וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב הסעודית: לבנון הכריזה עלינו מלחמה; נגרום להם לשוב למערות

לאחר התפטרות ראש הממשלה אל-חרירי שעזב את ביירות והגיע לריאד בסוף השבוע הוסיפה הממלכה להחריף את המתיחות והפנתה אצבע מאשימה לחיזבאללה ולאיראן הפועלים נגדה. ארה"ב התייצבה לצד בית המלוכה ומול טהראן. יורש העצר הסעודי: אספקת הטילים של איראן - תוקפנות צבאית

עריכה: אריאל תמרין

(שיגור טיל של החות'ים מתימן אל ערב הסעודית, באוגוסט)

ערב הסעודית האשימה אמש (שני) את לבנון בהכרזת מלחמה נגדה בשל פעילות חיזבאללה, בהחרפה נוספת של המשבר המאיים לערער על היציבות בביירות ועל האזור כולו. לבנון נמצאת עתה במוקד המתיחות האזורית בין ערב הסעודית לאיראן, אחרי שראש הממשלה סעד אל-חרירי התפטר מתפקידו במפתיע ביום שבת, כשהוא מאשים את טהראן ואת הארגון השיעי שהיא מגבה בניסיון להרוס את העולם הערבי.

לצדה של ריאד התייצבה הלילה וושינגטון, עם הכרזת הפנטגון כי ארצות הברית תומכת בהצהרותיה של ערב הסעודית נגד מעשיה של איראן בתימן, אחרי שהמורדים החות'ים שיגרו טיל לעבר בירת הממלכה. בהודעת הפנטגון נמסר כי וושינגטון "ממשיכה לקיים קשרי ביטחון הדוקים עם ממלכת ערב הסעודית".

עוד נכתב בהודעה כי שתי המדינות "פועלות על פי סדר עדיפויות ביטחוני משותף הכולל לחימה נגד ארגונים קיצוניים אלימים וניטרול השפעתה מפרת היציבות של איראן במזרח התיכון". יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר הבוקר כי אספקת הטילים של איראן היא תוקפנות צבאית ישירה נגד ארצו.

טיל בליסטי ששיגרו החות'ים מצנעא, תימן, אל עבר ריאד, ערב הסעודית, 4 בנובמבר 2017. רויטרס
תיעוד שיגור הטיל של החות'ים אל עבר ריאד, בשבת/רויטרס

שר החוץ הסעודי עאדל אל-ג'ובייר אמר כי היה זה צעד מלחמתי מצד איראן, וכי לריאד שמורה הזכות להגיב בזמן ובמקום המתאימים. בטהראן דחו זאת, ושר החוץ מוחמד ג'וואד זריף אמר כי התקיפה של המורדים השיעים הייתה כתוצאה מהמדיניות הלוחמנית של הממלכה.

השר לענייני המפרץ של ערב הסעודית, ת'מר א-סבהן, אמר כי היחס לממשלת לבנון יהיה מעתה כמו אל "ממשלה שהכריזה מלחמה על ערב הסעודית" בשל התוקפנות של חיזבאללה. כשהוא מאשים את הממשלה של אל-חרירי בכך שהיא נכשלה בבלימת חיזבאללה בשנה שחלפה מאז קמה, הוא הזהיר כי "יש מי שיעצור אותם (את חיזבאללה) ויגרום להם לשוב למערות של דרום לבנון", כשהוא מתייחס לאזור שבו מתגוררת רוב הקהילה השיעית בלבנון.

בריאיון לרשת "אל-ערביה" המקומית, הוסיף השר כי "על הלבנונים להיות מודעים לסיכונים הללו ולעבוד למען סילוקם בטרם יגיעו לנקודת האל-חזור". הוא לא פירט את הצעדים שעשויה ערב הסעודית לנקוט נגד לבנון, שעדיין מנסה להתאושש ממלחמת האזרחים, שהתחוללה בין 1975 ל-1990, ומגל הפליטים מסוריה השכנה. בביירות טרם הגיבו להצהרות מריאד.

עוד באותו נושא

סעודיה: שיגור הטיל מתימן - צעד מלחמתי של איראן

לכתבה המלאה
יורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן בכנס כלכלי בריאד, אוקטובר 2017. רויטרס
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בכנס בריאד, בחודש שעבר/רויטרס

לחיזבאללה יש נציגים בפרלמנט בביירות, והזרוע הצבאית שלו חזקה משמעותית מצבא לבנון. הוא בעל תפקיד משמעותי במלחמה בסוריה השכנה, זירה נוספת ליריבות בין ערב הסעודית לאיראן, התומכות בצדדים יריבים.
בנאום ההתפטרות של אל-חרירי, הוא אמר כי הייתה מזימה להתנקש בחייו ותקף את חיזבאללה ואת איראן, שאותם האשים בפילוג העולם הערבי. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה אמר כי הוא לא יגיב על נאומו של ראש הממשלה המתפטר, וכינה זאת "הצהרה סעודית". הוא אמר כי ריאד הכריחה אותו להתפטר.

ההתפטרות המפתיעה של אל-חרירי יצרה חרושת שמועות, שלפיהן העסקים המשפחתיים שלו בערב הסעודית נפלו קורבן לטיהורים שעורכת ריאד נגד חשודים בשחיתות ולכן הוא אולץ לפרוש. שר החוץ הסעודי דחה זאת, ואמר כי אלו "שטויות". בריאיון ל-CNN הוא אמר כי פרישתו מראשות הממשלה נובעת מכך שחיזבאללה "מושך בחוטים" והוסיף כי אל-חרירי, המחזיק באזרחות סעודית, רשאי לעזוב את המדינה בכל עת.
אחרי שנפגש אתמול עם המלך סלמאן בריאד, המריא הבוקר אל-חרירי אל איחוד האמירויות הערביות, בעלת בריתה הקרובה של ערב הסעודית. הוא נפגש עם יורש העצר באבו דאבי, ודן עמו בהתפתחויות הדרמטיות באזור.

מזכ"ל חיזבאללה נסראללה בפגישה עם סגן מנהיג חמאס אל-עארורי בביירות, 1 בנובמבר 2017. טוויטר, צילום מסך
מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה עם סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי בביירות, בשבוע שעבר/צילום מסך, טוויטר

בביירות, עדיין ממתינים לשובו של אל-חרירי ובארמון הנשיאות הבהירו כי ההתפטרות עדיין לא נכנסה לתוקף. הנשיא מישל עאון, בעל ברית של חיזבאללה, קרא לאחדות לאומית, ויו"ר הפרלמנט נביה ברי, גם הוא מקורב לחיזבאללה, אמר לאחר פגישתו עם הנשיא כי מוקדם מדי לשוחח על הקמת ממשלה חדשה.
המשבר עלול לגרום לשיתוק מחודש של הממשלה בלבנון, שעומדת בפני קריסה שנה בלבד אחרי הקמתה, במסגרת דיל פוליטי ששיגר את עאון לארמון הנשיאות. בחודש שעבר אף עבר תקציב ראשון מאז 2005, השנה שבה נרצח רפיק אל-חרירי, אביו של סעד וראש ממשלה לשעבר בעצמו, בפיגוע שיוחס לחיזבאללה.

(עדכון ראשון: 1:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully