וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התיאוריה לאושר של איינשטיין נמכרה ב-1.5 מיליון דולר

25.10.2017 / 7:41

שני פתקים שכתב המדען היהודי לנער שליחויות בטוקיו נמכרו בירושלים, בעסקה שהוכיחה כי איינשטיין צדק כשאמר לאותו נער ב-1922 כי זה ישתלם לו יותר מאשר טיפ סטנדרטי. בשני משפטים בלבד, איינשטיין סיפר מהם לדעתו חיים מאושרים

פתק שכתב אלברט איינשטיין ונמכר במכירה פומבית בירושלים, אוקטובר 2017. רויטרס
זהות הקונה לא נחשפה. הפתק שנמכר בבית המכירות בירושלים/רויטרס

כשהוא סובל ממחסור במזומן בבית מלון בטוקיו, אלברט איינשטיין כתב את נוסחתו לחיים מאושרים על שני פתקים והעבירם נער מזוודות במקום טיפ. אתמול (שלישי) נמכרה "התיאוריה" של המדען היהודי ב-1.5 מיליון דולר במכירה פומבית בירושלים.

לפי בית המכירות, ב-1922 היה איינשטיין בדרכו ליפן כשהוכרז על כך שיזכה בפרס נובל לפיזיקה על הישגיו בשנה הקודמת. אחרי שהגיע לטוקיו, הוא הסתגר בחדרו והעלה את מחשבותיו על נייר. כשאותו נער שליחויות נכנס לחדר, איינשטיין מצא את עצמו ללא כסף.

במקום זאת, הוא העביר לו פתקים עם חתימתו. באחד מהם נכתב בגרמנית: "חיים צנועים ופשוטים יגרמו ליותר שמחה מאשר המרדף אחרי הצלחה וחוסר המנוח המתמשך המלווה לכך". בשני נכתב: "אם יש רצון, יש דרך".

מכתבים של אלברט איינשטיין נמכרים במכירה פומבית בירושלים, ישראל, 12 ביוני 2017. AP
התבשר על זכייתו בפרס נובל בדרכו ליפן. איינשטיין/AP

לפי בית המכירות, איינשטיין ייעץ לאותו נער לשמור את הפתקים, ואמר לו כי יום אחד הערך שלהם יהיה גבוה יותר מזה של טיפ רגיל. כמעט מאה שנה לאחר מכן, איינשטיין צדק אחרי שאחיינו של אותו נער יצר קשר עם בית המכירות כדי למכור את הפתק. זהות הרוכש האינטרנטי לא נחשפה.

"זהו שיא של כל הזמנים במכירה פומבית של מסמך בישראל", אמר דובר בית המכירות מני חדד. סכום המכירה ההתחלתי היה נמוך – רק 2,000 דולר. זרם של הצעות הקפיץ את המחיר עד כ-20 דקות לפני ששני הקונים הפוטנציאליים האחרונים התחרו זה מול זה בטלפון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
מכירה פומבית בירושלים שבה נמכר פתק שכתב אלברט איינשטיין, אוקטובר 2017. רויטרס
המכירה הפומבית בירושלים, אתמול/רויטרס

שני מכתבים שכתב איינשטיין בשנים אחרות נמכרו אף הם אתמול, והגיעו למחיר של 33,600 דולר ול-9,600 דולר. ביוני, מכתבים שכתב על אלוהים, ישראל ופיזיקה הגיעו לכמעט 210 אלף דולר במכירה פומבית בירושלים.

איינשטיין, יליד גרמניה שנודע בעיקר בזכות תיאוריית היחסות שלו, עסק לאורך חייו גם בסוגיות משמעותיות אחרות, כמו דת ואלוהים. הוא שימש כנשיא האוניברסיטה העברית בירושלים, ועם מותו ב-1955, הוא הותיר למוסד את הארכיונים שלו, ובכך הפך את המוסד לבעלי אוסף המסמכים היוקרתי ביותר בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully