וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ העסקים בתל אביב: אלה דרכי המילוט של הסיעות החרדיות

26.10.2017 / 15:00

לאחר שפסיקתה של נאור עוררה הדים בקרב הח"כים המתנגדים, ועדת השרים לחקיקה תדון בביטול תוקף חוק העזר העירוני המאפשר את פתיחת העסקים. במקביל, דרעי מוביל הצעה ממשלתית, ולפיה לא יאושר מסחר בשבת אלא "לצרכים חיוניים" בלבד

עריכת וידאו: ניר חן

"בג"ץ עושה הפיכה", "מנותקים מהעם", "עריצים שניסו לחסל את תורת ישראל", אלה היו חלק מהתגובות של הפוליטיקאים החרדים בעקבות פסיקת בג"ץ היום (חמישי), האחרונה של נשיאת העליון היוצאת מרים נאור, ולפיה מרכולים בתל אביב יוכלו להישאר פתוחים בשבת. השרים וחברי הכנסת החרדיים צפו את ההחלטה, וכבר בתחילת השבוע התכוננו לה במה שנראה כמאבק הפוליטי הבא בתוך הקואליציה.

ביום ראשון ועדת השרים לחקיקה תדון בשתי הצעות חוק הקשורות באופיה של השבת בישראל. הראשונה קשורה ישירות בפסיקה זו של בג"ץ והוגשה בחודשים האחרונים על ידי חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה). תוכנה נחשף לראשונה בוואלה! NEWS ולפיה "לא יהיה תוקף לחוק עזר המסדיר פתיחת וסגירת עסקים ביום המנוחה אלא אם כן אושר חוק העזר על ידי שר הפנים".

טקס פרישת נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, בית המשפט העליון, ירושלים. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
נאור בטקס הפרישה שלה, היום/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

ההצעה שעליה חתומים גם חברי ש"ס והבית היהודי, נועדה לבטל את חוק העזר העירוני בתל אביב שמטרתו להתיר את פתיחתם בשבת של 164 מרכולים ופיצוציות. "כל חוק עזר בעניין פתיחת וסגירת חנויות ומסחר שנחקק לאחר יום 1.1.2014, לא יהיה לו תוקף, אלא אם קיבל אישור של שר הפנים", נכתב. מדובר בהצעה שנועדה לא רק למנוע פתיחת עסקים בערים אחרות בארץ, אלא בעיקר למנוע את אלה שכבר החוק קובע כי יישארו פתוחים.

הצעה זו מעוררת קשיים משפטים משום שהיא נועדה לאסור פתיחת עסקים באופן גורף, כך שתחול גם רטרואקטיבית. ההצעה נתקלת בהתנגדות בתוך הקואליציה. ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הודיע כי סיעתו "לא תיתן יד לחוק השבת" מאחר ש"יהיה הדבר בבחינת פגיעה בוטה בתושביה החילוניים של מדינת ישראל". עמדה דומה משמיע שר הביטחון אביגדור ליברמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יעקב ליצמן ואריה דרעי באירוע שבע ברכות לרגל חתונת בתו של דרעי. דצמבר 2015. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
השרים דרעי וליצמן/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

הצעה נוספת היא של שר הפנים אריה דרעי שמשרדו הפיץ אתמול תזכיר חוק ממשלתי שלפיו לא יאשר פתיחת עסקים בשבת או בימי מנוחה, אלא אם זו נדרשת "לצרכים חיוניים" לדעתו. על פי תזכיר החוק גם חוקי עזר בעניין פתיחת עסקים בשבת לא יפורסמו ברשומות אלא אם שר הפנים ייתן לכך את הסכמתו. הצעה זו לא תשפיע על פתיחת המרכולים בתל אביב אך יש לה השלכות לכל החלטה עירונית עתידית.

דרעי אמר היום אחרי הפסיקה בבג"ץ כי סיכם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על "קידום שני חוקים ממשלתיים שיעניקו לשר הפנים את הסמכויות הדרושות לשמור על צביונה של השבת היהודית בפרהסיה הציבורית, כדרישת רוב הציבור בישראל", ובין היתר התייחס להצעה הממשלתית הזו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רשת "סופר יודה" בתל אביב הפתוחה בשבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

הצעה נוספת שתעלה לדיון בוועדת השרים, ומעוררת התנגדות מצד החרדים, נועדה להסדיר את שלל הסוגיות הנוגעות לשבת כיום המנוחה - ללא קשר לפסיקת בג"ץ. על פי ההצעה, לצד סגירת עסקים בימי המנוחה תעודד פתיחת בתי תרבות, קהילה ומתנ"סים ותאפשר הגעה אליהם למפגשים משפחתיים באמצעות תחבורה ציבורית שתפעל במתכונת מצומצמת ובכך תצמצם באופן משמעותי את "חילול השבת במדינה".

את הההצעה הזו הגישו חברי הכנסת רחל עזריה (כולנו) מיקי זוהר (הליכוד), אלעזר שטרן (יש עתיד) וח"כ לשעבר מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני), וסיכוייה בקואליציה אינם גדולים,כמו הצעתו של ח"כ גפני. ההצעה מבוססת על אמנת גביזון-מידן. לפי הח"כים שיזמו אותה מטרתה היא שכל אחד יוכל ליהנות מהשבת כיום מנוחה בהתאם לאורחות חייו, תוך כיבוד האחר.

ההערכה בקואליציה כי הצעת החוק של גפני, ומנגד הצעת החוק שנועדה לאסור מסחר בשבת אך לעודד פעילות תרבות ותחבורה ציבורית בשבת, לא יוקדמו, והסיכויים להוצאתן לפועל אפסיים. "הממשלה תקדם ככל הנראה את הצעת החוק הממשלתית של השר דרעי, כפי שסוכם עם נתניהו", אמר גורם בקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully