וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הוצמד לו אקדח לרקה": דוח חדש בארגנטינה קובע כי התובע היהודי נרצח

8.11.2017 / 0:33

כמעט שלוש שנים לאחר הרצח של אלברטו ניסמן, ממצאים חדשים מצביעים על כך ששני אנשים תקפו אותו בדירתו וניסו לביים התאבדות. ימים לפני מותו, הוא האשים את הנשיאה דאז בטיוח מעורבות איראן בפיגוע נגד הקהילה היהודית

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

התובע היהודי-ארגנטינאי אלברטו ניסמן נרצח ולא שם קץ לחייו – כך עולה מדוח חקירה שחיברה המשטרה סביב הפרשה, שטלטלה את המדינה הדרום-אמריקנית. ניסמן נמצא ללא רוח חיים בדירתו בבואנוס איירס, ארבעה ימים לאחר שהאשים את הנשיאה דאז כריסטינה פרננדז בטיוח תפקידה של איראן בפיגוע במבנה הקהילה היהודית ב-1994, שהיה מתקפת הטרור הקטלנית ביותר בתולדות המדינה.

הדוח, שהגיע לידי סוכנות הידיעות אי-פי, מבסס את מסקנותיו על ראיה חדשה ושנויה במחלוקת, שסותרת לחלוטין את הממצאים הראשוניים, שלפיהם ניסמן ככל הנראה התאבד. ניסמן בן ה-51 נמצא ללא רוח חיים ב-18 בינואר 2015, עם כדור ברקתו הימנית, כשאקדח בקוטר של 22 מ"מ נמצא בסמוך לו.

אלברטו ניסמן, התובע הכללי של מדינת בואנוס איירס, ארגנטינה. רויטרס
חשש לחייו ולחיי בנותיו. ניסמן/רויטרס

מותו הפך במהרה לסוגיה פוליטית. בעלי בריתה של הנשיאה רמזו כי הוא התאבד מאחר שהוא לא הצליח לגבות את הטענות שלו, אולם רבים אחרים התעקשו כי הוא נרצח. המקרה הוביל למחאה נרחבת נגד הממשלה, כמה חודשים לפני הבחירות לנשיאות.

פרננדז הכחישה כי פעלה בניגוד לחוק ואמרה כי לממשלתה אין יד במותו של ניסמן. הדוחות הראשוניים הצביעו על כך שאין סימן לכך שמישהו אחר היה נוכח לצדו בזמן מותו. בעוד שצוותי הזיהוי הפליליים אמרו כי אין ראיה מבוססת לכך שמדובר ברצח, המשטרה הפדרלית קבעה כי עורך הדין התאבד בחדר המקלחת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הפגנה לציון 30 יום למותו של התובע אלברטו ניסמן – בואנוס איירס, ארגנטינה, 18 בפברואר 2015. AP
מחאת המונים נגד הממשלה לאחר מותו של ניסמן/AP

התובע הפדרלי אדוארדו טאיאנו אמר לאי-פי כי מותו של ניסמן היה התיק המסובך ביותר שהוא אי-פעם חקר. הוא קיבל את החקירה לידיו אחרי שבית המשפט העליון הורה להעביר את התיק משופט אחר בשנה שעברה, והטיל את המשימה על צוות ממשטרת הגבולות. החקירה המקורית ספגה ביקורת רבה על התנהלותה באיסוף הראיות ועל תקלות אחרות.

לדבריו, החקירה הופקדה בידי הסוכנות, שתפקידה העיקרי הוא לשמור על הגבולות ולהילחם בסחר בסמים, מאחר שהיא לא הייתה מעורבת בחקירה הקודמת.

לפי הדוח, ניסמן הוכה בידי שני אנשים, שגררו אותו והניחו אותו לפני האמבטיה שלו. בזמן שאחד מהם אחז אותו "כמו בחיבוק", האדם השני הצמיד את האקדח לראשו וירה בו, בשעה 2:46.

הדוח מציין ראיות מרכזיות שלא הוזכרה בדוחות הקודמים – מחיצת האף שלו היה שבורה, הוא סבל ממכות בירך ואזורים אחרים ובדמו נמצא קטמין, סם חזק המשמש להרדמה. הדוח החדש קובע כי התוקפים ניסו להציג זאת כהתאבדות, אבל הוא מציין כי מומחים אחרים שהשתתפו בחקירות מעולם לא מצאו עקבות של אבק שריפה על ידיו של ניסמן.

האקדח הושאל לניסמן על ידי עוזרו

בפיגוע במבנה הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994 נהרגו 85 איש ועוד מאות נוספים נפצעו. ממשלתה של פרנדדז חתמה ב-2013 הסכם עם איראן, שהוצג ככזה שמטרתו לחקור את האמת מאחורי המתקפה. עם זאת, ההסכם, שאושר על ידי הקונגרס, בוטל בידי בית משפט שקבע כי הוא אינו חוקתי. ניסמן סבר כי פרננדז השתמשה בהסכם כדי לדון בחשאי עם גורמים איראניים שמואשמים במעורבות בחקירה ולהגן עליהם.

התובע המיוחד אמר כי הוא ישווה את הדוח החדש עם אלו הקודמים ויקבע כיצד להתייחס למותו של ניסמן. דוח שחיברו מומחי מז"פ מטעם משפחתו של ניסמן ב-2015 קבע אף הוא כי התובע לא התאבד. עם זאת, הדוח העלה כי רק אדם אחד היה מעורב ברצח שלו, כשהוא החזיק את ידו הימנית של ניסמן ולחץ על ההדק כדי להציג זאת כהתאבדות.

הירי הקטלני בוצע מאקדח שהושאל לניסמן על ידי אחד מעוזריו, דייגו לגומרסינו, מומחה מחשבים שאמר כי החוקר המיוחד ביקש ממנו את כלי הנשק מאחר שהוא חשש לחייו ולחיי בנותיו. דוח מצד צוות ההגנה שלו, נשלח לתובע המיוחד, קבע כי ניסמן ירה בעצמו כשעמד מול המראה, ואז נפל לאחור, ונפגע בראשו. עוד נכתב כי לא נמצאה הוכחה שניסמן היה תחת השפעת קטמין וכי הוא הפציעות הנוספות בגופו נגרמו כמה שעות לפני מותו.

(עדכון ראשון: 19:07)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully