וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהגר אוזבקי שנשבע אמונים לדאעש: זהו המחבל שביצע את הפיגוע במנהטן

1.11.2017 / 6:25

סייפולו סייפוב, בן 29, הגיע לארה"ב ב-2010 באופן חוקי והתגורר באוהיו, פלורידה וניו ג'רזי. את כלי הרכב שעמו רצח שמונה אנשים הוא שכר כשעה לפני הפיגוע ובסמוך לו נמצאו פתקים שבו הצהיר על תמיכה ב"מדינה האסלאמית". טראמפ הורה להגביר את הסינון למהגרים

רויטרס

טרור בניו יורק – כל העדכונים

- פיגוע דריסה אמש סמוך לאתר מרכז הסחר העולמי במנהטן
- 8 בני אדם נהרגו ועוד 11 נפצעו
- המחבל הוא סייפולו סייפוב, מהגר בן 29 ממוצא אוזבקי המתגורר בטמפה, פלורידה
- הרכב ששימש לביצוע הפיגוע – משאית שהושכרה בבוקר האירוע
- חמישה מההרוגים אזרחי ארגנטינה, הרוג נוסף אזרח בלגי
- טראמפ: "אסור לתת לדאעש לחזור לארה"ב. מספיק!"

המחבל שביצע את פיגוע הדריסה אמש (שלישי) במנהטן, ניו יורק, הוא סייפולו סייפוב, בן 29 מאוזבקיסטן – כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. לפי הדיווחים, הוא הגיע לארצות הברית ב-2010 באופן חוקי עד שעבר לאחרונה לניו ג'רזי. הוא נורה על ידי המשטרה מיד לאחר האירוע, שבו נהרגו שמונה בני אדם - רובם אזרחים זרים - ונעצר, לא הרחק ממרכז הסחר העולמי. הוא פונה לבית חולים לאחר פציעתו.

לפי הרשויות, הוא פעל לבדו ולא ידוע על שום שיוך ארגוני שלו. עם זאת, שני גורמים רשמיים סיפרו הלילה לניו יורק טיימס כי חוקרי הפיגוע גילו פתקים ליד הרכב המסחרי שבו השתמש המחבל, ובהם הערות בכתב יד בערבית שמצביעות על נאמנות לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). הוא השכיר את כלי הרכב מרשת "הום דיפו" כשעה לפני הפיגוע.

לקריאה נוספת:
צפו בתיעוד: הרגעים שלאחר אירוע הדריסה בדרום מנהטן
טראמפ על הפיגוע בניו יורק: "הרשויות עוקבות מקרוב - לא בארה"ב!"
עד ראייה לאירוע הדריסה במנהטן: "הנהג נראה מסומם וצעק ברחוב"

החשוד בביצוע פיגוע הדריסה בניו יורק סייפולו סייפוב, 1 בנובמבר 2017. משטרת ניו יורק, צילום מסך
נורה ונעצר מיד לאחר האירוע. סייפוב/צילום מסך, משטרת ניו יורק

עוד דווח בניו יורק טיימס כי סייפוב, שהיה אחראי לפיגוע הקטלני ביותר בעיר מאז 11 בספטמבר, היה מוכר לרשויות הפדרליות כחלק מחקירה נפרדת ולא קשורה, שטיבה לא ברור. מאז שהגיע לארצות הברית לפני שבע שנים, הוא הספיק להתגורר באוהיו, בפלורידה ובניו ג'רזי.

סייפוב התגורר לאחרונה בפטרסון, ניו ג'רזי, שבה חיים כ-25 עד 30 אלף מוסלמים, מה שהופך את העיר לאחד מריכוזי המוסלמים הגדולים ביותר באזור העיר ניו יורק. המשטרה כיתרה אזור בעיר, כחלק מהחקירה. כלי הרכב הושכר בעיר פאסיק, הסמוכה לפטרסון. למחבל הייתה היסטוריה של עבירות תנועה.

החוקרים טרם איתרו חשבונות ברשתות החברתיות שהיו שייכים לסייפוב, אך מתעודת נישואים שלו משנת 2013 עולה כי הוא נולד בטשקנט, בירת אוזבקיסטן. אשתו, נוזימה אודילובה צעירה ממנו בשש שנים. לסייפוב היה רישיון נהיגה על משאית והוא אף עבד תקופה בחברת "אובר".

שוטרים במנהטן, ניו יורק, אחרי פיגוע הדריסה, 1 בנובמבר 2017. רויטרס
חוקרים בזירת הפיגוע, הלילה/רויטרס

בעקבות הפיגוע, הודיע הנשיא דונלד טראמפ כי הוא הורה למשרד לביטחון המולדת להגביר את הליך הסינון של כניסת אזרחים זרים לארצות הברית. "להיות פוליטיקלי קורקט זה בסדר, אך לא בנושא זה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, ולא פירט. הוא הוסיף כי יכנס היום את חברי הממשל לדיון בפיגוע.

הוא כתב גם כי "אסור לנו לתת לדאעש לחזור או להיכנס למדינה אחרי שהבסנו אותו במזרח התיכון ובמקומות אחרים. מספק". טראמפ הוסיף כי הוא "שולח את תנחומיי ותפילותיי לקורבנות ולבני משפחותיהם". הוא תיאר את המחבל כ"אדם חולה ומשוגע מאוד".

משרד החוץ של ארגנטינה מסר כי חמישה מההרוגים בפיגוע הם אזרחי המדינה. שר החוץ חורחה פאורי מסר שהוא "מזועזע מהאירועים בניו יורק". הרשויות בבלגיה הודיעו כי הרוג נוסף בפיגוע הוא אזרח בלגי.

שוטרים במנהטן, ניו יורק, אחרי פיגוע הדריסה, 1 בנובמבר 2017. רויטרס
שוטרים במנהטן, הלילה/רויטרס

אחד ממכריו של המחבל סיפר כי הוא לזמן קצר בפרבר של סינסינטי, אוהיו, עם משפחתו לאחר הגירתם לארצות הברית. "הוא נהג לעבוד כל הזמן", סיפר דילנוזה אבדוסמטובה ל"סינסינטי אנקווירר". לדבריו, "הוא לא היה הולך למסיבות או דברים כאלו. הוא רק היה חוזר הביתה, נח וחוזר לעבוד".

שוטרים במנהטן, ניו יורק, אחרי פיגוע הדריסה, 1 בנובמבר 2017. רויטרס
שוטרים במנהטן, הלילה/רויטרס

לפחות שמונה בני אדם נרצחו בפיגוע הדריסה ועוד 11 נפצעו במתקפה. המחבל שעט עם משאית ששכר לפני הפיגוע לעבר מסלול אופניים ונורה בידי שוטר כשיצא מכלי הרכב אחרי שהתנגש באוטובוס תלמידים.

לפי משטרת ניו יורק, המחבל נורה בבטנו אחרי שאחז בשני אקדחים, שבהמשך התבררו כאקדחי דמה. עדי ראייה סיפרו כי הוא צעק "אללה אכבר" עם יציאתו מהמשאית וברשויות רק אישרו כי הדברים שאמר ואופי הפעולה שלו "מתיישבים עם אירוע טרור".

מפקד משטרת ניו יורק ג'יימס אוניל אמר כי שישה מקרב שמונת ההרוגים הוכרזו מתים בזירה והשניים הנוספים בבית החולים. לפי גורמי ממשל, הבולשת הפדרלית (FBI) הצטרפה לחקירת המקרה.

שוטרים במנהטן, ניו יורק, אחרי פיגוע הדריסה, 1 בנובמבר 2017. רויטרס
שוטרים בזירת הדריסה במנהטן, הלילה/רויטרס
שוטרים וחוגגי ליל כל הקדושים במנהטן, ניו יורק, אחרי פיגוע הדריסה, 1 בנובמבר 2017. רויטרס
שוטרים באזור הדריסה במנהטן, הלילה/רויטרס

ראש עיריית ניו יורק אמר כי זהו "מעשה טרור פחדני" אך דחק בתושבי העיר להמשיך בשגרת חייהם. "זה יום כואב לעירנו", אמר ביל דה בלאזיו בתדרוך שבו השתתף לאחר שביקר בזירה. "זה כוון לאזרחים חפים מפשע שלא ידעו מה הולך לקרות להם".

לדבריו, "אנחנו יודעים שזו פעולה שנועדה לשבור את רוחנו אבל אנחנו גם יודעים שתושבי ניו יורק חזקים. לא יפחידו אותנו, לא נירתע. אני רוצה להודות לשוטרים שעצרו את הטרגדיה הזו, לכל אלה שהושיטו עזרה".

עד ראייה לפיגוע, שהזדהה כפרנק, סיפר לרשת המקומית NY1 כי הוא ראה אדם רץ לכיוון הצומת ושמע כמה יריות. "כשהשוטרים ירו בו, כולם התחילו לברוח ולהשתגע. כשהסתכלתי שוב, הוא כבר היה מנוטרל", אמר.

(עדכון ראשון: 00:55)

זירת אירוע הדריסה במנהטן, ניו יורק 31 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הדריסה במנהטן, אמש/רויטרס
הרכב הפוגע זירת אירוע הדריסה במנהטן, ניו יורק 31 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הדריסה במנהטן, אמש/רויטרס
זירת אירוע הדריסה במנהטן, ניו יורק 31 באוקטובר 2017. רויטרס
זירת הדריסה במנהטן, אמש/רויטרס
טרור במנהטן אירוע דריסה: לפחות 8 הרוגים ו-11 פצועים. רויטרס
זירת הדריסה במנהטן, אמש/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully