וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטן הרכה של איראן? המשבר בלבנון מלווה במסר ברור מסעודיה

10.11.2017 / 17:22

ההסלמה בין ריאד לחיזבאללה אמנם לא ירדה לשטח, אך לא מן הנמנע שהיא תתפתח לעימות של ממש, ובמהלכו ייפגעו מטרות הארגון כדי להבהיר לאיראן: פגיעה בנו דרך תימן תגרור פגיעה בטהראן דרך לבנון. ומדוע לסעודיה חשוב להכשיר את הקשר עם ישראל?

צילום: רויטרס, CNN, עריכת וידאו: ניר חן

זמן קצר לאחר פרסום ההודעה של סעודיה, שבה קראה לאזרחיה לצאת מידית מלבנון, פרסם גם משרד החוץ בכוויית קריאה דרמטית דומה לאזרחי הנסיכות. את ההודעה הזו אפשר לפרש כמובן כ"איומי סרק", או ניסיון ללחוץ על חיזבאללה ואיראן. ובכל זאת, כבר קשה שלא לראות את התמונה כולה. קריאה לאזרחים לצאת ממדינה כזו או אחרת אקט מלחמתי, או ליתר דיוק, אקט לפני מלחמה. האם פעולה סעודית צבאית נגד מטרות של חיזבאללה הינה בגדר תרחיש דמיוני בלתי אפשרי? אולי, אבל במזרח התיכון של היום, הבלי אפשרי הופך למציאות בתוך שעות וימים.

ביום שבת שעבר שיגרו המורדים החות'ים, שיעים זיידים השונים מעט באמונתם מהשיעים של איראן, טיל בליסטי לעבר שדה התעופה של ריאד. הטיל יורט, על פי הודעת ריאד, באמצעות מערכות ההגנה הסעודיות. לסעודים אין ספק מי עומד מאחורי המורדים החות'ים בתימן: על אף השתייכותם לפלג שונה בשיעה, איראן היא הפטרונית של המורדים. היא זו שמממנת, מאמנת ומציידת אותם באמצעי לחימה מתקדמים - טילי שיוט, טילים בליסטיים ועוד - ואפילו בלוחמים ומאמנים.

קצין סעודי בכיר הציג תמונות של ספינת משא איראנית שעליה לוחמי קומנדו איראניים אל מול חופי תימן, בדרך ללחימה שם. כך גם מתנהלות העברות הנשק הכבדות של משמרות המהפכה לחות'ים בתימן: ספינות משא פורקות טילים ורקטות סמוך לחופי תימן לאזורים שבשליטת החות'ים ואנשי משמרות המהפכה או פעילי חיזבאללה שכבר פועלים שם, הם אלה שקולטים את המשלוחים. וכך, יומיים בלבד לאחר הירי של הטיל הבליסטי, התראיין שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר לערוץ CNN ואמר שם במפורש כי חיזבאללה הוא שירה את הטיל האיראני משוח שבו מחזיקים החות'ים בתימן. איראן פועלת בסוריה, בעיראק ובמקומות אחרים באמצעות אנשי משמרות המהפכה או אנשי הכוח המיוחד של חיזבאללה, בהובלתו של טלאל חמיה ואחרים. אל-ג'ובייר הוסיף כי "איראן לא יכולה לשגר טילים לעבר ערים סעודיות ולצפות שלא ננקוט צעדים".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן עם ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי שהודיע על התפטרותו בביקור בריאד, 4 בנובמבר 2017. אי-פי, AP
אל-חרירי ויורש העצר/AP, אי-פי

אז ייתכן אמנם שמדובר כמובן רק באיומי סרק. אולם אמירות שכאלה, לצד מעשים שבשטח מריחים כבר כהסלמה אפשרית בין ריאד וחיזבאללה, אולי מהלך צבאי סעודי מוגבל נגד מטרות של חיזבאללה בלבנון, כדי להעביר את המסר לאיראן: תפגעו בנו באמצעות החות'ים, נפגע בחיזבאללה בלבנון.

ואיך כל זה מתחבר לראש ממשלת לבנון המתפטר סעד א-דין אל-חרירי? בן בריתה של סעודיה שזומן בדחיפות לריאד (ממש כמו אבו מאזן), התבקש ככל הנראה להתפטר לנוכח מה שמתפרש מצד ריאד כהתגרות מכוונת מצד הממשלה הלבנונית הנשלטת על ידי חיזבאללה. אם היה איום של ממש על חייו של אל-חרירי כפי שטען מצד חיזבאללה או לאו, זה כבר לא משנה. העובדה היא שראש הממשלה הלבנוני היוצא "בחר צד", בדיוק כפי שרצתה ריאד.

הבוקר הבהיר שר החוץ הצרפתי, ז'אן איב לה דריאן. שסעד אל-חרירי אינו מוחזק נגד רצונו בסעודיה. בראיון לתחנת רדיו בצרפתית אמר לה דריאן הנלווה לביקור בריאד של הנשיא עמנואל מקרון, ש"ככל הידוע לנו, אנו מאמינים כי הוא חופשי לנוע בתוך סעודיה והוא מקבל את החלטותיו באופן עצמאי". ייתכן שהדבר נשמע עדיין לא חד משמעי, אולם סביר להניח שהצרפתים שהגיעו לסעודיה לביקור בלתי צפוי בין היתר כדי לברר מה מצבו של אל-חרירי, לא היו ממהרים לפרסם הודעת הרגעה אם היה חשש סביר שאכן אל-חרירי מוחזק בניגוד לרצונו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נשיא צרפת עמנואל מקרון עם הנסיך מוחמד בן סלמאן בביקור פתע בסעודיה, נובמבר 2017. רויטרס
מקרון עם שליט דובאי, אתמול/רויטרס

גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נקרא השבוע בדחיפות לריאד, וייתכן שהתבקש "לא להפריע", כלומר לעשות כל שרק אפשר כדי להותיר את האמריקנים לצד הסעודים - גם אם זה אומר לא לחולל סערות מול ישראל בשלב הזה. האם תקיפה של חיל האוויר הסעודי בלבנון תוביל לתגובה של חיזבאללה נגד ישראל? קשה לומר בשלב הזה. חיזבאללה לא ממהר למלחמה נגד ישראל בוודאי כאשר ירושלים אינה זו שמובילה את ההסלמה נגד הארגון השיעי לבנוני, אלא סעודיה עצמה.

האיש החשוב בממלכה

הנשיא הצרפתי מקרון נפגש בין היתר עם יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, האיש החזק בממלכה ואולי הרפורמטור החשוב והמשמעותי ביותר בסעודיה במאה הנוכחית, שמוביל כעת כמה מהלכים מקבילים. MBS, כפי שהוא מכונה במערב, אינו מסתיר עוד את המלחמה המתנהלת בין המחנה הסוני לשיעי במזרח התיכון. הוא עושה לא מעט אפילו להבליטה ולהציף אותה. לא עוד משחקים ואמירות דיפלומטיות בשם "אחווה מוסלמית". ומוחמד בן סלמאן, הבין השבוע יותר טוב מתמיד את גודל הסכנה שאיראן הצליחה לייצר בפתחה של סעודיה, לאחר הירי של הטיל לעבר שדה התעופה.

מבחינת מוחמד בן סלמאן, מדובר בעילה למלחמה. ואמנם אנו מחפשים נואשות את הקווים המחברים בין המהלך מול איראן וחיזבאללה, למהלך השני נגד כ-200 בני משפחת המלוכה ואנשי עסקים בכירים ביותר, והשלישי: שימור התהליך המדיני הישראלי-פלסטיני. אך ייתכן שמדובר כאן בשלושה קווים מקבילים שאינם ממהרים להתחבר. כלומר, בן סלמאן פועל בחזית הפנים סעודית לרפורמות ושינויים, למלחמה בשחיתות ולטיהור כיסי ההתנגדות לו בתוך חצר המלוכה. בנוסף, הוא נוקט פעולה אקטיבית נגד איראן וחיזבאללה שייתכן שנהיה עדים לה בקרוב ומתן חסות למו"מ ישראלי-פלסטיני כדי להראות בעיני המערב והערבים כמי שממבקשים עדיין לסייע לפלסטינים.

לנוכח הקשר הישראלי סעודי המתהדק במישורים שונים (מי סיפק לסעודים את המידע הרלבנטי על המעורבות של חיזבאללה בירי של הטיל? או שמא מדובר במידע שהשיגה ריאד לבדה?), ניתן להבין מדוע חשוב למוחמד בן סלמאן להכשיר את הקשר עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully