וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיחה מסתורית דקות לפני הרצח: העיתון הבריטי שעומד במרכז מסמכי קנדי

בין אלפי המסמכים שפורסמו הלילה בהוראת הנשיא טראמפ נמצא מזכר של ה-FBI על אודות דיווח שהגיע מסוכנות הביון הבריטית על שיחה לעיתון בנושא "דיווח על סיפור גדול שעל הכתב בלונדון למסור לשגרירות ארה"ב"

טראמפ ביטל את פרסומם של מאות מסמכים מחקירת רצח קנדי/רויטרס

עיתון בריטי קיבל שיחה אנונימית על כך ש"משהו גדול" עומד לקרות בארצות הברית, זמן קצר לפני ההתנקשות בנשיא ג'ון קנדי – כך עולה מאלפי המסמכים החדשים שפורסמו הלילה (שישי) בהוראת הנשיא דונלד טראמפ.

במזכר שנכתב ב-26 בנובמבר 1963 נאמר כי השיחה התקבלה במערכת העיתון "קיימברידג' ניוז" - המופץ באזור העיר קיימברידג' - בשעה 18:05, ב-22 בנובמבר. 25 דקות לאחר מכן, נורה למוות קנדי במהלך סיור בדאלאס, טקסס. עותק של המזכר כבר שוחרר על ידי הארכיון הלאומי של ארצות הברית ביולי האחרון, אך לא דווח ולא זכה לתשומת לב, עד לשחרורם של המסמכים האחרונים.

המזכר נשלח מסגן ראש ה-FBI דאז ג'יימס אנגלטון לראש הבולשת ג'יי אדגר הובר, ובו נכתב כי שירותי המודיעין הבריטיים (MI5) דיווחו כי השיחה קוימה עם אחד הכתבים הבכירים ביותר בעיתון. "האדם שצלצל אמר רק כי הכתב של 'קיימברידג' ניוז' צריך להתקשר לשגרירות האמריקנית בלונדון ולדווח על סיפור גדול, ואז ניתק", נכתב. "לאחר הידיעה על ההתנקשות בנשיא, הכתב דיווח על כך למשטרת קיימברידג' וזו עדכנה את ה-MI5. הנקודה החשובה היא שהשיחה נעשתה, לפי חישובי הסוכנות, 25 דקות לפני שהנשיא נורה".

עוד נכתב כי הכתב מעולם לא קיבל שיחה סוג זה קודם לכן, וכי שירותי המודיעין הבריטיים קבעו כי הוא נשמע אדם אמין, ללא עבר פלילי. לפי המזכר, שיחות אנונימיות מסוג זה היו נפוצות בבריטניה באותה שנה.

נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי שניות לפני ההתנקשות בחייו. ג'ון קנדי, צילום מסך
בעיתון בבריטניה מנסים לאתר את הכתב שקיבל את השיחה. השיירה שבה נסע קנדי ביום הרצח/צילום מסך, ג'ון קנדי

עובדי העיתון בהווה אמרו כי הם אינם יודעים איזה כתב קיבל את השיחה, אולם הם בודקים זאת עם מי שעבד במערכת בשנות ה-60 כדי לגלות את זהותו. הכתבת אנה סאבה אמרה כי "לסתה נשמטה" בעקבות הידיעה על אותה שיחה מסתורית. לדבריה, זהותו של הכתב לא אמורה להיות סודית אבל אין תיעוד בארכיון לכך ואין מי שיודע לומר מה שמו של אותו אדם.

העיתון אף העלה לאתר האינטרנט שלו סרטון שבו נראה הכתב כריס אליוט אומר כי "איש לא הצליח בעבר לאמת אם אכן בוצעה שיחה זו", אולם האפשרות שנערכה שיחה כזו עלתה כבר בשנות ה-80. "עורך דין מלונדון בשם מייקל אדואס פתח בחקירה על בסיס מסמך שקיבל לכאורה מידי ה-CIA ", הוסיף.

לדבריו, באותו מסמך הוזכרה השיחה שבוצעה לכאורה לעיתון, אולם "לא ברור לנו איזו סיבה הייתה יכולה להיות למישהו להתקשר לעיתון מקומי בקיימברידג' בנושא". עוד אמר אליוט כי עורך הדין אדואס, שמת בשנת 1992, היה משוכנע בחייו כי "ישנה קונספירציה כלשהי" וכי שיחת הטלפון הייתה חלק מניסיון ליצור מצג בכלי התקשורת של תיאוריית קשר בכוונה להתנקש בנשיא קנדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully