וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפטרות ראש ממשלת לבנון: שלב נוסף בהתהדקות טבעת החנק האיראנית

4.11.2017 / 22:30

פרישתו המפתיעה של אל-חרירי מסמנת את השפעתה המסוכנת של הברית השיעית בין טהראן וחיזבאללה, ומעוררת דאגה בצה"ל ובמדינות הסוניות המתונות. השר גלנט הזהיר מחזרתו של ארגון הטרור למרכז הזירה הלבנונית: "יש משחק חדש, צריך להיערך לאתגר"

צילום: רויטרס

בצה"ל עוקבים בדאגה אחר שינויים מהותיים שחיזבאללה ואיראן מובילים בשנה האחרונה בלבנון ומהווים אתגר משמעותי עבור ישראל. אחד מהם הוא שילוב הפעילות בין צבא לבנון לזרוע הצבאית של חיזבאללה בסיורים ופעולות התקפיות נגד גורמי ג'יהאד עולמי. השילוב בין תכניות מצבעיות של חיזבאללה לאמצעי לחימה של צבא לבנון תוצרת ארצות הברית, צרפת ומדיניות מערביות נוספות הופכות לאיום ממשי על צה"ל ועל עורף מדינת ישראל.

גורמי בכירים בצה"ל הגדירו בחודשים האחרונים את ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי כ"בובה" שנשלטת על ידי פעולות טקטיות ואסטרטגיות של חיזבאללה ואיראן. הגורמים טענו כי חרירי לא מצליח באמת להוציא לפועל מדיניות פרגמטית כדי להתקרב למערב ולמדינות סוניות מתונות במזרח התיכון.

עוד בוואלה! NEWS:
ראש ממשלת לבנון התפטר במפתיע: "איראן רוצה להרוס את האזור"
טיל ושריפת דגלים: איראן חוגגת את ההשתלטות על שגרירות ארה"ב
בדרך לתבוסה: צבא עיראק הדף את דאעש מעיירת גבול חשובה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עצרת תמיכה בחיזבאללה, מאי 2017/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל-חרירי, שאביו רפיק אל-חרירי חוסל בלבנון בתחילת העשור הקודם בפיגוע ענק על ידי חיזבאללה, לא היסס בשנה האחרונה להתבטא בפומבי נגד הציר השיעי ובזכות מדינת לבנון. ניתן להעריך כי ברגע שחרירי הבן חש שטבעת החנק השיעית נכרכת סביב צווארו והוא עשוי להיות מחוסל עזב את ארץ הארזים ועבר לסעודיה ומשם בחר להודיע על ההתפטרות תוך מתיחת ביקורת חריפה על ההגמוניה האיראנית שמאיימת על עתיד לבנון. היחס בין תפקידי הנשיא, ראש הממשלה ויו"ר הפרלמנט נועדו לשמור על האיזונים בלבנון, אך הם הופרו כשהשיעים החלו להרחיב את השפעתם במדינה תוך איום על מוקדי הכוח בממשלה.

שר הבינוי והשיכון וחבר הקבינט הביטחוני אלוף (במיל') יואב גלנט אמר בשיחה עם וואלה! NEWS, "חרירי לקח צעד אחורה בגלל השליטה השיעית המתגברת, קרי איראן שמסכנת אותו באופן אישי".

גלנט הזהיר מחזרתו של חיזבאללה למרכז הזירה בלבנון, "חלק גדול של סונים, נוצרים ודרוזים ישבו על הגדר לאורך מלחמת האזרחים בסוריה מתוך תקווה שמשטר אסד ובני בריתו כמו איראן וחיזבאללה יקבלו מכה קשה. עכשיו כשאנחנו מדברים כבר על 'היום שאחרי', המערכה בסוריה מתבהרת וברור שמשטר אסד מתחזק, התקוות מתחלפות בחשש מנקמה. חיזבאללה חוזר ללבנון חדור בתחושת נקמה במי שלא תמך בו. מה שקורה כרגע בלבנון ובסביבה כולה זהו שינוי סדרי עולם, משחק חדש. האיראנים וחיזבאללה משנים את המאזן באזור. אל-חרירי למד לקח מחיסול אביו והחליט להתפטר". במצב שנוצר בלבנון תהיה לאל-חרירי יותר השפעה מסעודיה

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש ממשלת לבנון סעד חרירי. AP
אל-חרירי בהודעה על התפטרותו, היום/AP

השינויים בלבנון אמורים להדאיג לא רק את ישראל אלא גם את הציר הסוני המתון הכולל מדינות כמו סעודיה, ירדן, מצרים ונסיכויות המפרץ שרואים כיצד איראן מגבירה את השפעתה באזור בגיבוי רוסיה. "הציר הסוני המתון מתבונן על התנהגות השיעים בעיראק ובסוריה וחושש שתהיה העתקת עוצמה שכזו למקומות נוספים. ישראל צריכה להסתכל על זה כאיום ולהיערך לאתגרים", הוסיף חבר הקבינט.

לתוך המשוואה הזו יש לצרף את רוסיה שעד כה נהנתה מתמיכה של איראן וחיזבאללה במערכה נגד המורדים ובייצוב משטר אסד. המערכה שעומדת להסתיים בקרוב ותוגדר כניצחון, ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשוי לשנות את גישתו ולאפשר לישראל ולציר הסוני המתון מרחב פעולה חדש נגד איראן וחיזבאללה. בעידן בו יש משקל גדול יותר לאינטרסים מאשר לבריתות, יכולה להתפתח מערכה כדי לבלום את השינויים הקיצוניים שמובילה איראן באמצעות חיזבאללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully