות מחבלים שביצעו פיגועים". עוד אמרו במשרד הביטחון כי הצעת החוק מקודמת בשיתוף משרדי המשפטים, האוצר החוץ וגורמים ממלכתיים נוספים והיא תובא בתקופה הקרובה לאישור ועדת השרים לחקיקה. "הצעת החוק הממשלתית תיתן את המענה השלם והטוב ביותר לסוגיה, ותייתר את יוזמת החקיקה הפרטיות בנושא", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully