וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיט השמש הנדיר ניצל מציידים בגיאורגיה – והתחשמל למוות בישראל

8.11.2017 / 0:43

העיט, אחד מאלפים בודדים שנשארו בעולם, מת כשעמד על עמוד חשמל - על אף שישראלים היו אלה שפעלו להציל אותו מפני הסכנות בארץ מוצאו. מקרי ההתחשמלות הפכו נפוצים בארץ - אך הצפרים טוענים כי חברת החשמל לא פועלת בנדון. החברה: "אירוע מצער מאוד"

צילום: סרטוני גולשים, עריכה: שניר דבוש

עיט שמש, אחד מאלפים בודדים שנשארו בעולם, מת בסוף השבוע בצפון הנגב כשעמד על עמוד חשמל והתחשמל למוות. העיט עבר במהלך חייו מסלול מעניין והושקעו מאמצים רבים במסגרת המאמצים להציל את אוכלוסיית העוף הנדיר: במסגרת הפרויקט הבינלאומי "אלופי הנדידה", שמובילים צפרים מישראל, העוף שנחשב פופולארי על ציידים במדינות שונות ניצל מידי ציידים בגיאורגיה.

הפרויקט הוא מרוץ צפרות בינלאומי שנערך מדי שנה בישראל, שבו קבוצות של צפרים מהארץ והעולם מגייסות כספים לפרויקטים שונים למען ציפורים נודדות. חלק מהכסף שנאסף במרוץ לפני שלוש שנים יועד להצלת עופות נדירים שמהווים מטרה לציידים בגיאורגיה.

עיט השמש המדובר ועוד חמישה טובעו, מושדרו ושוחררו לטבע בקיץ האחרון, סמוך לטבילסי בירת גיאורגיה. אולם מה שעברו מאז ממחיש את הקשיים בפניהם הם ניצבים ומדוע הם נכחדים: אחד מהם התחשמל למוות באזרבייג'אן, אחר כך התחשמל עיט ניצי נוסף מהקבוצה בטורקיה ובסוף השבוע התחשמל אחד בישראל.

ND עיט שמש נדיר שניצל בגיאורגיה בסיוע צפרים ישראלים התחשמל למוות בישראל. אתר רשמי
העיט שנמצא מחושמל/אתר רשמי

מאז שוחרר העיט לטבע שמר יהונתן מירב מהחברה להגנת הטבע על קשר עם החוקרים מגיאורגיה ועקב אחר מסלול מעופו של העיט. כשהגיע העיט לצפון הנגב החל המשדר לאותת מאותו מקום, לאורך זמן. זה היה סימן מבשר רעות שהעיד כי משהו קרה לעיט. סריקה אחריו, בעקבות איתותי המשדר, אימתה את החששות: עיט השמש נמצא מת מתחת קו חשמל לא ממוגן. הסימנים העידו כי מת מהתחשמלות.

אוכלוסית עיטי השמש נמצאת במגמת הידלדלות כשאיומים רבים ניצבים בפניהם: כריתת יערות אינטנסיבית באזורי הקינון, מחסור בעצים טבעיים ושינויים בתפריט שנובעים מהיעדר טרף בגודל בינוני. בנוסף לאלה, גם הפרעות בשטחי הקינון, חמיסת קינים, סחר, ציד, הרעלות והתחשמלויות.

מקרי התחשמלות עופות בישראל מתרחשים מדי כמה ימים, בהם גם של עופות נדירים. לפני שנה התחשמל בעמק המעיינות עיטם לבן זנב, אחד מארבעה שנמצאו בישראל וזמן קצר לפני כן התחשמלו ברמת הגולן שני נשרים, שהיו חלק מאוכלוסיית הנשרים המדלדלת בישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
הגנה מפני קינון עורבים שהיו מתחשמלים, ליד משאבי שדה, נגב 7 בנובמבר 2017. חברת חשמל
"משקיעים משאבים גדולים במיגון"/חברת חשמל

הצפר טוביה קאהן מנסה להילחם בתופעה, יחד עם צפרים נוספים, ובכוונתו לפנות לרשויות שיפעלו ביתר נחישות כדי לצמצם את התופעה. לדבריו, צריכות להיות הנחיות מדויקות וכללים מוגדרים למיגון עמודי חשמל במקומות המועדים לפגיעה בעופות. לדבריו כיום הדבר נתון להחלטת חברת החשמל. "מדובר במצב אבסורדי שבו לאחר מקרה התחשמלות של בעל כנף כתוצאה מעמידה על עמוד מסוים, רק אז חברת החשמל ניגשת למגן את העמוד שמעתה מסווג כ'בעייתי' ולא ממגנת מבעוד מועד את הקו המוליך חשמל למניעה ההתחשמלות".

במקביל פנה למועצה האיזורית גלבוע, שבה הוא מתגורר, וששטחה מהווה מוקד נדידה חשוב לציפורים. יחד עם צפרים נוספים כתב: "אנו מבקשים את התערבותכם לדרישה למיגון מלא של עמודי החשמל בתחום שטחי המועצה על ידי חברת החשמל".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל משקיעה משאבים גדולים במיגון עמודי חשמל במסגרת פרויקט 'פורשים כנף'. במקביל החברה בוחנת מדי שנה בעונת הנדידה פתרונות חדשים לצמצום המגע של העופות עם רשת החשמל בקווים המוכרים של מסלולי הנדידה. החברה מטפלת הן בבעיית החשמול והן בבעיית ההתנגשות. בימים אלה מבצעת החברה פיילוט בקו מתח עליון למעלה גלבוע. במקרים שבהם מדווח לחברה על אירועים ספציפיים, החברה מבצעת מידית עבודות מיגון בנוסף לתכנית העבודה הרב שנתית. על מקרה העיט למדנו מפוסטים בפייסבוק. אכן מדובר באירוע מצער מאוד. החברה תפעל למנוע הישנות מקרים דומים ככל שניתן".

(עדכון ראשון: 21:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully