וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליארדר פופוליסט המתנגד להגירה זכה בבחירות לפרלמנט של צ'כיה

22.10.2017 / 1:05

אנדריי באביש, שמתנגד להעביר סמכויות נוספות לאיחוד, צפוי להרכיב את הממשלה הבאה. זאת על אף הליך פלילי נגדו בגין קבלת כספים אסורים מהאיחוד. הימין הקיצוני התחזק מעבר לתחזיות הסקרים, מפלגת השלטון הסוציאל-דמוקרטית קרסה

אנדריי באביש, מנהיג המפלגה הפופוליסטית בצ'כיה, 20 באוקטובר 2017. רויטרס
לא ברור עם מי ינסה להקים קואליציה. באביש/רויטרס

מפלגת מרכז פופוליסטית המתנגדת להגירה רשמה ניצחון גדול בבחירות לפרלמנט בצ'כיה – כך עולה מספירת קולות הבוחרים. מפלגת ANO של המיליארדר אנדריי באביש קיבלה לפי התוצאות הרשמיות שפורסמו אתמול (שבת), יותר מ-30% מהקולות - פי שלושה יותר מהמפלגה השנייה בגודלה. אחוז ההצבעה היה כ-60%.

מפלגת הימין-מרכז "הדמוקרטיים האזרחיים" סיימה אחריה עם 11.3 מהקולות, ובמקום השלישי מפלגת הפיראטים עם 10.8% מהקולות. מפלגת הימין הקיצוני החדשה, "החירות והחופש הדמוקרטי" (SPD), התחזקה מעבר לתחזיות הסקרים, וקיבלה 10.6% מהקולות. השמאל התרסק - הקומוניסטים זכו ב-7.8% מהקולות, כשהסוציאל-דמוקרטים – המפלגה השלטת – צנחה אל המקום השישי, עם 7.3% מהקולות בלבד, והיא תהיה המפלגה הקטנה ביותר בבית התחתון שמונה 200 מושבים.

באביש, שנבחר חרף הסתבכותו הפלילית, אמר לאחר פרסום התוצאות כי מפלגתו היא פרו-אירופית, וכי היא רוצה להיות חלק משמעותי מעיצוב המדיניות החדשה של האיחוד, שלדבריו צריכה לשקף את פרישתה של בריטניה. לא ברור עוד עם מי ירכיב קואליציה, אך הסוציאל-דמוקרטים הודיעו כי לא ישבו עמו בממשלה.

שלט מחאה נגד מנהיג המפלגה הפופוליסטית בצ'כיה, אנדריי באביש, בעיירה בנסוב, אוקטובר 2017. רויטרס
טוען לרדיפה פוליטית. שלט מחאה נגד באביש בעיירה בסנוב/רויטרס

בריאיון שהעניק בהמשך לסוכנות הידיעות "רויטרס" שלל באביש אפשרות של שיתוף פעולה עם הקומוניסטים או עם מפלגת SPD ואמר כי על ארצו ושותפותיה לברית וישיגרד - הונגריה, פולין וסלובקיה - לעבוד יחד עם ארצות נוספות כדי להתמודד עם משבר ההגירה.

באביש היה שר האוצר בממשלה היוצאת של בוהוסלב סובוטקה, שהגיש את התפטרותו במאי בעקבות מחלוקות עם באביש סביב עסקיו. באביש נקט קו תקיף נגד אינטגרציה נוספת בקרב חברות האיחוד האירופי, קליטת פליטים או אימוץ האירו, עמדות שהעלו את האפשרות שהוא עשוי להצטרף להונגריה ולפולין שנמצאות במסלול התנגשות עם בריסל.

המדינה המרכז אירופית בת 10.6 מיליון התושבים נהנית מצמיחה כלכלית מהירה, מתקציב מאוזן ומאחוז האבטלה הנמוך ביותר באיחוד האירופי, אולם המצביעים התייאשו מהמפלגות הממוסדות המסורתיות ועברו אל מפלגות מחאה, בדומה למה שהתרחש במערכות בחירות דומות ברחבי היבשת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

כספים לא חוקיים מהאיחוד

ביקורתו של באביש כלפי האיחוד מצאה חן בעייני האירו-סקפטים בצ'כיה, כמו גם התנגדותו להגירה, שאמנם אינה קיימת כמעט במדינה, אך היא תפסה חלק משמעותי מקמפיין הבחירות של רוב המפלגות. עם זאת, הוא אינו רוצה לפרוש מהאיחוד ואינו חולק את האידיאולוגיה האנטי-ליברלית של הממשלות בבודפשט ובוורשה.

ראש הממשלה העתידי של צ'כיה שמר על הפופולריות הגבוהה שלו על אף טענות לניגוד עניינים הקשורים לאחזקותיו בעסקי מזון, כימיקלים וחקלאות, שהועברו לנאמנות מוקדם יותר השנה. החשש העיקרי הוא שבאביש ישתמש בכוחו העסקי והתקשורתי כדי לחזק את סמכותו כשיהיה בתפקיד.

באביש גם מואשם בכך שקיבל שני מיליון אירו מהאיחוד האירופי באופן לא חוקי, כשניהל את האימפריה העסקית שלו, בטרם נכנס לפוליטיקה. הוא מכחיש זאת, וטוען כי זאת "עלילה שרקמו מתנגדיו" כדי לסלק אותו.

(עדכון ראשון: 17:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully