וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלפי קוב של שפכים זרמו לנחל בצת בגליל: מאות דגים מתו מהזיהום

יואב איתיאל

12.11.2017 / 12:46

כמויות אדירות של שפכים הוזרמו לנחל בצת שבגליל המערבי והביאו לפגיעה חמורה בדגים ובבעלי החיים שבסביבתו. הרשויות פתחו בבדיקה אם מקור הזיהום בעבודות להנחת קו ביוב חדש בשלומי, שקיבלו את אישור ראש המועצה

דגים מתים בנחל בצת. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
אלפי קוב של שפכים זרמו לנחל. דגים מתים בגדת נחל בצת, אתמול/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

אלפי קוב של שפכים זרמו בשבוע האחרון לאפיק נחל בצת שבגליל המערבי והשמידו את הדגה המצויה בסמוך לשפך. בנוסף, גרם הזיהום לפגיעה חמורה בבעלי החיים האחרים שהנחל מהווה עבורם מקור מים לרחצה ולשתייה. בכך ירדה לטמיון השקעה של מיליוני שקלים לשיקום הנחל שהעבירה רשות שמורות הטבע והגנים במשך שנים. ראש המועצה האזורית מטה אשר יורם ישראלי שמע לדבריו על ממדי האסון האקולוגי רק מפניית וואלה! NEWS והוסיף כי העביר את המידע לאיגוד ערים לאיכות סביבה גליל מערבי.

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, מסר כי נפתחה חקירה פלילית לבירור נסיבות האסון האקולוגי. לדבריו, "אירוע גלישת ביוב גלמי מסוג כזה בסביבה החופית, באזור רגיש כל כך, נתפס בעינינו כחמור ביותר". עמיר הוסיף עוד כי המשרד יפעל בהתאם לתוצאות החקירה.

עוד בוואלה! NEWS:
פתרון לנגב קרמיקה: המפעל יישאר סגור - אך העובדים לא יפוטרו
טראמפ גיבה את הערכות המודיעין לגבי רוסיה: "מאמין בהן מאוד"
העובדת שתובעת את שרה נתניהו: "היא כינתה אותי גוש של כלום"

דגים מתים בנחל בצת. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
קצב שאיבת המים המזוהמים העלה דאגות בקרב אנשי המשרד להגנת הסביבה. נחל בצת/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

לוואלה! NEWS נודע כי מחקירה ראשונית עולה שכמות השפכים החריגה שגלשה במורד ההר אל אפיק הנחל, מקורה בעבודות להנחת קו ביוב חדש. ביום שלישי בצהריים, בקרבת כביש 899 החוצה את שלומי, פגע ציוד הנדסי בצינור אסבסט המשמש כקו ביוב ראשי של היישוב. בצינור זורמים גם שפכים תעשייתים מאיזור התעשייה של הישוב ובכלל זה שפכי מפעל הבשר של "זוגלובק" ושל משחטה סמוכה שבעבר היתה בבעלותו. במועצה המקומית ביקשו להדגיש כי מיד עם קבלת הודעה על התקלה הפסיק המפעל את הזרמת השפכים.

התקלה תוקנה למחרת האירוע, אך כמויות השפכים העצומות של היישוב שלומי הספיקו לגלוש בתעלות הניקוז לצד הכביש ומשם לנחל. בהנחיית המשרד להגנת הסביבה, תאגיד המים העירוני "מעיינות זיו" ביצע חסימה המונעת את יציאת השפכים אל הים והחל בשאיבת המים המזוהמים בשפך הנחל - המקום שבו הוא פוגש את הים התיכון.

גורם במשרד אמר כי קצב השאיבה בימים רביעי וחמישי לא היה משביע רצון. במשרד חוששים בנוסף מכך שהזיהום יישטף בגשם אל הים אם לא יישאב, וגם מהכמויות הגדולות של השפכים שעלולות לחלחל בינתיים אל מי התהום באזור שפך הנחל.

גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי, מסר כי הוא מקווה שלא נגרם נזק אקולוגי חמור וביקש להדגיש את "החשיבות של בדיקה מוקדמת לפני קידוחים בשטח, על מנת למנוע תקלות מעין זו". בהמשך השיחה הודה נעמן כי לקבלן שביצע את העבודה עבור תאגיד המים העירוני "ניתנו כל האישורים" – גם מהמועצה שלו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
דגים מתים בנחל בצת. גדי שבתאי, מערכת וואלה! NEWS
השקעה של חמישה מיליון שקלים ירדה לטמיון. דגים מתים בנחל בצת/מערכת וואלה! NEWS, גדי שבתאי

במרחק של פחות ממאה מטרים מהנחל, מצפון לשפך הנחל, מתבצעות בימים אלה עבודות בהיקף של כחמישה מיליון שקלים לחידוש הכניסה לחוף בצת, הכוללות בין היתר הקמת חניון מסודר, חניון קרוואנים והצבת תאורת לילה מיוחדת שנועדה למנוע הפרעה לאוכלוסיית צבי הים המגיעה לחוף.

"שמורת הטבע של חוף בצת היא 'החצר הקדמית' של ביתנו בקיבוץ ראש הנקרה", סיפר תושב הקיבוץ גדי שבתאי שטייל עם משפחתו באזור. "מהגשרון נגלה לעינינו מחזה נורא", סיפר שבתאי. "הנחל שעבר במהלך השנים האחרונות שיקום והפך למקור מים טובים לבעלי חיים רבים, נצבע כולו בשחור והדיף צחנה איומה, כאשר מאות דגים מתים צפים עליו". לדבריו, "הנזק שנגרם כל כך חמור שיידרשו שנים רבות, אם בכלל, עד שהנחל יצליח לשקם את עצמו".

באיגוד ערים לאיכות סביבה גליל מערבי התייחסו בסלחנות להזרמת השפכים לנחל. "זו תאונת עבודה", מסרה בתגובה הילה בן דורי, מנכ"לית האיגוד. "המפעלים שיתפו פעולה ועשו מעל ומעבר כדי לצמצם את הנזק". בן דורי נמנעה מלשתף בתחושותיה למראה הנזק הסביבתי שנגרם והוסיפה: "אנחנו לא עוסקים ברגשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully