וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הפיוס: באיראן ממשיכים לדחוף את חמאס לבצע פיגועים

25.10.2017 / 22:40

חלק ניכר מהמימון של הזרוע הצבאית מגיע מטהראן, שמנסה לפי ליברמן להשתלט על הארגון. מהלך שגורם למחלוקות גם בתוך חמאס. למרות ההסכם עם הרשות, במערכת הביטחון מעריכים כי חמאס נערך ל"יום שאחרי" ומשמר דלק להבערת השטח

עריכת וידאו: ניר חן

בחודשים האחרונים התהדקו הקשרים בין חמאס לבין איראן, שמשמשת אחד ממקורות המימון המרכזיים של הארגון. מערכת היחסים הקרובה בין הצדדים מבטיחה את המשך התמיכה הכספית בחמאס, סוגיה מורכבת בתוך הארגון עצמו, שחלקים ממנו רואים בקרבה לטהראן משקולת על רגלי הארגון והפסד בנקודות לאורך זמן.

בשלב זה, כך נראה, מצליחה הזרוע הצבאית של החמאס לכפות את דעתה בנושא, ולקדם מהלך שיביא להרחבת התקציב תמורת השפעה ופעילות טרור נגד ישראל.
ההתקרבות בין הצדדים החלה לבוא לידי ביטוי בעת ביקור משלחת מטעם הארגון באיראן במהלך חודש אוגוסט השנה.

במערכת הביטחון מעריכים כי השיחות בין הצדדים נועדו להגדיל את התמיכה הכספית בחמאס, שסובל מבעיה כלכלית חריפה, מציאות שהובילה את הארגון לפיוס עם הרשות הפלסטינית בתיווך מצרים, בתקווה להסיר את הסנקציות שהטיל עליהם אבו מאזן.

פעילי חמאס ברצועת עזה, אוגוסט 2017. רויטרס
קשרים הדוקים עם איראן. פעילי חמאס בעזה/רויטרס

למרות ההתקדמות בתהליך הפיוס, שוהה באיראן גם בימים אלו משלחת חמאס, בראשות סגן מנהיג הארגון סאלח אל-עארורי, שהעביר את מקום מושבו ללבנון בחסות חיזבאללה, וזאהר ג'ברין, שאחראי בין היתר על תשלום למשפחות האסירים, המשמשות צינור להעברת כספים לפעילים. חמאס, כך מעריכים במערכת הביטחון, מנסה לשמר דלק להבערת עזה ויהודה ושומרון בדרכים מתוחכמות, במסגרת ההיערכות ל"יום שאחרי" תהליך הפיוס עם הרשות.

אחת הדרכים להעברת הכספים היא שיטת ה"דעווה", קירוב הלבבות, של חמאס. כסף שלכאורה מממן פעילות ותשתית אזרחית, אך בפועל מייצר תלות של הרחוב הפלסטיני בארגון, מרחיב את הקרקע לגיוס פעילי טרור, שביום פקודה יוצאים לבצע פיגוע. האתגר של מערכת הביטחון הוא לחשוף את הארגונים, הקרנות, החברות האזרחיות ובתי העסק שפועלים למען העברת הכספים ממדינות שונות, בהן איראן, לתוך שטחי יהודה ושומרון. חלק מהכסף מגיע ישירות לפעילי טרור כדי לבצע פיגועים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
שר הביטחון ליברמן בטקס סיום קורס קציני יבשה בבה"ד 1, 25 באוקטובר 2017. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
מזהיר מטבעת החנק של איראן. ליברמן, אתמול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

בשנה שעברה הצליח השב"כ, בשיתוף פעולה עם צה"ל, לאתר 1.6 מיליון שקל שהוגדרו על פי אינדיקציות מודיעיניות ומשפטיות כספים המיועדים לפעילות טרור. החל מינואר השנה, ועד לשבוע האחרון, נתפסו על ידי השב"כ וצה"ל יותר מ- 1.4 מיליון שקל, מרביתו בשקלים ובדולרים. הערכות במערכת הביטחון הן שכספי הטרור שייתפסו השנה יהיו גבוהים מאלו של שנה שעברה.

אמש אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן בטקס סיום קורס קציני יבשה בבה"ד 1 כי המאמץ האיראני להניע את גלגלי הטרור הוא "טבעת חנק" סביב ישראל, כשהוא מציין את הפעילות של טהראן בסוריה, בלבנון ואת הקרבה לחמאס. ליברמן תיאר זאת לא פחות מאשר ניסיון השתלטות איראני על הארגון. זו מגמה שנראית היטב בשטח, ולכן במערכת הביטחון מעריכים כי תהליך הפיוס בין פתח לחמאס לא ימנע מאיראן לדחוף את חמאס להוציא לפעל פיגועים נגד ישראל, באמצעות כסף רב שיזרום לרצועת עזה וליהודה ושומרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully